Dos homenajes a Beethovenlos cuartetos de Pere Tintorer (1814-1891) y Quintín Esquembre (1885-1965)

  1. Heine, Christiane 1
  1. 1 Universidad de Granada, España
Journal:
Anuario musical: Revista de musicología del CSIC

ISSN: 0211-3538

Year of publication: 2020

Issue: 75

Pages: 61-91

Type: Article

DOI: 10.3989/ANUARIOMUSICAL.2020.75.04 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Anuario musical: Revista de musicología del CSIC

Abstract

This study deals with the history of Ludwig van Beethoven’s reception in Spain during the second half of the 19th century and the first third of the 20th century, with special attention to musical creation, focused —within the frame of the historical and musical context of the period— on two chamber compositions, one by Pere Tintorer (1814-1891) and another one by Quintín Esquembre (1885-1965). Both work titles on the cover of the respective scores refer explicitly to the German musician, and that is why the question arises: How did the two Spaniards carry out their approximation to the supposed model and what are the compositional resources employed? Tintorer’s Piano Quartet in C minor (ca. 1865), entitled Un Souvenir de L. van Beethoven (in one movement, durchkomponiert in two parts), includes a motivic quotation, probably from Beethoven’s Piano Trio in C minor op. 1 no. 3. Used as a kind of motto, this motif defines the second part of the work by being repeatedly cited, specifically in its first section and in the coda, the latter displaying an intensive motivic elaboration. In contrast, Esquembre’s String Quartet in G minor (1926), named Homenaje a Beethoven, renounces to literal quotations, opting instead for the deliberate evocation of the traditional characters of its four movements. These are cyclically related by means of a common “generating cell” from which derive concise rhythmic-diastematic elements that, in part, refer to the basic typology of Beethoven’s designs, acting —similarly to them— as “developmental motives” (K. von Fischer, 1948; 2nd ed. 1972).

