Acerca de las cartas de servicios de bibliotecas públicas españolasun análisis de la información sobre los derechos de autor

  1. Fernández-Molina, Juan Carlos
  2. Pérez-Pulido, Margarita
  3. Herrera-Morillas, José Luis
Journal:
Bibliotecas. Anales de Investigación

ISSN: 1683-8947 0006-176X

Year of publication: 2018

Volume: 14

Issue: 2

Pages: 103-123

Type: Article

More publications in: Bibliotecas. Anales de Investigación

Abstract

Objective. The majority of the services offered by public libraries are involved in copyright. This work has the aim to find out, based on the content analysis of the services charts, whether the existing relationships between the services offered and the copyright involved are properly identified and whether this is adequately communicated to the users as required by the quality management regulation.Design/Methodology/Approach. It is based on the location of the services charts of the Spanish public libraries. A sample is selected for the qualitative analysis including a wide variety of libraries. Out of these, as a first approach to the study of the subject, only the services and information of general nature are analysed. The following aspects are also checked: the existence of references to the regulations on copyright; the mechanisms available for the citizen to communicate with the library and participate in its management; and the services offered and the legal consequences for the citizen, what should be reflected on the content of the services charts.Results/Discussion. The results bring to light the fact that the references to copyrights in the services charts of the Spanish public libraries are scarce, either regulations or matters of general nature or specific regarding their application to the services provided to users.Conclusions. This work exposes that the services offered by public libraries have numerous copyright implications but that these do not seem to be properly identified for their inclusion in the services charts. The conclusions specify what sort of information is gathered in this respect and which way.Originality/Value. The majority of the services offered by public libraries are involved in copyright. However, this is an insufficiently studied field. In addition, these implications have increased in number and complexity with the development of the digital environment. On the other hand, the application of the quality management and the rules derived from this compels the public libraries to elaborate quality tools with the purpose of facilitating the communication between the institution and the citizens, in particular, the services charts. Thus, a study of this nature is of interest.

