Conocimiento matemático sobre números y operaciones de los estudiantes de magisterio

  1. Araceli Gutiérrez Gutiérrez 1
  2. Pedro Gómez 2
  3. Luis Rico 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

  2. 2 Universidad de Los Andes
    info

    Universidad de Los Andes

    Bogotá, Colombia

    ROR https://ror.org/02mhbdp94

Revista:
Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1139-613X 2174-5374

Any de publicació: 2016

Volum: 19

Número: 1

Pàgines: 135-158

Tipus: Article

DOI: 10.5944/EDUCXX1.15581 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

Objectius de Desenvolupament Sostenible

Resum

In this paper we characterize the mathematical knowledge of numbers and operations that Spanish future primary teachers showed in TEDS-M 2008 (Teacher Education and Development Study in Mathematics). We analyzed their answers from TEDS-M 2008 future teachers’ questionnaires in order to establish the knowledge that was necessary to correctly answer the questions that assessed the conceptual domain of numbers and the knowledge involved when they were answered incorrectly. We classified the results based on the type of numerical problem posed, the level of curricular content involved and the cognitive domain assessed by each question. We found that Spanish future primary teachers had sufficient knowledge of the primary and lower secondary content questions with the exception of working with the concepts of reason / proportion / percentage and the translation of a simple subtraction of fractions into a word problem. Even though they reported knowing about the density of irrational numbers, Spanish future teachers showed insufficient knowledge of advanced mathematics content. Since teachers’ mathematical knowledge influences the numerical literacy of students, these results can be useful for the design of the syllabi of the Primary Teacher Grade in Spain.

Referències bibliogràfiques

  • Baumert, J., