Gestión del tiempo y uso de las tic en estudiantes universitarios

  1. Daniel Garrote Rojas 1
  2. Sara Jiménez-Fernández 2
  3. Rosa María Serna Rodríguez 1
  1. 1 Universidad de Castilla-La Mancha
    info

    Universidad de Castilla-La Mancha

    Ciudad Real, España

    ROR https://ror.org/05r78ng12

  2. 2 Hospital Universitario de Jaén
    info

    Hospital Universitario de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/02ecxgj38

Revue:
Pixel-Bit: Revista de medios y educación

ISSN: 1133-8482

Année de publication: 2018

Número: 53

Pages: 109-121

Type: Article

DOI: 10.12795/PIXELBIT.2018.I53.07 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Pixel-Bit: Revista de medios y educación

Objetivos de desarrollo sostenible

Résumé

With this research we intend to present the incidence of the sociodemographic variable, age, inthe use of the internet and the mobile phone, the students' self-perception about them and the frequency withwhich their use causes them problems. A descriptive study was carried out on a sample of universitystudents from the Faculty of Education of the University of Castilla-La Mancha. The Questionnaire for theDifficult Use of New Technologies (UPNT) has been used. The results indicate that there are no significantdifferences for both established age groups, but the large amount of time devoted daily and weekly to theinternet and mobile phone. In conclusion, we emphasize the relevance of educating in a correct use of theNT, to prevent problems derived from their overuse, as well as, problems in their social environment. Asa consequence of the excessive time spent and the need for frequent use by the sample, it indicatestendencies to addiction in the use of these tools.

