Aprendizaje basado en la indagación para la resolución de problemas de Fermi

  1. Jesús Montejo-Gámez
Journal:
Epsilon: Revista de la Sociedad Andaluza de Educación Matemática "Thales"

ISSN: 1131-9321 2340-714X

Year of publication: 2024

Issue: 116

Pages: 63-75

Type: Article

More publications in: Epsilon: Revista de la Sociedad Andaluza de Educación Matemática "Thales"

Sustainable development goals

Abstract

This paper shows a teaching experience which applies the inquiry-based learning approach to solve large quantity estimation problems. To develop the experience, a task and a sequence of steps were designed to provide just the right amount of help in addressing the estimation. These steps were designed based on some didactic tools developed for the MERIA European project, which were adapted to foster modelling skills. The experience, which was carried out with a group of 22 prospective primary school teachers, revealed strengths and weaknesses of the didactic approach implemented. These are also explained and discussed in the manuscript

Bibliographic References

  • Ärlebäck, J. B. y Albarracín, L. (2019). An extension of the MAD framework and its possible implication for research. En U. Jankvist, M. Van den Heuvel-Panhuizen y M. Veldhuis (Eds.), Proceedings of CERME11 (pp. 1128-1135). Freudenthal Institute y ERME.
  • Blum, W. y Borromeo, R. (2009). Mathematical Modelling: Can It Be Taught And Learnt? Journal of Mathematical Modelling and Application, 1(1), 45-58.
  • Brousseau, G. (1997). Theory of didactical situations in mathematics: Didactique des mathématiques, 1970-1990. Kluwer Academic Publishers.
  • Dorier, J. L. y García, F. J. (2013). Challenges and opportunities for the implementation of inquiry-based learning in day-to-day teaching. ZDM, 6(45), 837-849. https://doi.org/10.1007/s11858-013-0512-8
  • García, F. J., Romero, R., Abril, A. M. y Quesada, A. (2018). Proyecto europeo “matemáticas y ciencias para la vida”. Alambique, 92, 77-79.
  • Jefatura del Estado (2020). Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, núm 340, 122868.
  • Kaasila, R., Pehkonen, E. y Hellinen, A. (2010). Finnish pre-service teachers’ and upper secondary students’ understanding on division and reasoning strategies used. Educational Studies in Mathematics, 3(73), 247-261. https://doi.org/10.1007/s10649- 009-9213-1
  • López, M., Albarracín, L., Ferrando, I., Montejo-Gámez, J., Ramos, P., Serradó, A., Thibaut, E. y Mallavibarrena, R. (2020). La educación matemática en las enseñanzas obligatorias y el Bachillerato. En D. Martín de Diego, T. Chacón, G. Curbera, F. Marcellán y M. Siles (Coords.), Libro Blanco de las Matemáticas (pp. 1-94). Centro de Estudios Ramón Areces.
  • Maaß, K. y Doorman, L. M. (2013). A model for a widespread implementation of inquiry-based learning. ZDM, 6(45), 887-889. https://doi.org/10.1007/s11858-013-0505-7
  • MERIA (2016). MERIA project: Mathematics Education Relevant, Interesting and Applicable. https://meria-project.math.hr/
  • Ministerio de Educación y Formación Profesional (2022). Real Decreto 157/2022, de 1 de marzo, por el que se establecen la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria. Boletín Oficial del Estado, núm 52.
  • Montejo-Gámez, J., Fernández-Ahumada, E., Martínez-Jiménez, E. y Adamuz-Povedano, N. (2023). Análisis de modelos para la estimación de cantidades irregularmente distribuidas. En Jiménez-Gestal, C., Magreñán, Á. A., Badillo, E. e Ivars, P. (Eds.), Investigación en Educación Matemática XXVI (pp. 387-394). SEIEM.
  • Sáenz, C. (2009). The role of contextual, conceptual and procedural knowledge in activating mathematical competencies (pisa). Educational Studies in Mathematics, 71(2), 123-143. https://doi.org/10.1007/s10649-008-9167-8
  • Segovia, I., Castro, E., Castro, E. y Rico, L. (1989). Estimación en cálculo y medida. Síntesis.
  • Segovia, I. y Castro, E. (2009). La estimación en el cálculo y en la medida: fundamentación curricular e investigaciones desarrolladas en el Departamento de Didáctica de la Matemática de la Universidad de Granada, Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 17(7), 499-536.
  • Segura, C. (2022). Flexibilidad y rendimiento en la resolución de problemas de estimación en contexto real. Un estudio con futuros maestros [Tesis doctoral]. Universidad de Valencia, Valencia, España.
  • Van den Heuvel-Panhuizen, M. y Drijvers, P. (2014). Realistic mathematics education. En S. Lerman (Ed.), Encyclopedia of mathematics education (pp. 521-525). Springer.