El género como variable de estudio en las características del juego en voleibol en categoría infantil

  1. Fernández Echeverría, Carmen
  2. Claver Rabaz, Fernando
  3. González Silva, Jara
  4. García González, Luis
  5. Moreno Arroyo, María Perla
Aldizkaria:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Argitalpen urtea: 2014

Zenbakia: 26

Orrialdeak: 172-175

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Laburpena

The main aim of this research was to analyze the characteristics and performance of the serve action, in volleyball Under-14 category, by gender. The sample was comprised of 2233 serves, corresponding to the observation of 32 teams participating in the Spanish Championship of Regional Selections, male and female Under-14 categories. The studied variables were: gender, serve zone, serve type, striking technique, serve effectiveness, reception zone and receiver player. The results showed a significant association between the serve zone, serve type, striking technique and serve effectiveness with gender. Specifically, correlated significantly and positively: the serve zone from zone 1, the jump serve, the float serve and serve permits attacking with the male gender; and the serve zone from zone 6, the standing serve, the power serve, serve error, the serve that does not permit attacking and the point serve in the female gender. Therefore, we conclude that, in formative stages we find differences in the characteristics and effectiveness of the serve by gender, we must take into account these results in the training process of this technical-tactical action

Erreferentzia bibliografikoak

  • Afonso, J., Esteves, F., Araujo, R., Thomas, L., & Mesquita, I. (2012). Tactical determinants of setting zone in elite men’s volleyball. Journal of Sports Science and Medicine, 11(1), 64-70.
  • Afonso, J., Mesquita, I., Marcelino, R., & Da Silva, J. (2010). Analysis of the setter’s tactical action in high-performance women’s volleyball. Kinesiology, 42(1), 82-89.
  • Callejón, D. (2006). Estudio y análisis del saque en el voleibol masculino de alto rendimiento. International Journal of Sport Science, 5, 12-28.
  • Callejón, D., & Hernández, C. (2009). Estudio y análisis de la recepción en el voleibol masculino de alto rendimiento. Ricyde. Revista Internacional De Ciencias Del Deporte, (16), 34-52.
  • Costa, G., Afonso, J., Brant, E., & Mesquita, I. (2012). Differences in game patterns between male and female youth volleyball. Kinesiology, 44(1), 60-66.
  • Côté, J. (1999). The influence of the family in the development of talent in sport. The sport psychologist, 13(4), 395-417.
  • Côté, J., & Hay, J. (2002). Children’s involvement in sport: A developmental perspective. In J. M. Silva, & D. E. Stevens (Eds.), Psychological foundations of sport. Boston: Allyn & Bacon. Pp. 484–502.
  • Cote, J., Baker, J., & Abernethy, B. (2003). From play to practice. In Starkes, J.L. & Ericsson, K. A (eds.), Expert performance in sports: Advances in research on sport expertis. United State: Human Kinetics. Pp 89-113.
  • Delgado, J., Gallardo, C., Hernández, E. M., Calvo, R., & Espá, A. U. (2000). Estudio sobre la evolución de las reglas de juego en voleibol. Habilidad motriz: Revista de ciencias de la actividad física y del deporte, (16), 32-39.
  • García-Tormo, J. V., Redondo, J. C., Valladares, J. A., & Morante, J. C. (2006). Análisis del saque de voleibol en categoría juvenil femenina en función del nivel de riesgo asumido y su eficacia. Motricidad. European Journal of Human Movement, 16, 99-121.
  • Gil, A., Moreno, M., Moreno, A., García-González, L., & Villar, F. (2010). Análisis en función del género de las características del saque en voleibol en etapas de formación. Kronos: Revista Universitaria De La Actividad Física y El Deporte, (18), 51-60.
  • Gil, A., Moreno, M.P., Moreno, A., García-González, L., & Villar, F. (2011). Estudio del saque en jóvenes jugadores/as de voleibol, considerando la eficacia y función del juego. Retos: Nuevas Tendencias En Educación Física, Deporte y Recreación, (19), 19-24.
  • Gil, A., Del Villar, F., Moreno, A., GarcíaGonzález, L., Moreno, M.P. (2011). Análisis de la eficacia del saque de voleibol en categoría de formación. Revista internacional de medicina y ciencias de la actividad física y el deporte 11(44), 721-737.
  • Häyrinen, M., Lahtinen, P., Mikkola, T., Honkanen, P., Paananen, A., & Blomqvist, M. (2007). Serve speed analysis in men’s volleyball. Science for Success II, 10.
  • João, P. V., Leite, N., Mesquita, I., & Sampaio, J. (2010). Sex differences in discriminative power of volleyball game-related statistics 1. Perceptual and motor skills, 111(3), 893-900.
