Los estereotipos de género en adolescentesanálisis en un contexto multicultural
- Gracia González-Gijón 1
- Inmaculada Alemany-Arrebola 1
- Francisca Ruiz-Garzón 1
- María del Mar Ortiz-Gómez 1
-
1
Universidad de Granada
info
ISSN: 0120-3916, 2323-0134
Year of publication: 2024
Issue: 90
Pages: 164-184
Type: Article
More publications in: Revista colombiana de educación
Abstract
The gender construction process is an intra and inter-individual process that develops because of a process of constant interaction of the subject with its social and cultural context, where beliefs and attitudes are acquired about what is typical of men and women. This study, developed in Melilla, a multicultural Spanish city located in North Africa, analyses gender stereotypes based on these cultural beliefs among adolescents, taking into account their sex and cultural background. To this purpose, a sample of 1,837 students from 1st and 3rd year of Compulsory Secondary Education (cse) and 1st year of High School were selected, to whom and ad hoc questionnaire this research was administered. The results, after applying the t-test and the multivariate analysis of covariance, indicate that boys have more ingrained gender stereotypes than girls, and in both cases, their internalization is high. Moreover, cultural background influences the consolidation of these gender beliefs as a consequence of the upbringing styles and cultural values in which they have been socialized.
Bibliographic References
- Alemany Arrebola, I., González Gijón, G., Ruiz Garzón, F. y Ortiz Gómez, M. M. (2019). La percepción de los adolescentes de las prácticas parentales desde la perspectiva de género. Pedagogía Social: Revista Interuniversitaria, 33, 125-136. https://doi.org/10.7179/PSRI_2019.33.09
- Alemany, I. y Mesa, M. C. (2012). Las relaciones intergrupales y su relación con las actitudes, estereotipos y prejuicios. En I. Alemany, M. Á. Jiménez y S. Sánchez (coords.), Formación del profesorado para la diversidad cultural (pp. 63-84). La Muralla.
- Amurrio, M., Larrinaga, A., Usategui, E. y Del Valle, A. (2012). Los estereotipos de género en los/las jóvenes y adolescentes. En XVII Congreso de Estudios Vascos: Innovación para el progreso social sostenible (pp. 227-248).
- Azorín Abellán, C. M. (2017). Actitudes hacia la igualdad de género en una muestra de estudiantes de Murcia. Revista Complutense de Educación, 28(1), 45-60. http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n1.48715
- Berkel, L. A., Vandiver, B. J. y Bahner, A. D. (2004). Gender role attitudes, religion and spirituality as predictors of domestic violence attitudes in white college students. Journal of College Student Development, 45(2), 119-133. https://doi:10.1353/csd.2004.0019
- Blum, R. W., Mmari, K. y Moreau, C. (2017). It begins at 10: How gender expectations shape early adolescence around the world. Journal of Adolescent Health, 61(4), S3-S4. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2017.07.009
- Carretero-Dios, H. y Pérez, C. (2005). Normas para el desarrollo y revisión de estudios instrumentales. International Journal of Clinical and Health Psychology, 5(3), 521-551.
- Chávez, M. E., Vázquez, V. y De la Rosa, A. (2007). El chisme y las representaciones sociales de género y sexualidad en estudiantes adolescentes. Perfiles Educativos, 29(115), 21-48. http://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v29n115/ n115a3.pdf
- Colás, P. y Villaciervos, P. (2007). La interiorización de los estereotipos de género en jóvenes y adolescentes. Revista de Investigación Educativa, 25(1), 35-58. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=283321895004
- Correa, F., García y Barragán, L. F. y Saldívar, A. (2013). Estereotipo de paternidad e identidad de género en adolescentes de la ciudad de México. Revista Iberoamericana de Psicología: Ciencia y Tecnología 6(1), 41-50. https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.6105
- Croft, A., Atkinson, C., Sandstrom, G., Orbell, S. y Aknin, L. (2020). Loosening the grip (Gender Roles Inhibiting Prosociality) to promote gender equality. Personality and Social Psychology Review, 25(1), 66-92. https://doi.org/10.1177/1088868320964615
- Cubillas, M. J., Abril, E., Domínguez, S. E., Román, R., Hernández, A. y Zapata, J. (2016). Creencias sobre estereotipos de género de jóvenes universitarios del norte de México. Revista Diversitas: Perspectivas en Psicología, 12(2), 217-230. http://dx.doi.org/10.15332/s1794-9998.2016.0002.04
- Dalouh, R. y Soriano Ayala, E. (2020). La educación en valores como prevención de la violencia en parejas adolescentes en entornos transculturales. Publicaciones, 50(1), 61-81. ttps://doi.org/10.30827/publicaciones.v50i1.15345
- DeVellis, R. F. (1991). Scale development: theory and application. Sage Publication.