Références bibliographiques

  • American Psychiatric Association. (2013). Guía de consulta de los criterios diagnósticos del DSM-V. Madrid: Editorial médica panamericana.
  • Bell, G. (2005). The age of the thumb: a cultural reading of mobile technologies from Asia. En P. Glotz, S. Bertschi y C. Locke (eds.), Thumb culture: the meaning of mobile phones for society (pp. 67-87). Bielefeld: Deutsche Bibliothek.
  • Carbonell, X., Chamarro, A., Griffiths, M., Oberst, U., Cladellas, R. y Talarn, A. (2012). Problematic Internet and cell pone use in Spanish teenagers and Young students. Anales de Psicología, 28(3), 789-796.
  • Chacón, R., Zurita, F., Martínez, A., Castro, M., Espejo, T. y Pinel, C. (2017). Relación entre factores académicos y consumo de videojuegos en universitarios. Un modelo de regresión. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 50, 109-121. Doi: http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2017.i50.07
  • Chóliz, M. (2012). Mobile-phone addiction in adolescence: The Test of Mobile Phone Dependence (TMD). Progress in Health Sciences, 2, 33-44.
  • Cruces, J., Guil, R., Sánchez, N. y Pereira, J. A. (2016). Consumo de nuevas tecnologías y factores de personalidad en estudiantes universitarios. Revista de Comunicación y Ciudadanía Digital-COMMONS, 5 (2), 203-228.
  • De Pablos, J. y Villaciervos, P. (2005). El Espacio Europeo de Educación Superior y las Tecnologías de la Información y la Comunicación. Percepciones y demandas del profesorado. Revista de Educación, 227, 99-124.
  • Echeburúa, E. Y Corral, P. (2010). Adicción a las nuevas tecnologías y a las redes sociales en jóvenes. Adicciones, 22(2), 91-96.
  • Everitt, B. J. y Robbins, T. W. (2005). Neural systems of reinforcement for drug addiction: from actions to habits to compulsion. Nature Neuroscience, 8, 1481-1489. Doi:10.1038/nn1579
  • García-Cué, J. L., Santizo, J. A. y Alonso, C. M., (2009). Uso de las TIC de acuerdo a los estilos de aprendizaje de docentes y discentes. Revista Iberoamericana de Educación, 48(2), 1-14.
  • Gil, F., del Valle, G., Oberst, U. y Chamorro, A. (2015). Nuevas tecnologías-¿Nuevas patologías? El Smartphone y el fear of missing out. Aloma, 33(2), 77-83.
  • González, M. (2015). Enriquecimiento tecnológico y psicopedagógico del concepto de comunidades de práctica en la educación a distancia. Revista de Educación a Distancia, 47(7), 1-22 Doi: 10.6018/red/47/7
  • Graner, P., Beranuy, M., Sánchez-Carbonell, X., Chamarro, A. y Castellana, M. (2007). ¿Qué uso hacen los jóvenes y adolescentes de internet y el móvil? Comunicación E Xuventude: Actas do Foro International, 71-90.
  • Islas, C. y Delgadillo, O. (2016). La inclusión de TIC por estudiantes universitarios: una mirada desde el conectivismo. Apertura, 8(2), 116-129. Doi: http://dx.doi.org/10.18381/Ap.v8n2.845
  • Karpinski, A. C., Kirschner, P. A., Ozer, I., Mellott, J. A. y Ochwo, P. (2013). An exploration of social networking site use, multitasking and academic performance among United States and European University students. Computers in Human Behavior, 29(3), 1182-1192. Doi: 10.1016/j.chb.2012.10.011.
  • Kennedy, G., Judd, T., Dalgarnot, B., y Waycott, J. (2010). Beyond natives and immigrants: exploring types of net generation students, Journal of Computer Assisted Learning, 26, 332-343. Doi: 10.1111/j.1365-2729.2010.00371.x
  • Kuss, D.J., Griffiths M.D. y Binder, J.F. (2013). Internet addiction in students: Prevalence and risk factors. Computers in Human Behavior, 29(3), 959–966. Doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2012.12.024
  • Labrador, F.J., Villadandos, S.M., Crespo, M. y Becoña, E. (2013). Desarrollo y validación del cuestionario de uso problemático de nuevas tecnologías (UPNT(. Anales de psicología, 29(3), 836-847. Doi: 10.6018/analesps.29.3.159291
  • Muñoz-Rivas, M. y Agustín, S. (2005). LA adicción al teléfono móvil. Psicología Conductual, 13, 481-493.
  • Muñoz-Rivas, M.J., Navarro-Perales, M.E. y De Pablo, N.O. (2003). Patrones de uso de internet en Población Universitaria Española. Adicciones, 15(2), 137-144.
  • Muñoz-Rivas, M.J., Fernández, L. y Gámez-Guadix, M. (2010). Analysis of the indicators of pathological Internet use in Spanish university students.The Spanish Journal of Psychology, 13(2), 697-707.
  • Olivencia-Carrión, M.A., Pérez-Marfil, M.N., Ramos-Revelles, M.B. y López-Torrecillas F. (2016) Personalidad y su relación con el uso versus abuso del teléfono móvil. Acción Psicológica, 13(1), 109-118. Doi: http://dx.doi.org/10.5944/ap.13.1.17427
  • Ortiz Gómez, M.M. (2013). Caracterización y evaluación del uso desadaptativo de internet en estudiantes universitarios. Granada: Universidad de Granada.
  • Padilla-Carmona, M.T., Suarez-Ortega, M. y Sánchez-García, M.F. (2016). Inclusión digital de los estudiantes adultos que acceden a la universidad: análisis de sus actitudes y competencias digitales. Revista Complutense de Educación, 27(3), 1229-1246. Doi: http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n3.47669
  • Park, W. K. (2005). Mobile phone addiction. En R. Ling y P. E. Pedersen (Eds.), Mobile communications: renegotiation of the social sphere (pp. 253-270). Londres: Springer-Verlag.
  • Pedrero, E., Rodríguez, M.T. y Ruíz, J.M. (2012). Adicción o abuso del teléfono móvil. Revisión de la literatura. Adicciones, 24(2), 139-152.
  • Winocur, R. (2006). Internet en la vida cotidiana de los jóvenes. Revista mexicana de sociología, 68(3), 551-580.