Estudios de género en las revistas españolas de ciencias de la actividad física y del deporte (2006-2015)

  1. Laura Buchón Perea 1
  2. Juan Pedro Molina Alventosa 1
  3. Alejandro Cesar Martínez Baena 1
  1. 1 Universidad de Valencia (España)
Aldizkaria:
Apunts: Educación física y deportes

ISSN: 1577-4015 2014-0983

Argitalpen urtea: 2017

Zenbakia: 130

Orrialdeak: 7-17

Mota: Artikulua

DOI: 10.5672/APUNTS.2014-0983.ES.(2017/4).130.01 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Apunts: Educación física y deportes

Garapen Iraunkorreko Helburuak

Laburpena

This paper examines the presence of gender studies published in the last ten years (2006-2015) in 15 Spanish physical exercise and sports science (PESS) journals indexed on the Web of Science, Scopus or with the Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT – Spanish Foundation for Science and Technology) quality seal. It is a review study which uses a quantitative approach. The results show that 56 of the 3482 articles published in the ten years analysed are gender studies. This figure accounts for 1.61% of the total number of articles published in these journals. More than half of the articles are quantitative empirical studies, almost a quarter are theoretical or historical studies or essays and just over one tenth are qualitative empirical studies. A large part of the gender studies refer to social and cultural (26.79%), psychological (25%) and physical education (28.57%) aspects. A smaller proportion are about body image and gender stereotypes (10.71%), media and film (10.71%), history (8.93%), biological and physical condition aspects (8.93%) and diversity (3.64%).

Finantzaketari buruzko informazioa

Ágora para la educación física y el deporte Apunts. Educación Física y Deportes Apunts. Medicina de l’Esport Archivos de Medicina del Deporte Cuadernos de Psicología del Deporte Cultura, Ciencia y Deporte Journal of human sport & exercise Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación Revista Andaluza de Medicina del Deporte Revista de Psicología del Deporte Revista iberoamericana de psicología del ejercicio y del deporte RICYDE. Revista internacional de ciencias del deporte Revista internacional de medicina y ciencias de la actividad física y el deporte (RIMCAFD) Materiales para la Historia del Deporte Sport TK. Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte

Erreferentzia bibliografikoak

  • APA (2015). Guidelines for Psychological Practice with Lesbian, Gay, and Bisexual Clients. Recuperado de https://www.apa.org/pubs/ journals/features/amp-a0024659.pdf
  • Barbieri, T. de (1993). Sobre la categoría género: una introducción teórico-metodológica. Debates en sociología (18), 145-169.
  • Bosch, E. & Ferrer, V. A. (2002). La voz de las invisibles: las víctimas de un mal amor que mata. Madrid: Cátedra.
  • Bosch, E., Ferrer, V. A., & Alzamora, A. (2006). El laberinto patriarcal. Reflexiones teórico-prácticas sobre la violencia contra las Mujeres. Barcelona: Anthropos.
  • Bourdieu, P. (2000). La dominación masculina. Barcelona: Anagrama.
  • Chepyator-Thomson, J. R., You, J., & Hardin, B. (2000). Issues and Perspectives on Gender in Physical Education.Women in Sport and Physical Activity Journal, 9(2), 99-121. doi:10.1123/wspaj.9.2.99
  • Comisió Europea. Investigación e Innovación & Ministerio de Ciencia e Innovación (Ed.). (2011). El género en la investigación. Recuperado de http://www.idi.mineco.gob.es/stfls/MICINN/Investigacion/ FICHEROS/El_genero_en_la_investigacion.pdf
  • Davis, K. (2003). Teaching for gender equity in physical education: a review of the literature. Women in Sport and Physical Activity Journal, 12(2), 55-82. doi:10.1123/wspaj.12.2.55
  • De Lauretis, T. (2000). Diferencias. Etapas de un camino a través del feminismo. Madrid: Editorial Horas y horas.
  • Devís, J., Valenciano, J., Villamón, M., & Pérez-Samaniego, V. (2010). Disciplinas y temas de estudio en las ciencias de la actividad física y el deporte. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte 10(37), 150-166.
  • Espinar, E. (2003). Violencia de género y procesos de empobrecimiento (Tesis doctoral, Universidad de Alicante, Alicante, España). Recuperado de https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/9905/1/EspinarRuiz-Eva.pdf
  • Flintoff, A., & Scraton, S. (2006). Girls and physical education. A D. Kirk, D. MacDonald & M. O’Sullivan (Eds.), The Handbook of Physical Education (pp. 767-783). London: SAGE.
  • Gamba, S. (2008). Diccionario de Estudios de Género y Feminismos. Buenos Aires: Biblos.
  • García-Dauder, S. (2011). Las fronteras del sexo en el deporte: tecnologías, cuerpos sexuados y diferencias. Interthesis. Revista Internacional Interdisciplinar, 8(2), 1-19.
  • Lamas, M. (1994). Cuerpo: diferencia sexual y género. Debate feminista, 10, 3-31.
  • LaVoi, N. M. (2011). Trends in gender-related research in sport and exercise psychology. Revista iberoamericana de psicología del ejercicio y el deporte, 6, 269-282.
  • Ley Orgánica 3/2007, de 22 de marzo, para la Igualdad Efectiva de Mujeres i Hombres. BOE nº 71, de 23 de marzo de 2007.
  • Ley 14/2011, de 1 de junio, de la Ciencia, la Tecnología y la Innovación. BOE nº 131, de 2 de junio de 2011.
  • López-Villar, C., & Alvariñas, M. (2011). Análisis muestrales desde una perspectiva de género en revistas de investigación de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte españolas. Apunts. Educación Física y Deportes (106), 62-70. doi:apunts.2014-0983..(2011/4).106.08
  • Molina, P., Villamón, M., & Úbeda, J. (2015). La investigación cualitativa en las revistas españolas de ciencias del deporte (2007-2011). Revista de Psicología del Deporte, 24(1), 29-36.
  • Molina, P., Martínez-Baena, A., & Villamón, M. (2017). Pedagogía de la Educación Física: análisis de las revistas españolas más productivas (2005-2014). Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 31, 14-18. Recuperado de http://recyt.fecyt. es/index.php/retos/article/view/38109/31018
  • Penney, D. (Ed). (2002). Gender an Physical Education. Contemporary Issues and Future directions. Londres: Routledge. Taylor & Francis Group.
  • Pujal Llombart, M., & García-Dauder, S. (2010). Desigualdades de género en “tiempos de igualdad”. Aproximaciones desde dentro y fuera de la/s psicología/s. Presentación. Quaderns de Psicología, 12(2), 7-20.
  • Sala, A., & De la Mata Benítez, M. L. (2009). Developing Lesbian Identity: A socio-historical approach. Journal of homosexuality, 56(7), 819-838. doi:10.1080/00918360903187903
  • Senne, J. A. (2016). Examination of Gender Equity and Female Participation in Sport. The Sport Journal. Recuperado de http://thesportjournal.org/article/examination-of-gender-equity-and-femaleparticipation-in-sport
  • Simón, M. E. (2008). Hijas de la igualdad, herederas de la justicia. Madrid: Narcea.
  • Soler, S. (2009). Los procesos de reproducción, resistencia y cambio de las relaciones tradicionales de género en la Educación Física: el caso del fútbol. Cultura y Educación, 21(1), 31-42. doi:10.1174/113564009787531253