- Díaz-Aguado, M. J. (2003). Adolescencia, sexismo y violencia de género. Papeles del Psicólogo, 84, 35-44.
- Díaz-Aguado, M. J. y Martín, G. (2011). Convivencia y aprendizaje escolar en la adolescencia desde una perspectiva de género. Psicothema, 23(2), 252-259. http://www.psicothema.com/pdf/3879.pdf
- Eagly, A. H. y Wood. W. (2016). Social role theory of sex differences. En A. Wong, M. Wickramasinghe, R. Hoogland y N. A. Naples (eds.), The Wiley Blackwell Encyclopedia of gender and sexuality studies (pp. 1-3). Wiley Blackwell. https://doi.org/10.1002/9781118663219.wbegss183
- Eisend, M. (2019). Gender roles. Journal of Advertising, 48(1), 72-80. https://doi.org/10.1080/00913367.2019.1566103
- Esteban-Ramiro, B. y Fernández-Montaño, P. (2017). ¿Actitudes sexistas en jóvenes?: exploración del sexismo ambivalente y neosexismo en población universitaria. Femeris, 2(2), 137-153. https://doi.org/10.20318/femeris.2017.3762
- Ferrer, V., Bosch, E. M., Ramis, M. C., Torres, G. y Navarro, C. (2006). La violencia contra las mujeres en la pareja: creencias y actitudes en estudiantes universitarios/as. Psicothema, 18(3), 359-366.
- Gallego Henao, A. (2012). Recuperación crítica de los conceptos de familia, dinámica familiar y sus características. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 1(35), 32-345. http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article /view/364
- Garaigordobil, M. y Aliri, J. (2011). Sexismo hostil y benevolente: relaciones con el autoconcepto, el racismo y la sensibilidad intercultural. Revista de Psicodidáctica, 16(2), 331-350. http://dx.doi.org/10.1387/RevPsicodidact.998
- García Cueto, E., Rodríguez Díaz, F. J., Bringas Molleda, C., López Cepero, J., Paíno Quesada, S. y Rodríguez-Franco, L. (2015). Development of the gender role attitudes scale (gras) amongst young Spanish people. International Journal of Clinical and Health Psychology, 15(1), 61-68. https://doi.org/10.1016/j.ijchp.2014.10.004
- García, P., Palacios, M. S., Torrico, E. y Navarro, Y. (2009). El sexismo ambivalente ¿un predictor de maltrato? Asociación Latinoamericana de Psicología Jurídica y Forense. http://psicologiajuridica.org/psj210.html
- García-Pérez, R., Ruiz-Pinto, E. y Rebollo-Catalán, Á. (2016). Preferencias relacionales de género en el contexto escolar: una nueva medida para el diagnóstico de relaciones de género en educación. RELIEVE, 22(1). http://dx.doi.org/0.7203/relieve.22.1.6877
- García Pérez, R., Rebollo, M. A., Buzón, O., González Piñal, R., Barragán, R. y Ruíz Pinto, E. (2010). Actitudes del alumnado hacia la igualdad de género. Revista de Investigación Educativa, 28(1), 217-232.
- Hartog, G. y Ríos Marín, M. E. (2003). En la ley de la selva, los hombres ganan... En la búsqueda de la justicia, las mujeres esperan. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, 13(2), 127-147.
