Lengua materna, cultura y rendimiento en un contexto multicultural de Educación Infantil

  1. Francisco Mateos-Claros 1
  2. F. Javier Olmedo-Ruiz 1
  3. Macarena Esteban-Ibáñez 2
  4. Luis V. Amador 2
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

  2. 2 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

Aldizkaria:
Ocnos: revista de estudios sobre lectura

ISSN: 2254-9099 1885-446X

Argitalpen urtea: 2019

Alea: 18

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 44-54

Mota: Artikulua

DOI: 10.18239/OCNOS_2019.18.2.1966 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Ocnos: revista de estudios sobre lectura

Garapen Iraunkorreko Helburuak

Laburpena

This paper analyzes the differences in performance due to the different languages and cultures in the multicultural society. The problem of linguistic disadvantage distorts educational performance causing a decrease for those students whose mother tongue and culture does not match the official one. To know these differences, a sample of 501 students of the third year of Early Childhood Education was used, to which the degree of acquisition of the competence aspects of the areas of communication and language, social and motor was measured. The results show how the mother tongue is a factor of differentiation of the performance in this period. These differences, found in all areas, are greater in the area of communication and language than in the social and motor field. It is verified that differences are established between the students of culture of Christian and Muslim origin

Erreferentzia bibliografikoak

  • Álvaro, M., Bueno., M. J., & Calleja, J. A. (1990). Hacia un modelo causal del rendimiento académico. Madrid: Centro de Investigación y Documentación Educativa.
  • Amador, L. V., Mateos, F., & Esteban, M. (2017). La educación como modo para la inclusión social: Los valores sociales de los jóvenes ceutíes de cultura musulmana y cristiana. Pedagogía Social, 29, 67-80. doi: https://doi.org/10.7179/PSRI_2017.29.05
  • Arranz, E. (2004). Familia y desarrollo psicológico. Madrid: Pearson.
  • Bernal, A. (2003). La educación entre la multiculturalidad y la interculturalidad. Estudios sobre Educación, 4, 85-101. doi: https://doi.org/10.15581/004.4.85-101
  • Berry, J. (1997). Immigration, acculturation and adaptation. Applied Psycology, 46(1), 5-34. doi: https://doi.org/10.1080/026999497378467
  • Bowlby, J (1993). El vínculo afectivo. Barcelona: Paidós.
  • Bruner, J. (1997). La educación, puerta de la cultura. Madrid: Visor.
  • Bruner, J. S., & Elacque, G. (2003). Informe capital humano en Chile. Santiago de Chile: La Araucan.
  • Chomsky, A. (1968). El lenguaje y el entendimiento. Barcelona: Planeta Agostini.
  • De-la-Peña, C., Parra, N., & Fernández, J. M. (2018). Análisis de la alfabetización inicial en función del tipo de familia. Ocnos, 17(1), 7-20. doi: https://doi.org/10.18239/ocnos_2018.17.1.1336
  • Domínguez-Lara, S. A. D., & Merino-Soto, C. M. (2015). ¿Por qué es importante reportar los intervalos de confianza del coeficiente alfa de Cronbach? Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13(2), 1326-1328. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/773/77340728053.pdf
  • Esping-Andersen, G. 2004. Education and equal life chances. Investing in Children’. En O. Kangas and J. Palme, eds, Social Policy and Economic Development in the Nordic Countries. Londres, Reino Unido: Palgrave Macmillan. doi: https:// doi.org/10.1057/9780230523500_6
  • García, J. A., & Moreno, I. (2014). Escuela, diversidad, cultura y educación. International Journal of Sociology of Education 4(1), 98-99. doi: http://dx.doi.org/10.4471/rise.2015.05
  • Gardner, R. C. (1973). Attitudes and motivation: Their role in Second-Language Acquisition. En J. W. Oller, & J. C. Ridhards (Eds.), Focus on the Learner Pragmatic perspective for the language teacher (pp. 235-246). Mass, Estados Unidos: NewburyHouse.
