Entre negrillas y cumbés, sones y guajiras. influencias tempranas de la música africana en España y en la américa de habla hispana

  1. Miguel Ángel Berlanga
Journal:
Música oral del Sur: revista internacional

ISSN: 1138-8579

Year of publication: 2020

Issue: 17

Pages: 227-249

Type: Article

More publications in: Música oral del Sur: revista internacional

Abstract

In this work we focus on some African musical influences that would have been introducedthrough the Spanish into the musical practice of a wide area of the Caribbean. We will doso through the study of two structural elements. On the one hand, a type of rhythmic cycles of 6 / 12 beats, carrying a particular internal accentuation. On the other hand, a musicalsonority that we will call Caribbean Mixolydian Mode. We consider both elements asidiosyncratic to many music of the Greater Caribbean, more specifically Cuba and PuertoRico, and some areas of Mexico, Panama, Colombia and Venezuela. It is argued that bothfeatures would come from a particular interaction between Spanish and African features.And that this interaction was preceded by another similar one, initiated in the south ofSpain, mainly in Andalusia, a few decades before the discovery of America.

Bibliographic References

  • Berlanga, Miguel A. El bajo Guárdame las vacas y las músicas tradicionales en el sureste español. Revista de Musicología, vol. XXVIII, nº 1, 2005: 501-513. ISSN 0210-1459
  • Berlanga, Miguel A. The Fandangos of southern Spain in the Context of other Spanish and American Fandangos. Música Oral del Sur, n. 12, 2015: 171-184. ISSN: 1138-8579.
  • Castellanos, Jorge; Castellanos, Isabel. Raíces africanas de los negros de Cuba. En: Cultura Afrocubana, tomo 1, Ed. Universal, Miami, 1988, 17-59. Consulta on line: https://studylib.es/doc/5247117/ra%C3%ADces-africanas-de-los-negros-de-cuba. Sin referencia de ISBN.
  • Covarrubias, Sebastián de. Tesoro de la lengua castellana, o española. Madrid, Luis Sánchez editor, 1611. http://bdh.bne.es/bnesearch/detalle/bdh0000178994
  • Esses, Maurice. Dance and Instrumental Diferencias in Spain During the 17th and 18th Centuries. Pendragon Press, 1994 (3 vols). ISBN: 978-0-945193-08-1.
  • Fra Molinero, Baltasar. La imagen de los negros en el teatro del Siglo de Oro. México y Madrid, Ed. Siglo XXI, 1995. ISBN 84.323.0878-1.
  • García de León, Antonio. El mar de los deseos. El Caribe hispano musical. Historia y contrapunto. México, Siglo XXI Editores, 2002. ISBN 10: 9682323622. ISBN 13: 9789682323621.
  • James, C.L. Melodic and Rhythmic Aspects of Indigenous African Music. Southern African Journal for Folklore Studies, vol. 3, 1992: 15-28. ISSN : 1016-8427.
  • León, Argeliers, Del canto y el tiempo. La Habana, 1974. Cit. en: García de León, 2002: 65. Sin ISBN de referencia.
  • Manuel, Peter. From Scarlatati to Guantanamera: Dual Tonicity in Spanish and Latin American Musics. Journal of the American Musicological Society, vol 55 n.2, Sumer 2002: 311-336. ISSN: 00030139.
  • Martín, Eloy. Los sones negros del flamenco. Palabras de la Ceiba, 1999 (on line): http://www.palabrasdelaceiba.es/los-sones-negros-del-flamenco-sus-origenes-africanos/ Consulta 12. 01. 2017. Sin ISSN de referencia.
  • Martín Casares, Aurelia; Barranco, Marga G. The Musical Legacy of Black Africans in Spain: A review of our sources. Anthropological Notebooks, 15 (2), 2009: 51-60. ISSN 1408-032X.
