Enseñar la obrael reto de mujeres artistas y galeristas en la historia contemporánea del arte

  1. Palau Pellicer, Paloma
Journal:
Dossiers feministes

ISSN: 1139-1219 2340-4930

Year of publication: 2014

Issue Title: Arte, educación y género

Issue: 19

Pages: 95-114

Type: Article

More publications in: Dossiers feministes

Abstract

This article analyses women?s presence in the art galleries of Castellón, both as exhibiting artists and as gallery owners or directors, during the years of the dictatorship. Although their presence was small, it was sufficient to reflect women?s artistic activity. In this context, of the thirteen galleries founded during those years, three were managed by women. Oral testimonies, the press and exhibition catalogues show the particular circumstances that led these women to become interested in the world of art. Their personal realities reflect the obstacles they faced not only to a professional career in artistic creation, but also in access to training and exhibiting their work.

Bibliographic References

  • AGRAMUNT LACRUZ, Francisco (1999) Diccionario de artistas valencianos del siglo XX, Valencia, Albatros.
  • ANÓNIMO, (1953) «VOZ DE LA FALANGE. Sección Femenina Exposición de Sección Femenina en la Sala Estilo», Periódico Mediterráneo, Nº 4.065, 27 junio.
  • ANÓNIMO, (1969) Josefa Ayuda, Manualizaciones y enseñanzas del hogar, Madrid, Delegación Nacional de la Sección Femenina del Movimiento, Almena.
  • ANÓNIMO, (1954) «Exposiciones navideñas. De trabajos y Christmas en la Sección Femenina.Trabajos escolares en los Padres de Familia. Una original de minutas hosteleras», Mediterráneo, Nº 5.530, 26 diciembre.
  • APELES, (1959) «Crítica de exposiciones: Gloria Torres, en la Sala Bernat», La Plana. Actualidad Letras y Arte. Año III, Nº 112, 22 diciembre.
  • CARRO FERNÁNDEZ, Susana (2010) Mujeres de ojos rojos: del arte feminista al arte femenino. Trea. Gijón.
  • CASTELLÓ, (1959) «Notas de Arte. Exposición de pinturas de Mª Concepción Palacios en Galerías Bernad», Periódico Mediterráneo, Nº 7.005, 16 junio.
  • GASCÓ SIDRO, Antonio, J., (1996) Pintores de Castellón. Del Neoclasicismo al Arte Contemporáneo, Castellón, Editorial Prensa Valenciana.
  • LÓPEZ FERNÁNDEZ-CAO, Marián (coord.) (2000) Creación artística y mujeres: recuperar la memoria. Narcea. Madrid.
  • MUÑOZ LÓPEZ, Pilar (2006) «Espacio de creatividad femenina en el arte español» en Arriaga Flórez, Mercedes (coord.) Mujeres, espacio y poder, Sevilla, Arcibel pp. 443-481.
  • MUÑOZ LÓPEZ, Pilar (2006) «Artistas plásticas en la guerra civil», Congreso La Guerra Civil Española 1936-1939, Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales, p. 16. [Edición electrónica consultada 20 agosto 2011: http://www.mav.org.es/documentos]
  • ORTÍZ HERAS, Manuel, (2006) «Mujer y dictadura franquista», Aposta, Revista de Ciencias Sociales, Nº 28, mayo.
  • PALAU-PELLICER, Paloma (2013) Galerías de arte en la ciudad de Castellón, Diputación de Castellón.
  • PUERTO, Gonzalo (1970) «Entrevista a Amalia Camacho», Periódico Mediterráneo, Nº 9.964, 22 de noviembre.
  • SAMBLÁS ARROYO, Herminia, (2003) Pintoras de Castellón 1900-1936, Diputación de Castellón, p. 56.
  • SEMPRONIO, «Adriana Knegtel: la holandesa de San Cugat del Vallès, descubre el modo de pintar los “polders”». Destino. Política De Unidad, 1960.