- Instituto Nacional de Estadística, España (ine). (2021). Nomenclátor: Población del Padrón Continuo por Unidad Poblacional a 1 de enero. https://www.ine.es/nomen2/index.do?accion=busquedaDesdeHome&nombrePoblacion=melilla&x=0&y=0
- Jiménez, C., Álvarez, B., Gil, J. A., Murga, M. A. y Téllez, J. A. (2006). Educación, diversidad de los más capaces y estereotipos de género. RELIEVE, 12(2), 261-287. http://www.uv.es/RELIEVE/v12n2/RELIEVEv12n2_5.htm
- Kerlinger, F. y Lee, H. (2002). Investigación del comportamiento: métodos de investigación en ciencias sociales. McGraw-Hill Interamericana.
- Lameiras, M. (2004). El sexismo y sus dos caras: de la hostilidad a la ambivalencia. Anuario de Sexología, (8), 91-102.
- León, C. M. y Aizpurúa, E. (2020). ¿Persisten las actitudes sexistas en los estudiantes universitarios? Un análisis de su prevalencia, predictores y diferencias de género. Educación XX1, 23(1), 275-296. https://doi.org/10.5944/educxx1.23629
- León, O. G. y Montero, L. (2015). Métodos de investigación en psicología y educación. (4.ª ed.). McGraw-Hill.
- López Pla, M. (2017). Prevención de la violencia de género en el noviazgo. Influencia de las nuevas tecnologías y diseño de una guía de prevención escolar. Universidad Autónoma de Barcelona.
- Lorence, B. (2007). Procesos de socialización parental con adolescentes de familias en situación de riesgo psicosocial. Fundación Acción Familiar.
- Madolell, R., Gallardo, M. A. y Alemany, I. (2020). Los estereotipos de género y actitudes sexistas de los estudiantes universitarios en un contexto multicultural. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 24(1), 284-303. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i1.8148
- Martínez-Marín, M. D., Martínez, C. y Paterna, C. (2020). Gendered self-concept and gender as predictors of emotional intelligence: A comparison through of age. Current Psychology: A Journal for Diverse Perspectives on Diverse Psychological Issues, 40(9), 4205– 4218. https://doi.org/10.1007/s12144-020-00904-z
- Masanet, M. J. (2016). Pervivencia de los estereotipos de género en los hábitos de consumo mediático de los adolescentes: drama para las chicas y humor para los chicos. Cuadernos.info, 39, 39-53. https://doi:10.7764/cdi.39.1027
- Merma-Molina, G., Gavilán-Martín, D., Molina Motos, D. y Urrea-Solano, M. (2021). El impacto de los roles de género en las actitudes sexistas de los adolescentes, en el ámbito escolar. Bordón. Revista de Pedagogía, 73(2), 113-131. https://doi.org/10.13042/Bordon.2021.81390
- Morales, P. (2011). Cuestionarios y escalas. Universidad Rafael Landívar. htpp://www.upcomillas.es/personal/peter/otrosdocumentos/Cuestionariosyescalas.pdf
- Mosteiro García, M. J. y Porto Castro, A. M. (2017). Análisis de los estereotipos de género en alumnado de formación profesional: diferencias según sexo, edad y grado. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 151-165. https://doi: http://dx.doi.org/10.6018/rie.35.1.257191
- Mullender, A. (2000). La violencia doméstica. Una nueva visión de un viejo problema. Paidós.
- Musitu, G. y García, J. F. (2004). Consecuencias de la socialización familiar en la cultura española. Psicothema, 16(2), 288-293.
- Navas, M. J. (2001). Métodos, diseños y técnicas de investigación psicológica. uned.
- Padilla, T., Sánchez García, M., Martín Berrido, M. y Moreno, E. (1999). Análisis de los estereotipos sexistas en una muestra de estudiantes de cc. De la Educación. Revista de Investigación Educativa, 17(1), 127-147.
