Las tecnologías digitales en el teatro“situation romos” de Rimini Protokoll
-
1
Universidad de Granada
info
ISSN: 2255-4505
Année de publication: 2019
Titre de la publication: Narrativas transmediales: entre la industrialización de la mitología y la creación colaborativa
Volumen: 7
Número: 2
Pages: 321-333
Type: Article
D'autres publications dans: Pasavento: revista de estudios hispánicos
Objectifs de Développement Durable
Résumé
“Situation romos”, a production made by German collective called Rimini Protokoll, is an ambitious socio-political awareness project that is built around twenty stories by carefully selected protagonists, and whose lives are marked by the production, traffic and use of weapons in different parts of the world. Their experiences differ a lot one from another, which allows the spectators –who become active participants in these stories during the show– to see that reality from multiple perspectives. The live performance is part of a broad transmedial universe that addresses the issue of weapons and war: from press and television news, reportages or tweets, which activates the prior knowledge of each participant. Through the description of this project the article presents the effects that digital technologies have on theatre. Despite their notable presence in everyday life, new media still draw attention to themselves in the field of performance, having a double impact: on the one hand, they give a transmedia dimension to the show, on the other, they highlight the importance of the spectator’s gaze.
Références bibliographiques
- Abuín, Anxo (2008): “Teatro y nuevas tecnologías: conceptos básicos”, Signa. Revista de la Asociación Española de Semiótica, vol. 17, pp. 29-56. DOI: http://dx.doi.org/10.5944/signa.vol17.2008.6172.
- Baudrillard, Jean (2001): “El terrorismo”. Traducción de Bruno Mazzoldi. En: <http://www.henciclopedia.org.uy/autores/Baudrillard/TraducBaudrillard.htm> [última visita: 18.2.2019].
- Bellomi, Paola (2016): “Teatro digital: ¿realidad o utopía? Nuevas tecnologías en el teatro español actual”, Cuadernos AISPI, vol. 7, pp. 47-62.
- Boj, Clara; Díaz, Diego (2007): “La hibridación a escena: realidad aumentada y teatro”, Revista Digital Universitaria, vol. 8 n.º 6, pp. 2-16. Accesivle en <www.revista.unam.mx/vol.8/num6/art44/jun_art44.pdf> [última visita: 18.2.2019].
- Borràs Castanyer, Laura (2009): “Ciberteatro: posibilidades dramatúrgicas en la era digital”. En Carmen Becerra (ed.): Lectura. Imágenes. Cine y teatro. Vigo, Editorial Academia del Hispanismo, pp. 33-46.
- Brendemühl, Jutta (2016): “In the Theatre of War”. Accesible en <https://luminatofestival.com/Blog/2016-06/In-the-Theatre-of-War> [última visita: 18.2.2019].
- Carter, James (2010): “What If... Theatre Embraced Transmedia?”. Accesible en <http://www.tcgcircle.org/2011/04/what-if-theatre-embraced-transmedia/> [última visita: 15.2.2019].
- Cohen-Cruz, Jan (2006): A Boal companion: dialogues on theatre and cultural politics. Nueva York: Routledge.
- Cornago Bernal, Óscar (2004): “El cuerpo invisible: teatro y tecnologías de la imagen”, Arbor, vol. CLXXVII, n.º 699-700, pp. 595-610.
- Díaz Gandasegui Correo, Vicente (2014): “Black Mirror: el reflejo oscuro de la sociedad de la información”, Revista Teknokultura, vol. 11, n.º 3, pp. 583-606.
- Escandell Montiel, Daniel (2015): “Titiriteros de mundos sintéticos”, Caracteres. Estudios culturales y críticos de la esfera digital, vol. 4 n.º 2, pp. 57-68.
- Frost, Vicky (2014): “Situation Rooms by Rimini Protokoll–review”. Accesible en <https://www.theguardian.com/culture/australia-culture-blog/2014/feb/18/situation-rooms-by-rimini-protokoll-review> [última visita: 15.2.2019].