Bibliographic References

  • Esquembre, Quintín. “Homenaje a Beethoven” / Cuarteto (Sol menor) / Para dos Violines, Viola y Violoncello / por / Quintín Esquembre, autógrafo (sin fecha y sin firma), archivo privado de la familia Esquembre; edición crítica no comercial (partitura y partichelas), realizada por José María López Osa y Fernando López (E-Msa, signaturas AS-20064 y AS-33104).
  • Tintorer, Pere. Un / souvenir de L. van Beethoven / Quatuor / pour / Piano, Violon, Alto et Basse / dédié à / M.r F. Frontera de Valdemosa / Professeur de Chant de S. M. la Reine Isabelle II / par P. Tintorer. París: S. Richault, [ca. 1865].
  • Tintorer, Pere. Quartet en Do menor per a violí, viola, violoncel i piano, editado por Jordi Domènech. Barcelona: Dinsic Publicacions Musicals, S. L., 2009.
  • Aguado Sánchez, Ester. “El repertorio interpretado por la Sociedad de Cuartetos de Madrid (1863-1894)”. Música. Revista del Real Conservatorio Superior de Música de Madrid, 7-9 (2000-2002), pp. 27-140.
  • Allen, Aaron S. “Beethoven as ‘Pianista’? The Reception of Beethoven’s Piano Music in Italy through the 1860s”. Arietta. Journal of the Beethoven Piano Society of Europe, 8 (2014), pp. 48-60.
  • Aracil, Alfredo. “More than Composing for 4 Instruments”. En The String Quartet in Spain. Varia Musicologica, 22, editado por Christiane Heine y Juan Miguel González Martínez. Berna: Peter Lang, 2016, pp. 785-803.
  • Bartel, Dietrich. Musica Poetica. Musical-Rhetorical Figures in German Baroque Music. Lincoln y Londres: University of Nebraska Press, 1997.
  • Brzoska, Matthias. “Beethoven der Gekreuzigte: Aspekte frenetischer Beethoven-Rezeption in Frankreich”. Archiv für Musikwissenschaft, 71/2 (2014), pp. 85-98.
  • Casablancas, Benet. “Las tonalidades y su significado. Una aproximación”. Quodlibet, 2 (1995), pp. 3-18.
  • Casablancas, Benet. “Componer para cuarteto de cuerda hoy: la música de cámara en estado puro”. En The String Quartet in Spain. Varia Musicologica, 22, editado por Christiane Heine y Juan Miguel González Martínez. Berna: Peter Lang, 2016, pp. 805-829.
  • “Centenario de la Muerte de Beethoven”, ABC, 23/7.553 (16-III-1927), p. 26.
  • Cuenca, Vicente. “Sociedad de Cuartetos”. El Artista, 1/26 (30-XI-1866), pp. 4-5.
  • Cuenca, Vicente. “Sociedad de Cuartetos”. El Artista, 3/35 (22-II-1868), pp. 181-184.
  • Delgado García, Fernando. “Chapí camerista en su contexto: las series madrileñas del Cuarteto Francés (1903-1911)”. En Ruperto Chapí. Nuevas perspectivas, 2 vols., coordinado por Víctor Sánchez Sánchez, Javier Suárez-Pajares y Vicente Galbis López. Valencia: Institut Valencià de la Música, 2012, vol. 1, pp. 305-330.
  • Diaz González, Diana. “El ‘Cuarteto en Mi bemol en estilo antiguo’ de Manuel Manrique de Lara”. Revista de Musicología, 36/1-2 (2013), pp. 281-308.
  • Diaz González, Diana. “Introducción al cuarteto en Mi bemol”. En Manuel Manrique de Lara. Cuarteto en Mi bemol para dos violines, viola y violoncello (en estilo antiguo), editado por Diana Díaz González y el Cuarteto Bécquer. [Madrid]: Museo del Romanticismo, 2015, pp. xi-xvi.
  • Eggebrecht, Hans Heinrich. Zur Geschichte der Beethoven-Rezeption. Spektrum der Musik, 2. Laaber: Laaber, 1972; nueva edición completada, 1994.
  • Eggebrecht, Hans Heinrich. Musik im Abendland. Prozesse und Stationen vom Mittelalter bis zur Gegenwart. Munich: Piper, 1991; edición de bolsillo revisada, 1996.
  • Fischer, Kurt von. Die Beziehungen von Form und Motiv in Beethovens Instrumentalwerken. Collection d’Études Musicologiques / Sammlung Musikwissenschaftlicher Abhandlungen, 30. Estrasburgo: P. H. Heitz, 1948; 2.ª edición ampliada, Baden-Baden: Valentin Koerner, 1972.
  • Fournier, Bernard (en colaboración con Roseline Kassap-Riefenstahl). Histoire du quatuor à cordes, 3 vols., Paris: Fayard, 2010.
  • Gaceta de Madrid, 194 (13-VII-1926), pp. 285-286.
  • Gaceta de Madrid, 336 (27-XI-1926), p. 1200.
  • García Laborda, José María. La Sociedad Filarmónica de Madrid (1901-1936). Contexto histórico y valoración del repertorio. Biblioteca de Investigación y Patrimonio Musical / Serie Francisco Salinas. Vigo: Academia del Hispanismo, 2011.
