Opinión de los estudiantes de educación física sobre la competencia docente

  1. Álvarez-Ferrándiz, D. 1
  2. Molina-Bernal, M. 1
  3. Rodríguez-Sabiote, C. 1
  4. Gámez-Durán, R. P. 2
  5. Álvarez-Rodríguez, J. 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

  2. 2 Junta de Andalucía
    info

    Junta de Andalucía

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/01jem9c82

Journal:
Journal of sport and health research

ISSN: 1989-6239

Year of publication: 2018

Volume: 10

Issue: 1

Pages: 125-134

Type: Article

More publications in: Journal of sport and health research

Abstract

The present study pretends to know the opinion of the students of the Degree of Physical Education of the University of Granada about the teaching competence. Therefore, the fundamental objectives pursued in this work are: to determine the opinion of a sample of participants from the Faculty of Sports Science of the University of Granada (N = 53) on the teaching competence of teachers and, in addition, check whether or not there are statistically significant differences in the opinion shown by the participants about the different dimensions that make up the scale depending on a series of identification variables. For this, an expost-facto design of a comparative-causal nature has been used, from which several conclusions have been drawn. The main ones are the high evaluation that has achieved aspects such as the attendance of the students, evaluation and organization of the subject, unlike the low evaluation that the practical activities have obtained.

Funding information

Funders

Bibliographic References

  • Real Decreto Real Decreto 1312/2007 De Octubre, , http://boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2007-17492, Recuperado de
  • Buendía, L., Colás, P., Hernández, F., (2012) Métodos De Investigación En Psicopedagogía, , y y 4ªed.). Madrid: Mc Graw-Hill
  • Cabrera, A., Serrano, W., Martínez, O., Mompié, I., Evaluación del profesor por sus estudiantes a través de un software. Una experiencia en la Universidad de las Ciencias Informáticas de Cuba (2012) Revista Iberoamericana De Evaluación Educativa, 5 (2), pp. 179-1173. , y
  • Campos-Céspedes, J., Brenes-Matarrita, O.L., Solano-Castro, A., Competencias del docente de educación superior en línea (2010) Revista Electrónica: Actualidades Investigativas En Educación, 10 (3), pp. 1-19. , y
  • (1993) Background Materials: Supplemental Information Provided to Members of The Joint Committee on The Organization of Congress, 103, pp. 103-155. , Congress, U. S
  • Corbetta, P., (2007) Metodología Y Técnicas De Investigación Social, , Madrid: Mc Graw-Hill
  • Días-Sobrinho, J., Evaluación de la Educación Superior en Brasil: Políticas y prácticas (2007) Revista Complutense De Educación, 18 (2), pp. 29-44
  • Fuentes-Medina, M.E., Herrero, J., Evaluación docente: Hacia una fundamentación de la autoevaluación (1999) Revista Electrónica Interuniversitaria De Formación Del Profesorado, 2 (1), pp. 353-368. , y
  • Gutiérrez, C., Pérez, A., Pérez, M., Percepciones del profesorado, alumnos y egresados sobre los sistemas de evaluación en estudios universitarios de formación del profesorado de Educación Física (2013) Revista Ágora para La Educación Física Y El Deporte, 15 (2), pp. 130-147. , y
  • León-Sanz, P., La competencia ética, parte de la competencia profesional (2002) Revista De Medicina De La Universidad De Navarra, 46 (2), pp. 5-6
  • Mateo, J., Escudero, T., De Miguel, M., Mora, J.G., Rodríguez Espinar, S., La evaluación a debate (1996) Revista De Investigación Educativa, 14 (2), pp. 73-94. , y
  • Mc Millan, J., Schumacher, S., (2005) Investigación Educativa, , y Madrid: Pearson Educación
  • Molero, D., Ruiz, J., La evaluación de la docencia universitaria. Dimensiones y variables más relevantes (2005) Revista De Investigación Educativa, 23 (1), pp. 57-84. , y
  • Oriol, N., Metodología cuantitativa y cualitativa en la investigación sobre la formación inicial del profesorado de Educación Musical para Primaria. Aplicación a la Formación Instrumental (2004) Revista Electrónica Complutense De Investigación En Educación Musical, 1, pp. 1-63
  • Romero-Farfán, L.J., Concepciones de evaluación y de evaluación docente (2007) Cuadernos De Lingüística Hispánica, 10, pp. 137-148
  • Urdaneta, M., Pérez, M.G., Perfil de competencias del docente como tutor en línea para la educación a distancia (2010) Educación Superior, 9, pp. 9-34. , y