- Gandasegui, Fernando (2019): Programa de mano: RIMINI PROTOKOLL Situation Rooms. A multiplayer videopiece. Del 19 de enero al 1 de febrero 2019. Accesible en <https:// www.teatroscanal.com/espectaculo/rimini-protokoll/#tabs1-info> [última visita: 15.2.2019].
- Grande Rosales, María Ángeles (2015). “Mundos que se desvanecen. Tecnoteatros y performatividad”, Caracteres. Estudios culturales y críticos de la esfera digital, vol. 4, n.º 2, pp. 8-17.
- Grande Rosales, María Ángeles; Sánchez Montes, María José (2016): “Posibilidades de un teatro transmedia”, Artnodes: revista de arte, ciencia y tecnología, númn.º 18, pp. 64-72. DOI: http://dx.doi.org/10.7238/a.v0i18.3047.
- Jenkins, Henry (2007): “Transmedia Storytelling 101”. Accesible en <http://henryjenkins.org/blog/2007/03/transmedia_storytelling_101.html> [última visita: 15.2.2019].
- Lavender, Andy (2014): “Modal Transpositions toward Theatres of Encounter, or, in Praise of ‘Media Intermultimodality”’, Theatre Journal, vol. 66, pp. 499-218.
- Lehmann, Hans-Thies (2013): Teatro posdramático. Traducción de Diana González Martín. Murcia, Murcia Cultural, S.A.
- López-Pellisa, Teresa (2013): “La pantalla en escena: ¿Es teatro el ciberteatro?”, Revista Letral, vol. 11, pp. 24-39. Accesible en <http://revistaseug.ugr.es/index.php/letral/article/view/3745> [última visita: 15.2.2019].
- Mirizio, Annalisa (2015): “Usos y problemas de un concepto nuevo: la transmedialidad”. En José Antonio Pérez Bowie y Pedro Javier Pardo García (eds.): Transescrituras audiovisuales. Madrid. Sial Pigmalión–LITECOM.
- Muñoz, Juan Andrés (2011): “Lo que revela la foto de la sala de crisis de Obama”. Accesible en <https://cnnespanol.cnn.com/2011/05/06/lo-que-revela-la-foto-de-la-sala-decrisis-de-obama/> [última visita: 15.2.2019].
- Nawrot, Julia (2019): “El Tríptico de Mikołaj Mikołajczyk o sobre la (im)posibilidad del teatro transmedia”. En Domingo Sánchez-Mesa (ed.): Narrativas Transmediales. Las metamorfosis del relato en los nuevos medios digitales. Barcelona, Gedisa, pp. 247-255.
- Rimini Protokoll (2013): Situation Rooms. Ein Multiplayer Videostück /// Multiplayer VideoPiece (Haug / Kaegi / Wetzel). Berlín, Drukerei Conrad.
- Rimini Protokoll. Página web oficial: <https://www.rimini-protokoll.de/website/en> [última visita: 15.2.2019].
- Rosendo, Nieves (2019): “Dinámicas de la creación de un universo transmedia. La expansión transmedia de El proceso, de Kafka”. En Domingo Sánchez-Mesa (ed.): NARRATIVAS TRANSMEDIALES. Las metamorfosis del relato en los nuevos medios digitales. Barcelona, Gedisa, pp. 229-245.
- Sánchez Montes, María José (2019): “Teatro transmedia ¿modo o moda?”. En Domingo Sánchez-Mesa (ed.): NARRATIVAS TRANSMEDIALES. Las metamorfosis del relato en los nuevos medios digitales. Barcelona, Gedisa, pp. 217-227.
- Scolari, Carlos Alberto (2013): Narrativas transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Barcelona, Deusto.
- Smolarska, Zofia (2017): Rimini Protokoll. Ślepe uliczki teatru partycypacyjnego. Varsovia, Instytut Teatralny.
- Sosnowska, Dorota (2017): “‘Nie siadaj, to pułapka!’. Situation Rooms Rimini Protokoll”. Accesible en <http://pismowidok.org/index.php/one/article/view/439/864> [última visita: 15.2.2019].
- Vicente, Álvaro (2019): “Rimini Protokoll en Teatros del Canal”. Accesible en <http://www.revistagodot.com/rimini-protokoll-en-teatros-del-canal/> [última visita: 15.2.2019].