Jóvenes en el targeting electoralLa campaña de Vox en Andalucia

  1. Alina Danet-Danet
  2. Lucas Ruiz Díaz
Journal:
Anduli: revista andaluza de ciencias sociales

ISSN: 1696-0270 2340-4973

Year of publication: 2024

Issue: 26

Pages: 181-210

Type: Article

DOI: 10.12795/ANDULI.2024.I26.09 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Anduli: revista andaluza de ciencias sociales

Sustainable development goals

Abstract

Young people have become the main targets of campaigns of European radical right-wing populist parties. The aim of this research is to analyze the messages delivered to the youth electorate by the political party Vox during the 19 June 2022 campaign for the Parliament of Andalusia (Spain). Critical discourse analysis (CDA) of a selection of general press sources and the party’s electoral program revealed how nativist and conservative messages generated a unitary, essentialist and stereotyped vision of youth as part of the Spanish nation. Based on the emotionalization and spectacularization of the campaign and its protagonists, the retrotopic discourses were constructed from a double rhetoric of confrontation and victimization of the young population. From a gender perspective, the analysis also revealed that the emotional connection with young people was based on the male supremacy of Santiago Abascal and the subordination of the presidential candidate, Macarena Olona, whose media projection combined the traditional model of femininity with the image of a combative and competent woman, an exponent of the struggle for Spanish value