  • García Velasco, Mónica. “La Sociedad de Cuartetos de Madrid (1863-1894)”. Cuadernos de Música Iberoamericana, 8-9 (2001), pp. 149-193.
  • González Fuentes, Alba, y Jordi Roquer González. “Amalgama vs. Aksak. About the Conceptualization of Asymmetric Rhythm in Popular Music”. En El Oído pensante. Portal de Publicaciones Científicas y Técnicas, 4/2 (2016): https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5767087 [consultado el 24-X-2020].
  • Heine, Christiane. “El cuarteto de cuerda en el Concurso Nacional de Música de 1949”. En Joaquín Rodrigo y la música española de los años 40, editado por Javier Suárez-Pajares. Valladolid: Universidad de Valladolid y Editorial Glares, 2005, pp. 149-172.
  • Heine, Christiane. “La enseñanza de Vincent d’Indy, del análisis musical a la práctica compositiva: Las Sonatas para violín y piano de Paul Le Flem (1905) y Joaquín Turina (1907-1908)”. En Cruces de caminos: Intercambios musicales y artísticos en la Europa de la primera mitad del siglo XX, editado por Gemma Pérez Zalduondo y María Isabel Cabrera García. Granada: Universidad de Granada, 2010, pp. 79-137.
  • Heine, Christiane. “Streichquartettkomposition in Spanien im 19. Jahrhundert: eine inexistente Gattung?”. En The String Quartet: From the Private to the Public Sphere. Speculum Musicæ, 27, dirigido por Christian Speck. Turnhout: Brepols, 2016, pp. 333-369.
  • Heine, Christiane. “Die zweite Blüte: Spanische Streichquartettproduktion im frühen 20. Jahrhundert”. En The String Quartet in Spain. Varia Musicologica, 22, editado por Christiane Heine y Juan Miguel González Martínez. Berna: Peter Lang, 2016, pp. 121-299.
  • Heine, Christiane, y González Martínez, Juan Miguel, eds. The String Quartet in Spain. Varia Musicologica, 22. Berna: Peter Lang, 2016.
  • Heine, Christiane. “Introducción”. Marcial del Adalid (1826-1881). String Quartet in G major op. 58 / Cuarteto de cuerda en Sol mayor op. 58. 19th-Century Spanish String Quartets / Cuartetos de cuerda españoles del siglo XIX, editado y dirigido por Christiane Heine. Madrid: Ediciones Eudora S. L., 2017, pp. 11-14.
  • Heine, Christiane. “Introducción”. Salvador Giner (1832-1911). String Quartet No. 1 in G major / Cuarteto de cuerda N.º 1 en Sol mayor. 19th-Century Spanish String Quartets / Cuartetos de cuerda españoles del siglo XIX, editado y dirigido por Christiane Heine. Madrid: Ediciones Eudora S. L., 2017, pp. 11-14.
  • Heine, Christiane. “Introducción”. Salvador Giner (1832-1911). String Quartet No. 2 in G major / Cuarteto de cuerda N.º 2 en Sol mayor. 19th-Century Spanish String Quartets / Cuartetos de cuerda españoles del siglo XIX, editado y dirigido por Christiane Heine. Madrid: Ediciones Eudora S. L., 2017, pp. 11-14.
  • Hernández Polo, Beatriz. “La música de cámara en Madrid a comienzos del siglo XX a través de la prensa periódica: génesis, actividad, recepción y repertorio del Cuarteto Francés (1903-1912)”. Tesis doctoral, Universidad de Salamanca, 2017.
  • J. V. R. “Sociedad de Cuartetos”. Revista y Gaceta Musical, 1/51 (22-XII-1867), p. 275.
  • Krabbe, Niels. “The Reception of Beethoven in Copenhagen in the 19th Century”. Musik Forskning, 21 (1995), pp. 160-210.
  • Kraus, Beate Angelika. Beethoven-Rezeption in Frankreich: Von ihren Anfängen bis zum Untergang des Second Empire. Bonn: Verlag des Beethoven-Hauses, 1998.
  • Kraus, Beate Angelika. “Europas Beethoven: Ein rezeptionsgeschichtlicher Vergleich”. Bonner Beethoven-Studien, 3 (2003), pp. 47-79.
  • Krummacher, Friedhelm. Geschichte des Streichquartetts (= Das Streichquartett, Handbuch der musikalischen Gattungen 6, 2 vols., editado por Siegfried Mauser). Laaber: Laaber, 2001 y 2003; nueva edición, 3 vols., Laaber: Laaber, 2005.
  • La Ilustración musical, 1/33 (17-XI-1883), p. 4.
  • Loos, Helmut. “Gegen den Strom der Zeit. Der Musikwissenschaftler Arnold Schmitz (1893-1980)”. Musikgeschichte in Mittel- und Osteuropa. Mitteilungen der internationalen Arbeitsgemeinschaft an der Universität Leipzig, 13 (2012), pp. 232-244.