Bibliographic References

  • Adell Duch, I., Entralla Martínez, L., Jurado Brugat, J., Mocé Cervera, A., Salvador, M. & Rudilla Soler, C. (2009). Carta de servicios de la Xarxa de Biblioteques Judicials de Catalunya: un producto del programa “Compartim”. En Interinformación: XI Jornadas Españolas de Documentación, 20-22 de mayo, Zaragoza. Recuperado de http://eprints.rclis.org/14777/
  • Alejos Martín, A. (coord.) (2015). Marco común sobre las cartas de servicios en las administraciones públicas españolas. Madrid: AEVAL. Recuperado de http://www.aeval.es/comun/pdf/calidad/guias/Marco_Comun_CS.pdf
  • Álvarez, M., Balagué, N., Casas, C., Comalat, M., Ferrer, A.; Frías, A., Rey, C., Rodríguez, C. & Vall, A. (2008). Les cartes de serveis de les biblioteques de recerca, Biblioteques Publiques i Arxius catalans: un estat de la qüestió. En 11es Jornades Catalanes d’Informació i Documentació. Recuperado de http://www.cobdc.org/jornades/11JCD/actes11jcid/comunicacions/pag_407.pdf
  • Álvarez Rodríguez, J.P., López Moreno, A., López Rivas, V. & Morales Mateo, C. (2008). El proceso de revisión y certificación de la Carta de Servicios de la Biblioteca de Castilla-La Mancha. En IV Congreso Nacional de Bibliotecas Públicas: Bibliotecas Plurales, 24-26 septiembre, A Coruña. Recuperado de http://travesia.mcu.es/portalnb/jspui/bitstream/10421/574/3/Jesus_alvarez_presentacion.pdf
  • Arberas Uriondo, A. (2007). Certificación de la Carta de Servicios de las Bibliotecas Municipales de Bilbao. Mi Biblioteca, 10(verano). Recuperado de https://gredos.usal.es/jspui/bitstream/10366/119886/1/MB3_N10_P56-60.pdf
  • Asociación Española de Normalización y Certificación (AENOR). (2008). UNE 93200:2008. Carta de Servicios. Recuperado de www.aenor.es/AENOR/certificacion/Calidad/calidad-cservicios-93200.asp#.WKY6O4HhDIU
  • Asociación Española de Normalización y Certificación (AENOR). (2017). Certificación de cartas de servicios. Recuperado de http://w_199_Ficha_PDF_Cartas_de_Servicio_ADMINISTRACION.pdf
  • Carrión Gútiez, A. (2000). Las Bibliotecas Autonómicas. Boletín de la ANABAD, 50 (3-4), 9-80.
  • Comisión Europea. (14 de septiembre de 2016). Propuesta de Directiva del Parlamento Europeo y del Consejo sobre los derechos de autor en el mercado único digital, Bruselas, COM (2016) 593 final. Recuperado de http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/HTML/?uri=CELEX:52016PC0593&from=EN
  • España. (1999). Real Decreto 1259/1999, de 16 de julio, por el que se regulan las cartas de servicios y los premios de calidad en la Administración General del Estado. Recuperado de https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-1999-17134
  • España. (2005). Real Decreto 951/2005, de 29 de julio, por el que se establece el marco general para la mejora de la calidad en la Administración General del Estado. Recuperado de https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2005-14836
  • España. (2006). Ley 23/2006, de 7 de julio, por la que se modifica el texto refundido de la Ley de Propiedad Intelectual, aprobado por el Real Decreto Legislativo 1/1996, de 12 de abril. Recuperado de https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2006-12308
  • España. (2007). Ley 10/2007, de 22 de junio, de la Lectura, del Libro y de las bibliotecas. Recuperado de https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2007-12351
  • España. (2014). Ley 21/2014, de 4 de noviembre, por la que se modifica el texto refundido de la Ley de Propiedad Intelectual, aprobado por Real Decreto Legislativo 1/1996, de 12 de abril, y la Ley 1/2000, de 7 de enero, de Enjuiciamiento Civil. Recuperado de https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2014-11404
  • España. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2017a). Directorio de bibliotecas públicas. Recuperado de http://www.directoriobibliotecas.mcu.es
  • España. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2017b). Red de sedes web de las bibliotecas públicas. Recuperado de http://www.bibliotecaspublicas.es/index.jps
  • Fernández Molina, J.C. (2003). Laws against the circumvention of copyright technological protection. Journal of Documentation, 59(1), 41-68.
  • Fischman Afori, O. (2013). The battle over public e-libraries: Taking stock and moving ahead. International Review of Industrial Property and Copyright Law, 44(4), 392-417. doi: 10.1007/s40319-013-0047-0.
  • Guibault, L. (2002). Copyright limitations and contracts: an analysis of the contractual over ridability of limitations on copyright. The Hague: Kluwer Law International.
  • Martín Rodríguez, F. (2007). Un servicio a la carta: las cartas de servicios como garantía de calidad en las bibliotecas universitarias. Mi Biblioteca: la revista del mundo bibliotecario, 8(invierno), 82-89.
  • Moreno Casas, J.L. & Blanco Losada, M. (coords.) (1999). Contrato de servicios al ciudadano. Madrid: Dirección General de Calidad de los Servicios. Recuperado de http://www.madrid.org/cs/BlobServer?blobcol=urldata&blobtable=MungoBlobs&blobheadervalue1=filename%3Dcontrato_servicios.pdf&blobkey=id&blobheadername1=Content-Disposition&blobwhere=1181266888190&blobheader=application%2Fpdf
  • Muriel Torrado, E. & Fernández Molina, J.C. (2015). Creation and use of intellectual works in the academic environment: students' knowledge about copyright and copyleft. The Journal of Academic Librarianship, 41(4), 441-448.
  • OMPI (1996). Tratado de la OMPI sobre Derecho de Autor. Recuperado de
  • Ruiz López, J. (coord.) (2010). Guía para el desarrollo de Cartas de Servicios. Madrid: AEVAL. Recuperado de http://aeval.es/export/sites/aeval/comun/pdf/calidad/guias/Gui_CARTAS-2009.pdf "target="_blank">http://www.wipo.int/wipolex/es/treaties/text.jsp?file_id=295158
  • Ruiz López, J. (coord.) (2010). Guía para el desarrollo de Cartas de Servicios. Madrid: AEVAL. Recuperado de http://aeval.es/export/sites/aeval/comun/pdf/calidad/guias/Gui_CARTAS-2009.pdf
  • Unión Europea. (22 de junio de 2001). Directiva 2001/29/CE del Parlamento Europeo y del Consejo de 22 de mayo de 2001 relativa a la armonización de determinados aspectos de los derechos de autor y derechos afines en la sociedad de la información, DOCE L167. Recuperado de https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=DOUE-L-2001-81549
  • Vázquez Vázquez, J. (2006). Análisis de la Carta de Servicios de las BPE-BP de Andalucía: propuestas. Boletín de la Asociación Andaluza de Bibliotecarios. 21(82), 31-56. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2259109