Perceptions of the function tutorial in the European Higher Education Area of the student body of the Faculty of Education of Albacete (University of Castilla-La Mancha, Spain)

  1. Alonso García, Santiago 1
  2. Palomares Ruiz, Ascensión 1
  1. 1 Universidad de Castilla-La Mancha
    info

    Universidad de Castilla-La Mancha

    Ciudad Real, España

    ROR https://ror.org/05r78ng12

Revista:
JETT

ISSN: 1989-9572

Año de publicación: 2013

Volumen: 4

Número: 2

Páginas: 160-168

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: JETT

Resumen

It is not necessary doubt, of the need to be employed in a tireless way at the improvement and innovation of the processes of education and learning, to offer a response that this at a height of the circumstances and transformations that in a dizzy way are happening concretely, in the area of the Higher Education, with the new impelled challenges this attempt of to unifying the intentions and educational profiles between the countries of the Union. From the European Advice there have been multiple the political directed offers, throughout the latter years, to generating an approximation in the curricula of the different educational levels, but it was in 1999 in the city of Bologna, where there treated itself the joint Declaration that gave place to what it was known as "process of convergence", today already perfectly. This one has had for aim, facilitate an effective exchange of university graduates as well as adapt the content of the university studies to the social demands. But, in what royal situation is it at present? Bearing in mind this context in which we meet wrapped of way so enthusiast, we are going to proceed by means of this investigation to the analysis of perceptions of the function tutorial in the European Higher Education Area of the student body of the Faculty of Education of Albacete, by means of the use of the questionnaire and of the interview, which results before analyzed with the pertinent tools, will be submitted to discussion in order to land in a few conclusions for his exhibition to the educational community.

Referencias bibliográficas

  • Aguaded Gómez, C. y Monescillo Palomo, M. (2013). Evaluación de la tutoría en la Universidad de Huelva desde la perspectiva del alumnado de psicopedagogía: propuestas de mejora". Tendencias Pedagógicas, v. 21, pp.163-176.
  • Alonso García, S. (2012). Percepciones de la función tutorial como competencia básica del docente en el Espacio Europeo de Educación Superior (EEES): la Universidad de Castilla-La Mancha. Tesis doctoral. Universidad de Granada.
  • Alonso García, S., Garrote Rojas, D., y Palomares Ruiz, A. (2009). La tutoría en el Espacio de educación Superior Europeo. Las competencias básicas. En Nieto López, E. y Callejas Albiñana, A.I. (Ed.), Reflexiones y experiencias. Ciudad Real: Editorial UCLM.
  • Álvarez Rojo, V. (1995). Orientación educativa y acción psicopedagógica. Madrid: EOS.
  • Arco, J.L., López, S. Fernández, F.D. y Giménez, E. (2007). El Gabinete Psicopedagógico de la UGR en el EEES. En Unitat Asesorament Psicopedagogic (Ed.), IV Encuentro de Servicios Psicológicos y Psicopedagógicos Universitarios. Barcelona: edita Unitat Asesorament Psicopedagogic (UAB).
  • Arco, J.L., López-Ortega, S. Fernández, F.D., Giménez, E., Caballero, R. y Heilborn, V. (2009). Guía Psicopedagógica para estudiantes y profesores universitarios en el Espacio Europeo de Educación Superior. Granada: Ed. Universidad de Granada.
  • Bisquerra, R. (2005). Marco conceptual de la orientación psicopedagógica. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 6. Recuperado de http://www.remo.ws [Consultado:25/6/2013].
  • Bisquerra, R. (Coord.) (1998). Modelos de Orientación e intervención psicopedagógica. Barcelona: Praxis.
  • Bricall, J. (Coord.) (2000).Informe Universidad 2000. Madrid: Patronato de la Conferencia de Rectores.
  • Buendía Eisman, L. (2001). La Investigación por Encuesta. En Buendía Eisman, l. et al. (Ed.), Métodos de Investigación en Psicopedagogía. Madrid: McGraw – Hill.
  • Cabero, J., et el (2006). Formación del profesorado universitario en estrategias lógicas para la incorporación del aprendizaje en red en el EEES. Pixel-Bit. Revista de medios y educación, 27.
  • Cáceres Reche, M.P., Aznar Díaz, I., Hinojo Lucena, F.J., Alonso García, S., y Jiménez Mesas, E. (2009). Retos y desafíos del Practicum en el proceso de convergencia europeo. Experiencias de innovación docente universitaria. En García-Valcárcel, A., (coords.) Actas del I Congreso Internacional de Intercambio de Experiencias de Innovación Docente Universitaria (pp.267- 272). Granada: edit. Universidad de Granada.
  • Dopico Rodríguez, E. (2013). Tutoría universitaria: propuestas didácticas de competencia tutorial. Revista de Docencia Universitaria,. vol.11,2, pp. 195-220.
  • Gairín, J., et al. (2004). La tutoría académica en el escenario europeo de Educación Superior. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, vol.18, pp. 66-77.
  • Hinojo, F. J., y Alonso, S. (2005). Modelos directivos en la formación superior: El contexto europeo. En Pereyra-García, M. A. et al (Eds) Convergencias de la Educación Superior en el ámbito europeo y latinoamericano. Granada: G.E.U.
  • Hinojo, F.J., Aznar, I. y Cáceres, Mª P. (2009). Percepciones del alumnado sobre el blended learning en la Universidad. Comunicar, vol. 33, pp. 165-174.
  • López Franco, E. (1996). La formación del tutor: un desafío a la innovación educativa. Revista complutense de educación, vol. 7, 1, pp. 67-82.
  • Morales Moreno, A.B. (2010). La acción tutorial en educación. Hekademos: Revista Educativa Digital, 7. Recuperado de: http://www.hekademos.com/hekademos/media/articulos/07/06_Accion_tutorial.pdf [Consultado:5/7/2013]
  • Palomares, A. (2007). Nuevos retos educativos: El modelo docente en el Espacio Europeo. Cuenca: Ediciones UCLM.
  • Rodríguez Moreno, M. L. (1997). Panorama actual de la orientación. Revista de Orientación y Psicopedagogía, vol. IX,16, pp. 17-49.
  • Santos Guerra, M. A. (2000). La escuela que aprende. Madrid: Morata.
  • Sola Martínez, T., Hinojo Lucena, F. J., Aznar Díaz, I. y Cáceres Reche, Mª P. (2007). Vocational Training System in Europe as an Alternative to Higher Education. En The International Journal of Interdisciplinary Social Sciences, Vol. 2. pp. 187-202. Recuperado en: http://SocialSciences-Journal.com [Consultado:26/8/2013].
  • Vázquez García, J. A. (2011). Los caminos de Bolonia. Revista de Docencia Universitaria, vol.9,3, pp. 29–38. Recuperado en: http://redaberta.usc.es/redu/index.php/REDU/article/view/299 [Consultado:13/7/2013].
  • Sola Martínez, T. y López Sánchez M. (2008). Bases teóricas para humanizar la Educación a través de la orientación y la acción tutorial. Madrid: Universitas.