Reflexiones conceptuales y metodológicas sobre análisis y producción audiovisual en Sociología

  1. María-José Aguilar-Idáñez 1
  1. 1 Universidad de Castilla-La Mancha
    info

    Universidad de Castilla-La Mancha

    Ciudad Real, España

    ROR https://ror.org/05r78ng12

Journal:
Empiria: Revista de metodología de ciencias sociales

ISSN: 1139-5737

Year of publication: 2016

Issue: 35

Pages: 153-174

Type: Article

DOI: 10.5944/EMPIRIA.35.2016.17172 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Empiria: Revista de metodología de ciencias sociales

Abstract

The audio-visual has deserved few attention in social research, even in fields of knowledge specially "iconized" where social representations are constructed fundamentally from the visual speeches transmitted in the mediapolis. The image has been generally used in sociology to illustrate texts and not so much as document to analyze and interpret. It is necessary to integrate the audio-visual documents as primary sources of research, since without them it is impossible to analyze and understand numerous phenomena of the contemporary society. This analytical-comprehensive potential of the audio-visual sources derives from its discursive nature and the mechanisms of production of sense that they incorporate. In this article we think over some aspects of the analysis and the audio-visual production as a conceptual and methodological tool of sociology: the use of visual sources in research; the multidisciplinary implications of the analysis of the visual speech to establish how the meaning is constructed (how a social fact is visualized and how other forms can be constructed of visuality); or the audio-visual image in the construction of the otherness. But the audio-visual, besides being a source and analytical tool in the sociological task, also constitutes an important tool of social intervention in our field. In this respect, the audio-visual production is probably the newer aspect we can incorporate in our sociological work. Visual sociology has almost always approached problems associated with power in which we can now consider to control ourselves constructing other forms of visuality from the actors-subjects who are in situation of underotherness. The audio-visual sociological production can be constructed as a specific alternative space of social intervention that helps transform the reality incorporating the empathic perspective and the vision of the implied actors themselves, normally absent in the speeches established from the power. This construction of a new alternative speech from the perspective of the actor, allows the strengthening and improvement of his autoimage, in a process of identity reconstruction that makes him see himself as a real social actor with capacity of action, intervention and certain exercise of power. These have been the results of our experiences in the research group GIEMIC at Castilla-La Mancha University.

