Un estudio de los problemas inventados por estudiantes de secundaria en España

  1. Espinoza-González, Johan
  2. Lupiáñez-Gómez, José Luis
  3. Segovia-Alex, Isidoro
Zeitschrift:
Revista de educación de la Universidad de Granada

ISSN: 0214-0484

Datum der Publikation: 2016

Nummer: 23

Seiten: 85-101

Art: Artikel

Zusammenfassung

The study explores the problems posed by a group of students of a Secondary School in Spain before two semistructured tasks of problem posing from three categories of analysis related to semantic, syntactic and mathematical structure thereof. Furthermore, differences between the problems in each task proposed are analyzed. The results reported on the main characteristics of the problems according to their extension, interrogative sentence type and number employed, block of curricular content, number of steps, processes and different semantic relationships involved in solving the problem; as well as richness of the problems in each of the proposed tasks.

Bibliographische Referenzen

  • Ayllón, M. y Gómez, I. (2014). La invención de problemas como tarea escolar. Escuela abierta: Revista de Investigación educativa 17, 29-40.
  • Ayllón, M., Gallego, J. y Angustias, I. (2016). La actuación de estudiantes de educación primaria en un proceso de invención de problemas. Perfiles Educativos 38, 51-67
  • Brown, S. & Walter, M. (1990). The Art of problem posing. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Brown, S. & Walter, M. (1993). Problem posing. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Castro, E. (2011). La invención de problemas y sus ámbitos de investigación. En J. L. Lupiáñez, M. C. Cañadas, M. Molina, M. Palarea, y A. Maz (Eds.), Investigaciones en Pensamiento Numérico y Algebraico e Historia de la Matemática y Educación Matemática (pp. 1-15). Granada: Dpto. Didáctica de la Matemática, Universidad de Granada.
  • Castro, E. (2008). Resolución de problemas. Ideas, tendencias e influencias en España. En Luengo Ricardo; Gómez Bernardo; Camacho Matías; Blanco Lorenzo (Eds.). Investigación en Educación Matemática XII. Actas del Duodécimo Simposio de la Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática (pp. 113-140). Badajoz: Sociedad Extremeña de Educación Matemática “Ventura Reyes Prósper”/ Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática.
  • Castro, E. (1995). Niveles de comprensión en problemas verbales de comparación multiplicativa. Tesis doctoral. Granada: Comares.
  • Castro, E. (1991). Resolución de problemas aritméticos de comparación multiplicativa. Memoria de Tercer Ciclo. Departamento de Didáctica de la Matemática. Universidad de Granada.
  • Castro, E., Rico, L. & Gil, F., (1992). Enfoque de investigación en problemas verbales aritméticos aditivos. Enseñanza de las ciencias, 10(3), 243-253.
  • Castro, E., Castro, E., Rico, L., Gutiérrez, J., Tortosa, A., Segovia, I., et al. (1997). Problemas aritméticos compuestos de dos relaciones. En L. Rico y M. Sierra (Eds.), Primer simposio nacional de la SEIEM (pp 63-76). Granada: SEIEM.
  • Cázares, J. (2000). La invención de problemas en escolares de primaria: un estudio evolutivo. Memoria de tercer ciclo. Granada: Universidad de Granada.
  • Cohen, L. & Manion, L. (1990). Métodos de investigación educativa. Madrid: Editorial la Muralla
  • Espinoza, J. (2011). Invención de problemas aritméticos por estudiantes con talento matemático: Un estudio exploratorio. Trabajo de Fin de Máster. Granada, España: Universidad de Granada.
  • Espinoza, J., Lupiáñez J. L. & Segovia, I. (2014). La invención de problemas y sus ámbitos de investigación en Educación Matemática. Revista digital Matemática, Educación e Internet (14)2, 1-12.
  • Espinoza, J., Lupiáñez J. L. & Segovia, I. (2015). Un esquema para analizar los enunciados de los estudiantes en contextos de invención de problemas. Revista Uniciencia (29)1, 58-81.
  • Ellerton N. (1986). Children’s made up mathematics problems- A new perspective on talented mathematicians. Educational Studies in Mathematics, 17(3), 261-271.
  • English, L. (1997). The development of fifth-grade children’s problem-posing abilities. Educational Studies in Mathematics, 34, 183-217.
  • Freudenthal, H. (1973). Mathematics as an educational task. Dordrecht. Reidel.
  • Kilpatrick, J. (1987). Problem formulating: Where do good problems come from? En A. Shoenfeld (Ed.), Cognitive science and mathematics education. (pp 123-148). New Jersey: Lawrance Erlbaum Associates.
  • Moses, B., Bjork, E. & Goldenberg, E. R. (1990). Beyond problem solving: problem posing. En T. J. Cooney y C. R. Hirsch (Eds.), Teaching and Learning Mathematics in the 1990s (pp. 83-91). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  • National Council of Teachers of Mathematics. (1980). An Agenda for Action: Recommendations for School Mathematics of the 1980s. Reston, VA: El autor.
  • National Council of Teachers of Mathematics. (1989). Curriculum and Evaluation Standards for School of Mathematics. Reston, VA: El autor.
  • National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA: El autor
  • Polya, G. (1954). Mathematics and plausible reasoning. Princenton, NJ: Princenton University Press.
  • Polya, G. (1979). Cómo plantear y resolver problemas. México: Trillas.
  • Puig, L. & Cerdán, F. (1988). Problemas aritméticos. Madrid: Síntesis.
  • Silver, E. A. (1994). On Mathematical Problem Posing. For the Learning of Mathematics, 14(1), 19-28.
  • Silver, E. & Cai, J. (1996). An analysis of arithmetic problem posing by middle school students. Journal for Research in Mathematics Education, 27(5), 521-539.
  • Silver, E. & Cai, J. (2005). Assessing students’ mathematical problem posing. Teaching Children Mathematics, 12(3), 129-135.
  • Silver, E., Mamona-Downs, J., Leung, S. & Kenney, P (1996). Posin matehematical problem: An exploratory study. Journal for research in matehematics education. 27(3), 293-309.
  • Stoyanova, E. (1998). Problem posing in mathematics classrooms. En A. McIntosh y N. Ellerton (Eds.), Research in Mathematics Education: a contemporary perspective (pp 164-185). Edit Cowan University: MASTEC.