Bibliographic References

  • Aladro Vico, Eva y Requeijo Rey, Paula (2020). Interés y participación política de los preuniversitarios madrileños en el nuevo escenario político. Observatorio, 14(2), 93-120.
  • Alcaide Lara, Esperanza (2022). La imagen de la mujer en VOX: el discurso antifeminista de la “derecha radical” en España. Discurso & Sociedad, 16(2), 275-302.
  • Álvarez Benavides, Antonio y Jiménez Aguilar, Francisco (2021). La contraprogramación cultural de Vox: secularización, género y antifeminismo. Política y sociedad, 58(2), e75488. https://doi.org/10.5209/poso.74486
  • Álvarez Benavides, Antonio y Toscano, Emanuele (2021). Nuevas articulaciones de la extrema derecha global: actores, discursos, prácticas, identidades y los retos de la democracia. Política y Sociedad, 58(2), e74471. https://doi.org/10.5209/poso.74471
  • Antón-Mellón, Joan y Hernández-Carr, Aitor (2016). El crecimiento electoral de la derecha radical populista en Europa: parámetros ideológicos y motivaciones sociales, Política y Sociedad, 53, 17-28.
  • Aranda Bustamante, Gilberto y Escribano, Rodrigo (2022). Las múltiples hibridaciones del posfranquismo populista de Vox. Desafios, 34(2), 1-36. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/desafios/a.11063
  • Arranz Sánchez, Laura (2022). El marco de la «ideología de género» en el discurso de Vox. Más Poder Local, (49), 10-25. https://doi.org/10.56151/maspoderlocal.107
  • Arroyo Menéndez, Millán (2020). Las causas del apoyo electoral a VOX en España. Política y Sociedad, 57(3) 693-717. https://doi.org/10.5209/poso.69206
  • Bar-On, Tamir (2018). The radical right and nationalism. En J. Rydgren (ed). The Oxford handbook of the radical right (pp. 17-41). Oxford: Oxford University Press.
  • Bengoechea, Mercedes (2015). Lengua y género. Madrid: Síntesis.
  • Bennet, W. Lance, Well, Chris y Freelon, Deen (2011). Communicating civic engagement: Contrasting models of citizenship in the youth web sphere. Journal of Communication, 61 (5), 835-856. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2011.01588.x
  • Betz, Hans G. (2004). La droite populiste en Europe. Extrême et démocrate ? París: Autrement.
  • Bolet, Diane (2022). The janus-faced nature of radical voting: Subjective social decline at the roots of radical right and radical left support. Party Politics, 1-14. https://doi.org/10.1177/13540688221085444
  • Capdevila, Aarantxa, Moragas-Fernández, Carlota M. y Grau-Masot, Josep M. (2022). Emergencia del populismo en España: marcos metafóricos de Vox y de su comunidad online durante las elecciones generales de 2019. Profesional de la información, 31 (3), e310317. https://doi.org/10.3145/epi.2022.may.17
  • Carrascosa Puertas, Lara (2020). Liderazgo político femenino: una comparativa del tratamiento mediático de la primera semana de mandato de Ana Botella y Manuela Carmena. Política y Sociedad, 57(1), 99-119. http://dx.doi.org/10.5209/poso.64329
  • Casero-Ripollés, Andreu (2018). Research on political information and social media: Key points and challenges for the future. El profesional de la información, 27(5), 964-974. https://doi.org/10.3145/epi.2018.sep.01
  • Charaudeau, Patrick (2009). Reflexiones para el análisis del discurso populista. Discurso y sociedad, 3(2), 253-279.
  • Corrochano, David (2022). La normalización de Vox y su ideología del día a día. Nacionalismo banal y cotidianeidad desbordada. Revista de Estudios Políticos, 197, 167-201. https://doi.org/10.18042/cepc/rep.197.06
  • Del Castillo Aira, Itxaso e Iturbe Tolosa, Andoni (2021). Masculinidad, cuerpo y nación en la comunicación visual de Santiago Abascal (Vox) en Instagram en 2020. Análisis de la imagen del ámbito privado en su cuenta personal. Cultura, Lenguaje y Representación, 26, 83-105. http://dx.doi.org/10.6035/clr.5836
  • Enguix Oliver, Salvador y Gallardo Paúls, Beatriz (2020). Coverage of the far-right in the Spanish written press: the case of Vox. En M. Fuster-Márquez et al (eds). Exploring discourse and ideology through corpora. Berna: Peter Lang.
  • Ennser-Jedenastik, Laurenz (2017). Welfare Chauvinism in Populist Radical Right Platforms: The Role of Redistributive Justice Principles. Social and Policy Administration, 52(1), 293-314. https://doi.org/10.1111/spol.12325
  • Fairclough, Norman y Wodak, Ruth (1997). Critical Discourse Analysis. En T. A. Van Dijk (Ed.), Discourse as Social Interaction: Discourse Studies 2 (A Multidisciplinary Introduction) (pp. 258-284). London: Sage.
  • Ferreira, Carles (2019). Vox como representante de la derecha radical en España: Un estudio sobre su ideología. Revista Española de Ciencia Política, 51, 73-98. https://doi.org/10.21308/recp.51.03
  • Foucault, Michel (2003[1969]). La arqueología del saber. Madrid: Siglo XXI.
  • García Herrero, Francisco J. (2019). La nueva política como anunciantes en la Derecha Española: VOX y las elecciones de 2018 y 2019. Redmarka, 23(3), 65-82. https://doi.org/10.17979/redma.2019.23.3.5867
  • García Hipola, Giselle L. y Pérez Castaños, Sergio (2021). Las emociones como estrategia de comunicación en las elecciones europeas de 2019: VOX. Más Poder Local, 43, 20-27.
  • Hernández, Marisol (2021). La semilla de Vox germina en las aulas: logra su mayor apoyo entre los menores de 24 años. El Periódico de España, 19-10-2021. https://www.epe.es/es/politica/20211019/semilla-vox-germina-aulas-logra-12305518
  • Hernández-Carr, Aitor (2011). La derecha radical populista en Europa: discurso, electorado y explicaciones. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 136, 141-160.
  • Laclau, Ernesto (2005). Populism: What’s in a Name? En F. Panizza (ed.). Populism and the Mirror of Democracy (pp- 32-49). Londres: Verso.
