Munera gladiatorum. Origen del deporte espectáculo de masas

  1. Pastor Muñoz, Mauricio 1
  2. Mañas Bastida, Alfonso 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Florentia Iliberritana: Revista de estudios de Antigüedad Clásica

ISSN: 1131-8848

Year of publication: 2010

Issue: 21

Pages: 291-321

Type: Article

More publications in: Florentia Iliberritana: Revista de estudios de Antigüedad Clásica

Abstract

Leading authorities in the history of sport coincide in stating that "mass  spectator sport" originated at the beginning of the 20th century. According to them, the forms of sport that occurred before cannot be considered as "mass spectator sport" because they lack sorne of its defining features. Nonetheless, this work provides sufficient evidence to allow us to establish that that form of sport started as early as the lst century AD, if not earlier. This brief work analyses in depth the classical sources recording the gladiator games (munera gladiatoria) that enable us to consider them the first "mass spectator sport".

Bibliographic References

  • K. HEINEMANN, Introducción a la economía del deporte. Barcelona, 1998, p. 19;
  • S. ROTHENBERG, "The Baseball Player's labor-Market", Journal of Political Economy, 64 (1956), p. 3;
  • C. DIEM, Historia de los deportes, Barcelona, 1 966, p. 133;
  • R. MANDELL, Historia cultural del deporte, Barcelona, 1986, p. 193;
  • J. M. CAGIGAL, Deporte: espectáculo y acción. Barcelona, 198 1 a, p.44;
  • J. M. CAGIGAL, ¡Oh Deporte! Valladolid, 1981
  • F. CALATAYUD, De la gimnasia de Amarás al deporte de masas, Valencia, 2002, p.34
  • E. BETANCOR, De Spectaculis: A yer y hoy del espectáculo deportivo, Madrid, 2001, p. SS,
  • P. COLAGROSSI, L 'anfiteatro Flavio nei suoi venti secoli di storia, Florence, 1913;
  • G. COZZO, Il Colosseo: A nfiteatro romano, Roma, 1971;
  • M.L. CONFORTO, y A.M. REGGIANI, (eds.): Anfiteatro Flavio: lmma­ gine, testimonianze, spettacoli, Roma, 1 988;
  • J.C. GOLYIN, L 'amphitheatre romain: Essai sur le theorisation de sa forme et de ses fonctions, París, 1988, pp. 173- 180;
  • J. C. GOL VIN y C. LANDES, Amphitheatres et gladiateurs, París, 1990;
  • E. GUNDERSON, "The Flavian Amphitheatre: All the World as Stage," en A.J. BOYLE y D.W.J. DOMINIK, (eds.), Flavian Rome: Culture, lmage, Text: 637-658. Leiden: Brill, 2003.
  • L. FRlEDLÁNDER, "Roman Life and Manners Under the Early Empire", traducción de J.H. FREESE y L.A. MAGNUS, 4 vols., New York: Bames and Noble, of Darstellungen aus der Sittengeschichte Roms in der Zeit von A ugust bis zum A usgang der Antonine, 1865 [ 1965], 2, p. 1 1 ,
  • M. PASTOR MUÑOZ y H.F. PASTOR ANDRÉS, "Violencia y pasión en los juegos de gladiadores" en M. PASTOR, M. VILLENA y J. L. AGUILERA (Eds.), Deporte y olimpismo en el mundo antiguo y moderno, Granada, 2008, p. l73,
  • Th. WIEDEMANN, Emperors and Gladiators, London-New York, 1992, p. l 22.
  • J. F. KlLLEEN, "What was the Linea Dives (Martial, VIII, 78 .7)?", AJPhil. 80 (1 959), pp. l85-188.
  • P. PLASS, The Game of Death in Ancient Rome: Arena Sport and Political Suicide, Madison, 1 995, p.198
  • G. JENNISON, Animals for Show and Pleasure in Ancient Rome, Manchester, 1937, pp. 1 1 3-16.
  • T. GARCÍA LABRADOR, La sangre: los orígenes de su simbología religiosa y las interrelaciones culturales, León, 2006, pp. 246- 283 (Tesis Doctoral inédita, ejemplar mecanografíado).