Propuestas innovadoras para favorecer el uso de las TIC y propiciar la inclusión educativa del alumnado con discapacidad visual

  1. Serrano Marugán, Isabel
  2. Palomares Ruiz, Ascensión
  3. Garrote Rojas, Daniel
Journal:
Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete

ISSN: 2171-9098 0214-4824

Year of publication: 2013

Issue: 28

Pages: 61-74

Type: Article

More publications in: Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete

Abstract

This article critically analyzes various innovative forms of schooling that are used to give an inclusive response to visually impaired students. It reflects from a sociocritical approach on the circumstances of the most effective education responses for students with severe vision problems who are schooled throughout Spain and need methodologies and inclusive solutions in relation to the ICT. It highlights why and how educational policy which is being developed for inclusion and standardization of visually impaired students in educational centers gets the real inclusion of these students. Furthermore, inclusive methodological criteria are reasoned to optimize the work with the ICT for students with severe visual impairment or blindness, which means knowing the degree of accessibility of ICT tools, the necessary strategies and skills, as well as the difficulties that may arise

Bibliographic References

  • CANDELOS, A. Y LOBATO, M. (1997). Guía de acceso al ordenador para personas con discapacidad. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales, Instituto de Migraciones y Servicios Sociales.
  • CORBELLA, M.T. y BOIX, S. (2005). Recursos para la aplicación de las nuevas tecnologías en la educación del alumnado con necesidades educativas derivadas de discapacidad visual en edades tempranas. Revista Integración, Nº46, 13‐22.
  • CUADRADO, I. y FERNÁNDEZ, I. (2009) Funcionalidad y niveles de integración de las TIC para facilitar el aprendizaje escolar de carácter constructivista. Revista Informática Educativa Comunicaciones, Nº 9
  • GASTÓN LÓPEZ, E. (2010). ¡Jugando juntos, lo conseguiremos! Tecnología en edades tempranas. Revista sobre discapacidad visual (Edición digital), Nº 58.
  • JUÁREZ, J.M.; COMBONI S. y GARNIQUE, F. (2010) De la educación especial a la educación inclusiva. Revista Nueva Época, Núm. 62.
  • LORENZO DELGADO, M. (Coord.) (2011). Organización y gestión de Centros y contextos Educativos. Madrid: E. Universitas.
  • ONCE (2003). Conocimientos básicos para el manejo y solución de problemas de ayudas técnicas para discapacidad visual. Madrid: ONCE.
  • PADUA, J. (1979). Técnicas de investigación aplicadas a las Ciencias Sociales. México: FCE.
  • PALOMARES, A. (1998). Educación Especial y Atención a la Diversidad. Albacete. Publicaciones L. Universidad.
  • SÁNCHEZ, R. (2002). Ordenador y discapacidad. Madrid: Ciencias de la Educación Preescolar y Especial.
  • SERRANO MARUGÁN, I. y ESTEBAN GUTIERREZ, S. (2010). Discapacidad sensorial: Sordera, ceguera y sordoceguera. Madrid: Editorial Sanz y Torres.
  • SERRANO MASCARAQUE, E. y PEDROSA LÓPEZ, Mª D. (2008). Situación actual en el acceso a la información web de las personas con discapacidad visual en España. En X Jornadas de Gestión de la Información: La dimensión del cambio: usuarios, servicios y profesionales. Madrid: SEDIC, pp. 173‐182
  • SORIANO, M., GONZÁLEZ, J.R., GÓNZALEZ, M. Y LÓPEZ, D. (1999). La tecnología al servicio de los discapacitados. Telecomunicaciones en audición. Madrid: Anaya Multimedia.
  • TOLEDO, P. (2001). Accesibilidad, informática y discapacidad. Sevilla: Mergablum.
  • VARIOS (2010). Guía Compendio de Normativa Técnica en Accesibilidad (2010). Madrid: Dirección General de Vivienda y Rehabilitación Consejo para la Promoción de la Accesibilidad y Supresión de Barrera. Comunidad de Madrid