  • Lava Santos, David (2021). El discurso populista de VOX en las Elecciones Generales de 2019: análisis comparativo de las agendas temáticas en televisión y Twitter. Dígitos. Revista de Comunicación Digital, 7, 37-65. https://doi.org/10.7203/rd.v1i7.200
  • López-Rabadán, Pablo y Doménech-Fabregat, Hugo (2021). Nuevas funciones de Instagram en el avance de la «política espectáculo». Claves profesionales y estrategia visual de Vox en su despegue electoral. Profesional de la información, 30(2). https://doi.org/10.3145/epi.2021.mar.20
  • Mancera Rueda, Ana y Villar-Hernández, Paz (2020). Análisis de las estrategias de encuadre discursivo en la cobertura electoral sobre Vox en los titulares de la prensa española. Doxa Comunicación, 31, 315-340. https://doi.org/10.31921/doxacom.n31a16
  • Marcos-Marne, Hugo, Plaza-Colodro, Carolina y O’Flynn, Ciaran (2021). Populism and new radical-right parties: The case of Vox. Politics. https://doi.org/10.1177/02633957211019587
  • Mayordomo Zapata, Claudia, Moreno Moreno, Salvador, Rojo Martínez, José M., Ruiz Oltra, Laura y Soler Contreras, Alejandro (2019). La vuelta a España en tres elecciones: análisis, claves y estrategias. Más poder local, 38, 17-21.
  • Mudde, Carl (2021). La ultraderecha hoy. Buenos Aires: Paidós.
  • Mudde, Carl (2007). Populist radical right parties in Europe. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Muñiz, Carlos (2015). La política como debate temático o estratégico. Framing de la campaña electoral mexicana de 2012 en la prensa digital. Comunicación y sociedad, 23, 67-95.
  • Olivas Osuna, José J. (2021). Populismo en España: fundamentos teóricos y relatos dominantes. Araucaria. Revista Iberoamericana de Filosofía Política, Humanidades y Relaciones Internacionales, 47, 371-401. https://doi.org/10.12795/araucaria.2021.i47.17
  • Ortiz, Pablo y Ramos-González, Jorge (2021). Derecha radical y populismo: ¿consustanciales o contingentes? Precisiones en torno al caso de Vox. Encrucijadas, 21(2), a2111.
  • Pallarés-Navarro, Sandra y Zugasti, Ricardo (2022). Santiago Abascal’s Twitter and Instagram strategy in the 10 November 2019 General Election Campaign: A populist approach to discourse and leadership? Communication & Society, 35(2), 53-69. https://doi.org/10.15581/003.35.2.53-69
  • Ramos-Arroyo, Antonio y Díaz-Campo, Jesús (2019). Tratamiento de la legalización del matrimonio homosexual en la prensa española desde la perspectiva del framing. Análisis comparado de ABC y El País. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 25(1), 459-475. http://dx.doi.org/10.5209/ESMP.63740
  • Ríos Sierra, Jerónimo (2017). Liderazgo político y patriarcado mediático: las imágenes políticas de Cristina Fernández y Dilma Rouseff. RIPS, 16(1), 65-86.
  • Rivas Venegas, Miguel (2021). Contra las mujeres: el discurso misógino de Vox. “Palabras gruñido” del nacional-populismo español. Investigaciones feministas, 12(1), 67-77. https://doi.org/10.5209/infe.69585
  • Rivera Otero, José M., Castro Martínez, Paloma y Mo Groba, Diego (2021). Emociones y extrema derecha: el caso de VOX en Andalucía. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 176, 119-140. https://doi.org/10.5477/cis/reis.176.119
  • Rubio Pueyo, Vicente (2019). Vox: ¿Una nueva extrema derecha en España? Rosa Luxemburg Stiftung, 1-24. https://rosalux.nyc/wp-content/uploads/2021/01/RLS-NYC_VOX_Spain_ES.pdf
  • Sádaba, Teresa (2001). Origen, aplicación y límites de la «teoría del encuadre» (framing) en comunicación. Comunicación y Sociedad, 14(2), 143-175.
  • Semetko, Holli A. y Valkenburg, Patti M. (2000). Framing European Politics: a Content Analysis of Press and Television News. Journal of Communication, 50, 93-109. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2000.tb02843.x
  • Sloam, James (2016). Diversity and voice: The political participation of young people in the European Union. The British Journal of Politics and International Relations, 18(3), 521-537. https://doi.org/10.1177/1369148116647176
  • Taguieff, Pierre A. (ed.) (2007). Interpretar la ola populista en la Europa contemporánea: entre resurgencia y emergencia. En M. A. Simón. La extrema derecha en Europa desde 1945 a nuestros días (pp. 3-66). Madrid: Tecnos.
  • Todaro, Rosalba (2002). Mujeres ejecutivas en Chile: una empresa difícil. En: G. Zabludovsky. Mujeres en cargos de dirección en América Latina. Estudios sobre Argentina, Chile, México y Venezuela (pp. 69-91). México: UNAM.
  • Turnbull-Dugarte, Stuart J., Rama, José y Santana, Andrés (2020). The Baskerville's dog suddenly started barking: voting for VOX in the 2019 Spanish general elections. Political Research Exchange, 2(1). https://doi.org/10.1080/2474736X.2020.1781543
  • Van Dijk, Teun A. (2003) [2001]. La multidisciplinariedad del análisis crítico del discurso: un alegato a favor de la diversidad. En R. Wodak y M Meter (eds.). Métodos del análisis crítico del discurso (pp. 143-178). Barcelona: Gedisa.
  • Varela Guinot, Helena (2021). Neoconservadurismo, contramovimientos y estrategias para posicionar la agenda antifeminista. El caso de VOX en España. Femeris: Revista Multidisciplinar de Estudios de Género, 6(3), 101-122. https://doi.org/10.20318/femeris.2021.6406
  • Villanueva, Sergio, Aguilar, Carlos y Sánchez, Lydia (2017). Participación Política, Medios de Comunicación y Redes Sociales en los Adolescentes Catalanes. International Journal of Sociology of Education, 6(1), 61-84.
  • Vreese, Claes H. (2012). New avenues for framing research. American Behavioral Scientist, 56(3), 365-375. https://doi.org/10.1177/0002764211426331
  • Wodak, Ruth (2003) [2001]. El enfoque histórico del discurso. En R. Wodak y M Meter (eds.). Métodos del análisis crítico del discurso (pp. 101-142). Barcelona: Gedisa.