  • Martín Casares, Aurelia; Barranco, Marga G. Historia y actualidad de la esclavitud: claves para reflexionar. En Gutiérrez Usillos, Andrés / Robledo Sanz, Beatriz. Laberintos de libertad. Entre la esclavitud del pasado y las nuevas formas de esclavitud del presente. Madrid, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. http://www.violenciagenero.msssi.gob.es/otrasFormas/trata/datosExplotacionSexual/estudios/DOC/LaberintosLibertadMEduacionCulturayDeporte.pdf. Consulta: 2. IX. 2016. Sin referencia de ISBN. NIPO: 030-12-172-3.
  • Nketia, J. H. Kwabena. The Music of Africa. New York, W. W. Norton and Co., 1974. ISBN: 978-0-393-09249-3
  • Nketia, J. H. Kwabena. Sobre la historicidad de la música en las culturas africanas. Revista Musical Chilena, vol 35, n 156 (1981): 34-52. ISSN: 0717-6252
  • Núñez, Faustino; Ortiz Nuevo, Losé Luis. La rabia del placer: el origen cubano del tango y su desembarco en España (1823-1923). Sevilla, ed. Diputación, 1999. ISBN: 978-84- 88603-45-6
  • Pérez Fernández, Rolando A. La binarización de los ritmos ternarios africanos en América Latina. Ediciones Casa de Las Américas 1986. https://es.scribd.com/document/350683852/La-binarizacion-de-los-ritmos-ternarios- africanos-en-America-latina-Rolando-Perez-Fernandez# Consulta 17. O4- 2018. Sin referencia de ISBN.
  • Pérez Fernández, Rolando A. El mito del carácter invariable de las líneas temporales. Trans. Revista Cultural, Revista Transcultural de Música, n. 11 (2017). http://www.sibetrans.com/trans/articulo/128/el-mito-del-caracter-invariable-de-las-lineas- temporales. Consulta 12. VII 2016. ISSN 1697-0101.
  • Rodríguez Cuervo, Marta; Eli, Victoria. Resistencias y supervivencias. Pervivencia de tradiciones: la música. En Gutiérrez Usillos, Andrés; Robledo Sanz, Beatriz. Laberintos de libertad. Entre la esclavitud del pasado y las nuevas formas de esclavitud del presente. Madrid, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Disponible en: http://www.violenciagenero.msssi.gob.es/otrasFormas/trata/datosExplotacionSexual/estudios/DOC/LaberintosLibertadMEducacionCulturayDeporte.pdf. Consulta: 2. IX. 2016. Sin ISBN de referencia.
  • Rodríguez Ruidíaz, Armando. El origen de la música cubana. Mitos y realidades (2016). https://www.academia.edu/4832395/El_origen_de_la_m%C3%BAsica_cubana._Mitos_y_realidades .
  • Rodríguez Ruidíaz, Armando. El Bambuco Colombiano en la Música Cubana. Ed. Del autor. Disponible en: https://www.academia.edu/39687887/El_bambuco_colombiano_en_la_m%C3%BAsica_cubana Consulta: 22. XII. 2019. Sin ISBN de referencia.
  • Ruiz Rodríguez, Carlos. Estudios en torno a la influencia africana en la música tradicional de México: vertientes, balance y propuestas. Trans, 11 (2007). http://www.sibetrans.com/trans/articulo/130/estudios-en-torno-a-la-influencia-africana-en- la-musica-tradicional-de-mexico-vertientes-balance-y-propuestas ISSN: 1697-0101.
  • Santamaría, Carolina. Negrillas, negros y guineos y la representación musical de lo africano. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, 2 (1), 2005: 4-20. ISSN (on line): 2215-9959.
  • Sargeant, Winthrop. Jazz: Hot and Hybrid, NEW York, E. P. Dutton & Company, 1946 / 1964. ISBN-10: 1127451316. ISBN-13: 978-1127451319.
  • Schuller, Gunther. El Jazz, sus Raíces y su Desarrollo. Buenos Aires, Victor Leru, 1978. ISBN: 0-19-504043-0.
  • Vila Vilar, Enriqueta. Comienzos de la trata de esclavos en el Caribe. Palabras de la Ceiba, n. 3, 1999: 29-52. ISSN. 1139-0085.
  • Waisman, Leonardo J. La invención del barroco musical americano. En Holler, M.; de Sousa Santos, L.O. y Valverde, R. (Coord.). Teoría y Praxis: Una antigua dicotomía revisada, Anales del X Encuentro de Musicología Histórica, Minas Gerais, Julio de 2014. Juiz de Fora: UFJF, Pro-Música, 2016. ISBN 978-85-93010-00-2.