  • George, D., & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. 11.0 update (4th ed.). Boston, Estados Unidos: Allyn & Bacon.
  • Goffman, E. (1973). La miseen scène del vie quotidienne. París, Francia: Les Éditions de Minuit.
  • Goñi, E., Ros, I., & Fernández-Lasarte, O. (2018). Academic performance and school engagement among secondary school students in accordance with place of birth, gender and age. European Journal of Education and Psychology, 11(2), 93-105. doi: https://doi.org/10.30552/ejep.v11i2.224
  • Hall, E. T. (1999). La dimensión oculta. México: Siglo XXI.
  • Latorre, M. J., Mateos, F., Olmedo, F. J., & Esteban, M. (2018). Modelos culturales en un contexto multicultural. International Journal of Educational Research and Innovation, 9, 31-45. Recuperado de https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/2669/2223
  • Luria, A. R. (1980). Fundamentos de Neurolingiiística. Barcelona: Toray-Masson.
  • Maier, H. (2000). Tres teorías sobre el desarrollo del niño: Erikson, Piaget y Sears. Buenos Aires, Argentina: Amorroutu.
  • Maroco, J., & García-Marques, T. (2013). Qual a fiabilidade do alfa de Cronbach? Questões antigas e soluções modernas? Laboratório de Psicologia, 4(1), 65-90. doi: https://doi.org/10.14417/lp.763
  • Mateos, F., & Olmedo, F. J. (2018). Patente Nº: 00/2018/1429. Madrid: Registro General de la Propiedad Intelectual.
  • Ministerio de Educación y Ciencia (2007). PISA 2006 programa para la evaluación internacional de alumnos de la OCDE. Informe Español. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
  • Mora, F. (2013). Neuroeducación. Madrid: Alianza.
  • Olmedo, F. J. (2017). Cultura y rendimiento del alumnado de segundo ciclo de Educación Infantil en un contexto multicultural. (Tesis Doctoral). Granada: Universidad de Granada.
  • Querejeta, M. (2017). Conciencia fonémica y memoria fonológica en niños en proceso de alfabetización. Revista de Psicología, 16, 13-29. doi: https://doi. org/10.24215/2422572Xe003
  • Ramírez, M. J., & Castañeda, A. (1974). Cultural democracy, bi cognitive development and education. Nueva York, Estados Unidos: Academic Press.
  • Roid, H., &Sampers, J. (2011). Merrill-Palmer-Revised Scales of Development. Estados Unidos: Stoelting Company.
  • Ruiz-de-Miguel, C. (2009). The effective schools: A multinivel study of explanatory factors of the school performance in the area of mathematics. Revista de Educación 348, 355-376. Recuperado de http://www.revistaeducacion.mec.es/re348/re348_15.pdf
  • Russell, B. (1956). The principles of mathematicas. Londres, Reino Unido: George Allen and Unwin ltd.
  • Sanhueza, S. V., & Cardona, C. (2009). Evaluación de la sensibilidad intercultural en alumnado de Educación Primaria escolarizado en aulas culturalmente diversas. Revista de Investigación Educativa, 27(1), 247-262. Recuperado de https://revistas.um.es/rie/article/View/94391/103021
  • Spitzberg, B. H., & Changnon, G. (2009). Conceptualizing intercultural competence. En D. K. Deardorff (Ed.), The SAGE Handbook of Intercultural Competence (pp. 2-52). Thousand Oaks, Estados Unidos: Sage.
  • Tejedor, F. J., & García-Valcarcel, A. (2006). Causas del bajo rendimiento del estudiante universitario (en opinión de los profesores y alumnos). Propuestas de mejora en el marco del EEES. Revista de Educación 342, 443-473. Recuperado de http://www.revistaeducacion.mec.es/re342/re342_21.pdf
  • Turner, M., & Cross, R. (2016). Making space for multilingualism in Australian schooling. Language and Education, 30(4), 289-297. doi: https://doi.org/10.1080/09500782.2015.1114627
  • Velasco, H. M. (2003). Hablar y pensar, tareas culturales. Temas de Antropología Lingüística y Antropología cognitiva. Madrid: Universidad de Educación a Distancia.
  • Vygotsky, L. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Londres, Reino Unido: Harvard University Press.
  • Vygotsky, L. S. (1993). Pensamiento y lenguaje. Madrid: Visor.
  • Wild, R. (2011). Etapas del desarrollo. Barcelona: Herder.