Empleo de la Geometría Dinámica como apoyo en actividades de lápiz y papel, para la comprensión de los tópicos de razón y proporción

  1. Ruiz Ledesma, Elena Fabiola
  2. Lupiáñez Gómez, José Luis
Revista:
Electronic journal of research in educational psychology

ISSN: 1696-2095

Año de publicación: 2010

Volumen: 8

Número: 20

Páginas: 207-234

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Electronic journal of research in educational psychology

Referencias bibliográficas

  • English, L. (2009). Setting an agenda for international research in mathematics education. En L. English (Ed.), Handbook of international research in mathematics education (pp. 3- 19). New York: Routledge.
  • Franco, C. (2008). Relajación creative, creatividad motriz y autoconcepto en unamuestra de niños de Educación Infantil. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 14, 6(1), 29-50.
  • Freudenthal, H. (1983). Didactical Phenomenology of Mathematical Structures. Dordrechet: Reidel.
  • Guerrero, E., Gil, N. y Blanco, L. (2006). El dominio afectivo en el aprendizaje de las matemáticas. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 8, 4(1), 47-72.
  • Hart, K. (1988). Ratio and proportion. En J. Hiebert y M. Behr (Eds.), Concepts and operations in the Middle Grades, 2 (198-219). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  • Kieren, T., Nelson, D. y Smith, G. (1985). Graphical Algorithms in Partitioning Tasks. The journal of mathematical behavior 4, 25-36.
  • Lesh, R., Post, T. y Behr., M. (1988). Proportional reasoning. En J. Hiebert y M. Behr (Eds.), Concepts and operations in the Middle Grades, 2 (pp. 93-139). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  • Lupiáñez, J. L. y Moreno, L. (2001). Tecnología y Representaciones Semióticas en el Aprendizaje de las Matemáticas. En L. Rico y P. Gómez (Eds.), Iniciación a la Investigación en Didáctica de la Matemática (pp. 291-300). Granada: Editorial Universidad de Granada.
  • Piaget, J. (1978). Psicología del niño. Madrid: Morata.
  • Piaget, J. e Inhelder, B. (1978). Las operaciones intelectuales y su desarrollo. En J. Delval (Comp.), Lecturas en Psicología del Niño I (pp. 70-119). Madrid: Alianza Editorial.
  • Ruiz, E. F. (2002). Estudio de Estrategias de Solución y una Propuesta para la Enseñanza de razón y proporción. Tesis Doctoral. Cinvestav, IPN. México.
  • Ruiz, E. F. y Valdemoros, M. (2002). Concepts of ratio and proportion in basic level students: case study. En D. Mewborn, P. Sztajn, E. White,H. Wiegel, R. Bryant y K. Nooney (Eds.), Proceedings of the 24 th Annual Meeting of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 4 (pp. 1651– 1657). Columbus, OH: Eric Clearinghouse for Science, Mathematics, and Environmental Education.
  • Ruiz, E. F. y Valdemoros, M. (2004). Connections between qualitative and quantitative Thinking about proportion: The case of Paulina. En M. J. Hoines y A. B. Flugestad (Eds), Proceedings of the 28 th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. Vol. 1 (pp. 201-208). Bergen: Bergen University College.
  • Santos, L. M. y Espinosa, H. (2002). Searching and exploring properties of geometric configurations using dynamic software. International Journal of Mathematics Education, Science and Techonology, 33(1), 37-50.
  • Secretaría de Educación Pública (2001a). Plan de programas de estudio. Educación Básica. Primaria. Dirección General de Materiales y Métodos Educativos de la Subsecretaría de Educación Básica y Normal. México D. F.: SEP.
  • Secretaría de Educación Pública. (2001b). Matemáticas. Sexto grado. México D. F.: Autor.
  • Streefland, L. (1984). Search for the roots of ratio: Some tough on the long term learning process. Part I. Educational Studies in Mathematics, 15(3), 327-348.
  • Streefland, L. (1990). Free Productions in Teaching and Learning Mathematics En: K. Gravemeijer, M. Van de Hunal y L. Streefland (Eds.), Contexts Free Productions Tests and Geometry in Realistic Mathematics Education (pp. 33-52). Utrecht: Researchgroup for Mathematical Educational Computer Canter State Univesity of Utrecht.
  • Streefland, L. (1991). Fractions in realistic mathematics education. Thesis doctoral. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
  • Streefland, L. (1993). The design of a mathematics course. A theoretical reflection. Educational Studies in Mathematics, 25(1-2), 109-135.