  • Loos, Helmut. “Arnold Schmitz as Beethoven Scholar: A Reassessment”. Journal of Musicological Research, 32/2-3: New Beethoven Research (2013), pp. 150-162.
  • Loos, Helmut y Klaus-Peter Koch, eds. Beethoven-Rezeption in Mittel- und Osteuropa. Bericht über die Internationale Musikwissenschaftliche Konferenz vom 22. bis 26. Oktober 2014 in Leipzig. Leipzig: Gudrun Schröder, 2015.
  • Nommick, Yvan. “La intertextualidad: un recurso fundamental en la creación musical del siglo XX”. Revista de musicología, 28/1 (2005), pp. 792-806.
  • Palacios Garoz, Miguel A. Introducción a la música popular castellana y leonesa. Segovia: Junta de Castilla y León y Excmo. Ayuntamiento de Segovia, 1964.
  • Paulo Selvi, Isabel. “La influencia de Liszt en el panorama musical hispano a raíz de su estancia en la Península Ibérica”. Tesis doctoral, Universidad de La Rioja, 2017.
  • Ringer, Alexander L. “3 Klaviertrios Es-Dur, G-Dur und c-Moll op. 1 (zusammen mit dem Streichquintett c-Moll op. 104)”. En Beethoven. Interpretationen seiner Werke, 2 vols., editado por Albrecht Riethmüller, Carl Dahlhaus y Alexander L. Ringer. Laaber: Laaber, 1994, vol. 1, pp. 1-20.
  • Rolland, Romain. Vie de Beethoven. Vie des Hommes Illustres. París: Librairie Hachette et Cie, 1903; Vida de Beethoven. Vidas de Hombres Ilustres, traducido del francés por Juan Ramón Jiménez. Madrid: Publicaciones de la Residencia de Estudiantes, 1915.
  • Saldoni, Baltasar. “Día 12, 1814”. Diccionario biográfico-bibliográfico de efemérides de músicos españoles, 4 vols. (1868-1881). Madrid: Imprenta a cargo de D. Antonio Pérez Dubrull, 1868, vol. 1, pp. 251-252.
  • Sánchez, María Almudena. “La Sociedad de Música Clásica di Camera”. Cuadernos de Música Iberoamericana, 8-9 (2001), pp. 195-210.
  • Schmitz, Arnold. Das romantische Beethovenbild. Darstellung und Kritik. Berlin y Bonn: Dümmler, 1927; Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 1978.
  • Schneider, Herbert. “Streichquartette op. 18”. En Beethoven. Interpretationen seiner Werke, 2 vols., editado por Albrecht Riethmüller, Carl Dahlhaus y Alexander L. Ringer. Laaber: Laaber, 1994, vol. 1, pp. 133-150.
  • Smallman, Basil. The Piano Trio. Its History, Technique, and Repertoire. Oxford: Oxford University Press, 1990; Clarendon paperbacks, 1992.
  • Smallman, Basil. The Piano Quartet and Quintet. Style, Structure, and Scoring. Oxford: Oxford University Press, 1994; Clarendon paperbacks, 1996.
  • Sopeña Ibáñez, Federico. Historia crítica del Conservatorio de Madrid. Madrid: [s. n.], 1967.
  • Stokes, John. “A Critical Edition of Conrado del Campo’s String Quartet No. 8, ‘At the Death of his Mother’ (1913). Defining the Scope of the Critical Process through the Creation of a Musically Viable Score for Interpreters”. En The String Quartet in Spain. Varia Musicologica, 22, editado por Christiane Heine y Juan Miguel González Martínez. Berna: Peter Lang, 2016, pp. 583-608.
  • Stravinsky, Igor. Crónicas de mi vida [1935/36]. El Laberinto, 17, traducción [del francés], edición y notas de Jesús García-Pérez. Barcelona: Nuevo Arte Thor, 1985.
  • Suárez-Pajares, Javier. “Quintín Esquembre (1885-1965). Vida y obra de un maestro independiente”. Roseta. Revista de la Sociedad Española de Guitarra, 2 (V-2009), pp. 54-99.
  • Subirá, José. “Leyendo libros. Vida de Beethoven, por Romain Rollan [sic], traducción de Juan Ramón Jiménez”. Vida manchega, 5/164 (10-VII-1916), p. 10.
  • Tejada Tauste, Torcuato. “El Trío con piano en España en los siglos XIX y XX”. Tesis doctoral, Universidad de Granada, 2020.
  • Tintorer, Pedro. Curso completo de piano. Método teórico-práctico, dividido en dos partes. Barcelona: Faustino Bernareggi, [1878]).
  • Tintorer, Pedro. Gimnasia diaria del pianista. Colección de ejercicios. Barcelona: Ferrer de Climent e Hijos, [1886]).
  • Winkelmüller, Marie. Die ‘Drei Streichquartette’ von Juan Crisóstomo de Arriaga. Ein Beitrag zur Beethoven-Rezeption in Paris um 1825. Freiburger Beiträgezur Musikgeschichte, 13. Freiburg im Breisgau, Berlín y Viena: Rombach, 2009.