Bibliographic References

  • AGUILAR IDÁÑEZ, Mª J. (2006): “Nuevas fronteras teóricas y metodológicas en la investigación social: aplicaciones de la sociología visual y la investigación-acciónparticipativa en el campo de las migraciones, Acciones e Investigaciones Sociales, nº extraordinario mayo, pp. 35-48.
  • AGUILAR IDÁÑEZ, Mª J. (2008): Ciudadanía intercultural. Materiales y propuestas desde la sociología visual, Albacete, GIEMIC-Laboratorio de Sociología VisualUniversidad de Castilla-La Mancha (DVD-Rom).
  • AGUILAR IDÁÑEZ, Mª J. (2010): “Ciudadanía intercultural y animación: una experiencia innovadora para el empoderamiento de colectivos inmigrantes”, Journal Sociocultural community development and practices, 1, pp. 27-46.
  • AGUILAR IDÁÑEZ, Mª J. (2011a): “Usos y aplicaciones de la sociología visual en el ámbito de las migraciones y la construcción de una ciudadanía intercultural”, Tejuelo, 12, pp. 100-135.
  • AGUILAR IDÁÑEZ, Mª J. (2011b): “El racismo institucional en las políticas e intervenciones sociales dirigidas a inmigrantes y algunas propuestas prácticas para evitarlo”, Documentación Social, 162, pp. 139-166.
  • AGUILAR IDÁÑEZ, Mª J. (2013): “Ciudadanía intercultural. Tres películas para reflexionar sobre una nueva ciudadanía”, Aularia, 2(1), pp. 21-28.
  • AGUILAR IDÁÑEZ, Mª J. (2013): Trabajo social. Concepto y metodología, Madrid, Consejo General del Trabajo Social/Paraninfo.
  • AGUILAR IDÁÑEZ, Mª J. (2014): “Sociología visual y cine documental como instrumento de empoderamiento intercultural”, en Creaciones audiovisuales actuales, Madrid, ACCI, pp. 19-37.
  • AGUILAR IDÁÑEZ, Mª J. y BURASCHI, D. (2013a): “Asociacionismo e intervención social con inmigrantes”, en Inmigración y ciudadanía activa: contribuciones sobre gobernanza participativa e inclusión social, Barcelona, Icaria, pp. 43-68.
  • AGUILAR IDÁÑEZ, Mª J. y BURASCHI, D. (2013b): “Participación modelos implícitos e intervención de los profesionales de lo social”, en Actas del IV Congreso de la Red Española de Política Social (REPS): Las políticas sociales entre la crisis y la postcrisis, Alcalá de Henares, Universidad de Alcalá de Henares, pp. 1422-1434.
  • AGUILAR-IDÁÑEZ, Mª J. y BURASCHI, D. (2014): “Educating social workers without boundaries througt the Intercultural Social Intervention Model (ISIM)”, en Global Social Work Education. Crossing Borders Blurring Boundaries, Sydney, Sydney University Press, pp. 41-54.
  • AGUILAR-IDÁÑEZ, Mª J. y BURASCHI, D. (2016): “Del racismo y la construcción de fronteras morales a la resistencia y el cambio social: La sociedad civil frente a las migraciones forzosas”. Política Social y Servicios Sociales (Agosto-2016), XXXIV (111), en prensa.
  • BARRANQUERO, A. (2014): “Comunicación, cambio social y ONG en España. Pistas para profundizar en la cultura de la cooperación desde los nuevos movimientos comunicacionales. El caso del 15M”. COMMONS Revista de Comunicación y Ciudadanía Digital, 3(1), pp. 6-24.
  • BURASCHI, D. y AGUILAR-IDÁÑEZ, Mª J. (2016): “Indiferencia, fronteras morales y estrategias de resistencia”, Documentación Social, (en prensa).
  • BURASCHI, D., AGUILAR-IDÁÑEZ, Mª J. y ZAPATA, V.M. (2016): Comunicación social antirracista participativa: la propuesta metodológica de los laboratorios dialógicos de la red antirrumores en Tenerife, en Documentos de Trabajo: Seminario Permanente de Ciencias Sociales, Cuenca, Universidad de Castilla-La Mancha, disponible en http://www.uclm.es/cu/csociales/documentosTrabajo.asp
  • BURRI, R. V. (2012): “Visual rationalities: Towards a sociology of images”. Current Sociology, 60(1), pp. 45-60.
  • CASTELLS, M. (2009): Comunicación y poder, Madrid, Alianza.
  • COHEN, S. (2002): Folk devils and moral panics, New York, Routledge.
  • CHALFEN, R. (2011): “Differentiating practices of participatory visual media production”, en Handbook of Visual Research Methods, London, Sage, pp. 186-200.
  • CURBET, J. (2006): La globalización de la (in)seguridad, La Paz, Plural.
  • DE MIGUEL, J. (1999): “Fotografía”, en De la investigación audiovisual: fotografía, cine, vídeo, televisión, Barcelona, Proyecto A, pp. 23-48.
  • DEL VALLE, C. (1997): “Comunicación participativa: aproximaciones desde América Latina”, Redes.com, 4, pp. 113-130.
  • DOLCI, D. (1996): La struttura maieutica e l’evolverci, Firenze, La Nuova Italia.
  • ERRO, J. (2002). Comunicación, desarrollo y ONGD, Bilbao, Hegoa.
  • GÓMEZ, C. (2002): Post-diseño: el análisis crítico del discurso visual, disponible en www.uchile.cl/cultura/visual/conferencia.html [consulta: 22.07.2016]
  • GOODE, E. y BEN YEHUDA, N. (1994): Moral Panics: the social construction of deviance, Southgate, Chichester, Wiley Blackwell.
  • GUMUCIO-DAGRON, A. (2011): “Comunicación para el cambio social: clave del desarrollo participativo”. Signo y Pensamiento, 58 (XXX), enero-junio, pp. 26-39.
  • GUMUCIO-DAGRON, A. y TUFTE, T. (Eds.) (2006): Communication for social change anthology: Historical and contemporary readings, South Orange, NJ, Communication for Social Change Consortium.
  • MARÍ SÁEZ, V. (2011): Comunicar para transformar, transformar para comunicar. Tecnologías de la información desde una perspectiva de cambio social, Madrid, Popular.
  • NOS ALDÁS, E. (2007): Lenguaje publicitario y discursos solidarios. Eficacia publicitaria, ¿eficacia cultural?, Barcelona, Icaria.
  • PAGOLA, J. (2009): Comunicación para el Desarrollo: La responsabilidad en la publicidad de las ONGD, San Sebastián, Diputación Foral de Guipúzcoa.
  • PAIN, H. (2012): “A Literature Review to Evaluate the Choice and Use of Visual Methods”. International Journal of Qualitativa Methods, 11(4), pp. 303-319.
  • PAUWELS, L. (2010): “Visual Sociology Reframed: An Analytical Synthesis and Discussion of Visual Methods in Social and Cultural Research”. Sociological Methods & Research, 38(4), pp. 545-581.
  • PAUWELS, L. (2015): “‘Participatory’ visual research revisited: a critical-constructive assessment of epistemological, methodological and social activist tenets”. Ethnography, 16(1), pp. 95-117.
  • PEÑALVA, A. y AGUILAR-IDÁÑEZ, Mª J. (2011): “Reflexiones sobre la interculturalidad en las aulas. Aportaciones desde la sociología visual”. Educación y Diversidad, 5 (1), pp. 73-85.
  • RUBY, J. (1996): “Antropología visual”, en Enciclopedia de Antropología Cultural, vol. 4, New York, Henry Holt & Co., pp. 1345-1351. [Traducción de F. Pérez, en la Revista Chilena de Antropología Visual, 2, pp. 154-167, julio 2002].
  • SILVERSTONE, R. (2010): la moral de los medios de comunicación. Sobre el nacimiento de la polis de los medios, Madrid, Amorrortu.
  • TUFTE, T. (2015): Comunicación para el cambio social. La participación y el empoderamiento como base para el desarrollo mundial, Barcelona, Icaria.