Las metodologías empleadas en la innovación educativa

  1. Real Martínez, Santiago 1
  2. Ramirez Fernández, Santiago 1
  3. Bermudez Martínez, María 1
  4. Pino Rodríguez, Ana M.ª 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Aula de encuentro: Revista de investigación y comunicación de experiencias educativas

ISSN: 1137-8778 2341-4847

Year of publication: 2020

Volume: 22

Issue: 1

Pages: 57-80

Type: Article

DOI: 10.17561/AE.V22N1.3 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Aula de encuentro: Revista de investigación y comunicación de experiencias educativas

Sustainable development goals

Abstract

This paper analyses the methodologies employed in the process of educational innovation taking as a reference the principles of Grounded Theory. Thus, this theory is used as a guide to elaborate descriptions of all the processes underlying the accounts issued by different innovative agents in educational institutions. From the data gathered, we analyse the different methodologies used in centres which are committed to educational innovation. As a result, it can be concluded that educational innovation draws upon different methodologies, but does not confine itself exclusively to any of them.  

Bibliographic References

  • Adell, J., y Castañeda, L. (2012). Tecnologías emergentes, ¿pedagogías emergentes? En J. Hernández, M. Pennesi, D. Sobrino y A. Vázquez (Coord.), Tendencias emergentes en educación con TIC (pp. 13-32). Barcelona: Asociación Espiral, Educación y Tecnología.
  • Bauman, Z. (2015). Modernidad líquida. Primera edición digital. México D. F.: Fondo de Cultura Económica.
  • Cast. Universal Design for Learning Guidelines. Versión 2.0. Wakefield, MA. Recuperado de http://www.cast.org/our-work/about-udl.html#.XeQPkHdFxMs
  • Corbin, J., y Strauss, A. (2015). Basics of Qualitative Research. Thousand Oaks, California: SAGE.
  • García, L. (2015). “MOOC: ¿Tsunami, revolución o moda pasajera?”. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 18(1). https://doi.org/10.5944/ried.18.1.13812
  • Glaser, B., & Strauss, A. (1967). The discovery of Grounded Theory. Chicago: Aldine.
  • Gros, B. (2015). La caída de los muros del conocimiento en la sociedad digital y las pedagogías emergentes. Education in the Knowledge Society, 16(1), 58-68. https://doi.org/10.14201/eks20151615868
  • Hamilton, V. R. (2018). “Blended learning and second language acquisition in the classroom.” Graduate Research Papers, 337. Recuperado de https://scholarworks.uni.edu/grp/337
  • Hung, H. (2015). Flipping the classroom for English language learners to foster active learning. Computer Assisted Language Learning, 28(1), 81-96. https://doi.org/10.1080/09588221.2014.967701
  • Juárez, H. M. (2011). Marco teórico, profesional y legal. En Estudio sobre la innovación educativa en España (pp. 21-53). IFIIE. Madrid: Secretaría General Técnica. Subdirección General de Documentación y Publicaciones. Ministerio de Educación.
  • Latchem, C. (2018). Open and Distance Non-formal Education in Developing Countries (pp. 37-45). Singapore: Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-10-6741-9
  • Marcelo, C., Aramendi; P., Arencíbia, S., Armengol, C., Ayala, C., Cotillas, C., Fernández, M., Gairín, J., Gallego, B., Gómez, M.ª J., González, R., Mayor, C., Montané, J. J., Muñoz, J. L., Murillo, P., Poncet, M., Romera, F., Rossselló, M. R., Salinas, B., Sánchez, M., y Torrego, J. C. (2011). Estudio de campo sobre la innovación educativa en los centros escolares. En Estudio sobre la innovación educativa en España (pp. 733-960). IFIIE. Madrid: Secretaría General Técnica. Subdirección General de Documentación y Publicaciones. Ministerio de Educación.
  • Montanero, M. (2019). Métodos pedagógicos emergentes para un nuevo siglo ¿Qué hay realmente de innovación? TERI. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 31(1), 5-34. https://doi.org/10.14201/teri.19758
  • Moro, L. E., y Massa, S. M. (2014). Generando ambientes de aprendizaje accesibles: el uso de las tecnologías móviles. Actas del V Congreso Internacional sobre Calidad y Accesibilidad de la Formación Virtual.
  • Parra-González, E., y Segura-Robles, A. (2019). Producción científica sobre gamificación en educación: un análisis cienciométrico. Revista de Educación, 386, 113-135.
  • Pericacho, F. J. (2014). Pasado y presente de la renovación pedagógica en España (de finales del Siglo XIX a nuestros días). Un recorrido a través de escuelas emblemáticas. Revista Complutense de Educación, 25(1), 47-67. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2014.v25.n1.43309
  • Rodríguez, A. (2016). Metáforas de la sociedad digital. Madrid: SM.
  • Rose, D. (2000). Walking the Walk: Universal Design on the Web. Journal of Special Education Technology, 15(3), 45-49. https://doi.org/10.1177/016264340001500307
  • Swartz, M. L., y Yazdani, M. (Eds.). (2012). Intelligent tutoring systems for foreign language learning: The bridge to international communication. Springer Science & Business Media.
  • Thakkar, S. R., y Joshi, H. D. (2015). “E-learning systems: a review”. En Actas del Congreso 2015 IEEE Seventh International Conference on Technology for Education (T4E), (pp. 37-40). IEEE: Warangal, India. https://doi.org/10.1109/T4E.2015.6