- Palacios, S. y Rodríguez Vidal, I. (2009). Sexismo, hostilidad y benevolencia. Género y creencias asociadas a la violencia de pareja. En xvii Congreso de Estudios Vascos: Innovación para el progreso social sostenible. https://www.eusko-ikaskuntza.eus/es/publicaciones/sexismo-hostilidad-y-benevolencia-genero-y-creencias-asociadas-a-la-violencia-de-pareja/art-22158/
- Pastor Gil, L. y Marrucci, C. (2015). Valores y estereotipos de género presentes en adolescentes italianos y españoles. En Aidipe (ed.), Investigar con y para la sociedad (Vol. 1, pp. 443-454). Bubok. http://aidipe2015.aidipe.org
- Perry, D. G. y Pauletti, R. E. (2011). Gender and adolescent development. Journal of Research on Adolescence, 21(1), 61-74. https://doi:10.1111/j.1532-7795.2010.00715.x
- Pozo, C., Martos, M. J. y Alonso, E. (2010). ¿Manifiesta actitudes sexistas el alumnado de Enseñanza secundaria? Electronic Journal Psychology of Research in Educational, 8(2), 541-560.
- Rebollo-Catalán, Á., Ruiz-Pinto, E. y García-Pérez, R. (2017). Preferencias relacionales en la adolescencia según el género. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(1), 58-72. http://redie.uabc.mx/redie/article/view/1022
- Recio, P., Cuadrado, I. y Ramos, E. (2007). Propiedades psicométricas de la escala de detección de sexismo en adolescentes (dsa). Psicothema, 19(3), 522-528.
- Saldívar, A., Díaz, R., Reyes, N. E., Armenta, C., López, F., Moreno, M., Romero, A., Hernández, J. E. y Domínguez, M. (2015). Roles de género y diversidad: validación de una escala en varios contextos culturales. Acta de Investigación Psicológica, 5(3), 2124-2147. https://doi.org/10.1016/s2007-4719(16)30005-9
- Sánchez Álvarez, P. (2008). Prevención de la violencia contra la mujer. Estudio de las actitudes sexistas en la Región de Murcia en el alumnado no universitario. Consejería de Educación, Ciencia e Investigación; Secretaría General Servicio de Publicaciones y Estadística.
- Sánchez, S. y Mesa, M. C. (2002). Los relatos de convivencia como recurso didáctico. Aljibe.
- Sánchez, S. y Rojas, G. (2000). Contribuciones de la multiculturalidad a la cultura de paz. Una visión desde el Campus de Melilla. En F. J. Rodríguez (ed.), Cultivar la paz. Perspectivas desde la Universidad de Granada (pp. 259-261). Eirene.
- Sánchez Fernández, S., Mesa Franco, M. C., Seijo Martínez, D., Alemany Arrebola, I., Rojas Ruiz, G., Ortiz Gómez, M. M., Herrera Torres, L., Gallardo Vigil, M. A. y Fernández Bartolomé, A. M. (2010). Convivencia escolar y diversidad cultural. Estudio sobre la convivencia escolar en centros educativos de Melilla. Ministerio de Educación de España.
- Sola, A., Martínez, I. y Meliá, J. L. (2003). El cuestionario de actitudes hacia la igualdad de géneros (caig): elaboración y estudio psicométrico. Anuario de Psicología, 34(1), 101-123.
- Sun, Sh., Pan, W. y Wang, L. L. (2010). A comprehensive review of effect size reporting and interpreting practices in academic journals in education and psychology. Journal of Educational Psychology, 102(4), 989-1004. https://doi: 10.1037/a0019507
- Torres, L. L. (2018). Interiorización de los estereotipos de género en la sociedad argentina y el ideal de belleza en los mensajes publicitarios. Estudio transversal en 4 rangos de edad que abarca de los 18 a los 49 años [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid]. https://docta.ucm.es/entities/publication/9c2194a7-45ad-4e63-9a73-32d2e4960270
- Ursini, S. y Ramírez, M. (2017). Equidad, género y matemáticas en la escuela mexicana. Revista Colombiana de Educación, (73), 213-234. https://doi: 10.17227/01203916.73rce211.232
- Vázquez, C. y Martínez, M. C. (2008). Factores implicados en el cambio de los estereotipos: variables endógenas y exógenas. Anales de Psicología, 24(1), 33-41.
- Yoshioka, M. R., DiNoia, J. y Ullah, K. (2000). Attitudes toward marital violence. Violence Against Women, 7, 900-926.