  • Landis, J., & Koch, G. (1977). The measurement of observer agreement for categorial data. Biometrics, (33), 159-174.
  • Lee, A. M. (1996). How the field evolved. In S. J. Silverman & C. D. Ennis (Eds.), Student learning in physical education. Applying research to enhance instruction (pp. 9-34). Champaign: Human Kinetics.
  • López-Martinez, A. B., & Palao, J. M. (2009). Effect of Serve Execution on Serve Efficacy in Men’s and Women’s Beach Volleyball. Internatinal Journal of Applied Sports Sciences, 21 (1), 1-16.
  • Lozano, C. (2007). Incidencia del saque y los elementos de la fase de juego del KI sobre el rendimiento de la misma en el voleibol femenino español de alto nivel. Tesis Doctoral del departamento de Educación Física y Deportiva. Universidad de Granada.
  • Lozano, C., Hernández, E., Valadés, D., & Ureña, A. (2003). De la técnica de observación a la metodología de investigación: ejemplo en voleibol femenino. investigación en Educación Física y Deportes. Ed. Facultad de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte. Universidad de Granda.
  • Maia, N., & Mesquita, I. (2006). Estudo das zonas e eficácia da recepção em função do jogador recebedor no voleibol sênior feminino. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Brazilian Journal of Physical Education and Sport), 20(4), 257-70.
  • Marcelino, R., Mesquita, I., & Sampaio, J. (2011). Effects of quality of opposition and match status on technical and tactical performances in elite volleyball. Journal of Sports Science, 29(7), 733-741.
  • Marcelino, R., Mesquita, I., Sampaio, J., & Anguera, M. T. (2009). Ventaja de jugar en casa en voleibol de alto rendimiento [Home advantage in high-level volleyball]. Revista de Psicología del Deporte, 18(2), 181-196.
  • Martín, J. J. M., Campo, J. A. S., Moro, M. I. B., & Noguera, M. A. D. (2004). Análisis de juego desde el modelo competitivo: un ejemplo aplicado al saque en voleibol. Kronos, 5(3), 37-45.
  • Molina, J. J. (2003). Estudio del saque de voleibol primera división masculina: análisis de sus dimensiones contextual conductual y evaluativa. Tesis Doctoral del Departamento de Educación Física y Deportiva. Universidad de Granada.
  • Moraes, J., Mesquita, I., & Costa, G. (2008). Análise do jogo: tendências do saque e da recepção no voleibol de elevado rendimento. In Actas do XII Congresso de Ciencias do Desporto e Educaçao Física dos Países de Lengua Portuguesa. Paz, Dereitos Humanos e Inclusao Social. Porto Alegre.
  • Moreno, M.P., De Alcaraz, A., Moreno, A., Molina, J., & Santos, J. (2007). Estudio de la dirección del saque en la superliga masculina de voleibol. Motricidad. European Journal of Human Movement, (18), 111-134.
  • Palao, J., Manzanares, P., & Ortega, E. (2009). Techniques used and efficacy of volleyball skills in relation to gender. International Journal of Performance Analysis in Sport, 9(2), 281-293.
  • Palao, J., Santos, J., & Urena, A. (2004). Efecto del tipo y eficacia del saque sobre el bloqueo y el rendimiento del equipo en defensa. RendimientoDeportivo.Com,8.<http://www.rendimientodeportivo.com/N008/ Artic040.htm> [Consulta: 24/05/2010].
  • Quiroga, M., García-Manso, J., Rodríguez-Ruiz, D., Sarmiento, S., De Saa, Y., & Moreno, M. P. (2010). Relation between in-game role and service characteristics in elite women’s volleyball. Journal of Strength Conditioning Research, 24(9), 2316-2321.
  • Quiroga, M., Rodriguez-Ruiz, D., Sarmiento, S., Muchaga, L., Grigoletto, M., & Garcia-Manso, J. (2012). Characterisation of the Main Playing Variables Affecting the Service in High-Level Women’ s Volleyball. Journal Quantitative Analysis in Sports, 8(1), 1-11.
  • RFEVB. Reglas Oficiales de Voleibol. 2013-2016. RFEVB, Madrid.
  • Salas, C., Hileno, R., Molina, J. J., & Anguera, M. T. (2005). Análisis de la acción defensiva en Voleibol: relación Ataque-Bloqueo. kronos, 4(7), 16-22.
  • Schmidt, R. A. (1975). A schema theory of discrete motor skill learning. Psychological Review, 82, 225-260.
  • Silverman, S., Devillier, R. & Ramirez, T. (1991). The validity of academy learning time-physical education (ALT-PE) as a process measure of achievement. Research Quarterly for Exercise and Sport, 62(3), 319-325.
  • Suárez, G. R., Zapata Carmona, A. D., Tejada Otero, C. P., & Castaño Vélez, H. A. (2009). Caracterización cinemática (ángulo y velocidad) de los diferentes tipos de saque y relación con la recepción del mismo, de las participantes en el XXXVII Campeonato Nacional Juvenil Femenino de voleibol, Medellín junio 2008. Educación física y deporte, 28(2), 93-103.
  • Tabachnick, B., & Fidell, L. (2007). Using Multivariate Statistics: 5 ed. Boston: Pearson.