Estudio exploratorio sobre dificultades en el aprendizaje de una segunda lenguaLa opinión del profesorado

  1. Natalia Valero Molina 1
  2. Gracia Jiménez-Fernández 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Espiral. Cuadernos del profesorado

ISSN: 1988-7701

Year of publication: 2015

Volume: 8

Issue: 16

Type: Article

More publications in: Espiral. Cuadernos del profesorado

Sustainable development goals

Abstract

The main aim of this paper is to examine the possible existence of a specific difficulty to learn a second language (English). Therefore, we developed and applied an interview for specialist teachers and tutors in order to identify students with low performance in English and analyse the causes of this failure. The results show that 79% of students who fail in English have widespread problems but there is a 21% with a specific learning disability in a second language. Educational implications of this specific problem for learning English are discussed.

Bibliographic References

  • American Psychiatric Association, APA (2014). Guía de consulta de los criterios diagnósticos del DSM-V. Madrid: Panamericana.
  • Arries, J. F. (1999). Learning disabilities and foreign languages: A curriculum approach to the design of inclusive courses. The Modern Language Journal, 83(1), 98-110.
  • Beltrán, J. (1993). Procesos, estrategias y técnicas de aprendizaje. Madrid: Síntesis.
  • Bley-Vroman, R. (1989). What is the logical problem of foreign language learning. Linguistic Perspectives on Second Language Acquisition, 4, 1-68.
  • Cuetos, F. (1991). Psicología de la escritura: diagnóstico y tratamiento de los trastornos de la escritura. Madrid: Escuela Española.
  • Díez, V. A. (2010). El inglés mejor a edades tempranas. Pedagogía Magna, 5, 251-256.
  • DiFino, S. M. y Lombardino, L. J. (2004). Language learning disabilities: the ultimate foreign language challenge. Foreign Language Annals, 37(3), 390 – 400.
  • Ganschow, L., Sparks, R. L., Javorsky, J., Pohlman, J., y Bishop-Marbury, A. (1991). Identifying native language difficulties among foreign language learners in college: A "foreign" language learning disability? Journal of Learning Disabilities, 24(9), 530-541.
  • García Mata, J. (2001). Agrupamiento, estilo de aprendizaje y trabajo basado en proyectos en la formación de maestros no especialistas en lengua extranjera. Málaga: Universidad de Málaga.
  • García, J. N. y Sánchez, J. N. G. (1998). Manual de dificultades de aprendizaje: lenguaje, lecto-escritura y matemáticas. Madrid: Narcea Ediciones.
  • García, S. B. y Tyler, B. J. (2010). Meeting the needs of English language learners with Learning Disabilities in the General Curriculum. Theory Into Practice, 49(2), 113-120.
  • Hoge, R. D. y Coladarci, T. (1989). Teacher-based judgments of academic achievement: A review of literature. Review of Educational Research, 59(3), 297-313.
  • Imbernón, F. (1994). La formación y el desarrollo profesional del profesorado: hacia una nueva cultura profesional. Barcelona: Graó.
  • Jiménez-Fernández, G., Defior, S., y Serrano, F. (2012). Perfiles de dificultad en la dislexia evolutiva: lectura imprecisa vs. lectura no fluida. En AA.VV., Actas del XXVIII Congreso Internacional de AELFA. Sección Casos Clínicos (pp. 538-545). Madrid: UCM.
  • Jimeno, P. (2004). La enseñanza de la expresión escrita en todas las áreas. Gobierno de Navarra, Departamento de Educación: Blitz serie roja.
  • Lakatos, S. y Ubach, A. (1996). ¿Profesor nativo o no nativo?. En Actas del VI Congreso Internacional de ASELE. Tendencias Actuales en la Enseñanza del Español como Lengua Extranjera II (pp. 239-244). León: Universidad de León.
  • Ley orgánica para la mejora de la calidad educativa (LOMCE) (Ley Orgánica 8/2013, 9 de diciembre). Boletín Oficial del Estado, nº 295, 2013, 10 diciembre.
  • Maldonado, J. A. (1994). Bilingual special education: Specific learning disabilities in language and reading. Journal of Education Issues of Language Minority Students, 14(2), 127- 147.
  • Martín, J. M. (1999). El profesor nativo de español. En Actas del X Congreso Internacional de la ASELE. ¿Qué español enseñar? Norma y variación lingüísticas en la enseñanza del español a extranjeros (pp. 433- 438). Zaragoza: Universidad de Zaragoza.
  • Martín, J. M. (2000). La lengua materna en el aprendizaje de una segunda lengua. Sevilla: Universidad de Sevilla.
  • Mata, F. S. (2000). Cómo prevenir las dificultades en la expresión escrita. Málaga: Aljibe.
  • Mayo, M. D. P. G. y Lecumberri, M. L. G. (2003). Age and the acquisition of English as a foreign language. Multilingual Matters: Clevedon.
  • McCardle, P., Mele-McCarthy, J., y Leos, K. (2005). English language learners and learning disabilities: research agenda and implications for practice. Learning Disabilities Research y Practice, 20(1), 68-78.
  • Medgyes, P. (2001). When the teacher is a non-native speaker. Teaching English as a second or foreign language, 3, 429-442.
  • Mercau, M. (2009). La enseñanza escolar temprana en inglés. Casa del Tiempo, 4(24), 43-46.
  • Miranda, A., Vidal-Abarca, E. y Soriano, M. (2000). Evaluación e intervención psicoeducativa en dificultades de aprendizaje. Madrid: Pirámide.
  • Paradis, J. y Crago. M. (2000). Tense and temporality: A comparison between children learning a second language and children with SLI. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 43(4) 834-842.
  • Roca, J. y Manchón, R. (2006). Algunas consideraciones sobre el factor edad en relación con la enseñanza de las lenguas extranjeras en la escuela. Porta Linguarum, 5, 63-76.
  • Singleton, D. M. y Lengyel, Z. (1995). The age factor in second language acquisition: A critical look at the critical period hypothesis. Multilingual Matters.
  • Sparks, R. y Ganschow, L. (1993). Searching for the cognitive locus of foreign language learning difficulties: linking first and second language learning. The Modern Language Journal, 77(3), 289-302.
  • Vellutino, F. R., Fletcher, J. M., Snowling, M. J., y Scanlon, D. M. (2004). Specific reading disability (dyslexia): What have we learned in the past four decades? Journal of Child Psychology y Psychiatry, 45(1), 2-40.