Percepciones sobre Educación Medioambiental y Vial en futuros docentes del Máster en Profesorado Educación Secundaria

  1. Francisco Manuel Morales Rodríguez 1
  2. Manuel Alejandro Narváez Peláez 1
  3. Juan Ramón Pereira Docampo
  1. 1 Universidad de Málaga, España
Journal:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Year of publication: 2015

Issue Title: XIII Congreso Internacional G-P de Psicopedagogía. Área 6: FORMACIÓN DE PROFESORES Y AGENTES EDUCATIVOS

Issue: 6

Pages: 1-3

Type: Article

DOI: 10.17979/REIPE.2015.0.06.92 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Sustainable development goals

Abstract

One of the practical activities, proved to be essential for the transversal subjects in Educación Secundaria (junior high school), have been handed out to 54 postgraduate students of “Aprendizaje y Desarrollo de la Personalidad” (Learning and Personality Development), from the master´s degree in “Educación Secundaria (junior high school) Teaching”. It consists in an adaptation tool that analyse perceptions, attitudes and interests regarding Environmental and Road Safety Education, which is considered one of the most notable subjects in this context The study ends off pointing out the importance of this information in order to detect possible slants, stereotypes and perceptions of the future teachers regarding this transversal subjects.

Bibliographic References

  • Álvarez, F. J., González, E. y Robledo, T. (2004). Cuaderno didáctico sobre Educación Vial y Salud. Madrid: CIDE.
  • Corral, V. (2001). Comportamiento proambiental. Introducción al estudio de las conductas protectoras del ambiente. Santa Cruz de Tenerife: Editorial Resma, S. L.
  • Damin, R. y Monteleone, A. (2002). Temas ambientales en el aula. Barcelona: Paidós.
  • De Castro, R. (2000). Voluntariado ambiental. Claves para la acción ambiental comunitaria. Illes Balears: Di 7 Edicó.
  • Dirección General de Tráfico. (1994). Educación Vial. Temario destinado a la enseñanza en las Escuelas Universitarias de Formación del Profesorado. Madrid: Dirección General de Tráfico.
  • Dirección General de Tráfico. (1996). Educación Vial. 10 años de Investigación para la Educación Vial. Madrid: Dirección General de Tráfico.
  • Dobson, A. (1997). Pensamiento político verde. Una nueva ideología para el siglo XXI. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica, S. A.
  • Folch, R. (1998). Ambiente, emoción y ética. Actitudes ante la cultura de la sostenibilidad. Barcelona: Ediciones Ariel, S. A.
  • Martín, M. (Coord.) (2001). Una reflexión en torno a los contenidos transversales: Educación Ambiental y Educación Vial. Madrid: Universidad de Alcalá.
  • Massanés, R. y Miralles, J. (1995). Ecología de cada día. Barcelona: Naturart, S. A.
  • McHarry, J. (1994). Reducir, Reutilizar, Reciclar. Madrid: A.M. Editor.
  • Novo, M. (Coord.). (1999). Los desafíos ambientales. Reflexiones y propuestas para un futuro sostenible. Madrid: Editorial Universitas, S. A.
  • Pro, A. (2014). La energía: Uso, Consumo y Ahorro energético en la vida cotidiana. Barcelona: Editorial GRAÓ.
  • Sempere, J. y Riechmann, J. (2004). Sociología y Medio Ambiente. Madrid: Editorial Síntesis.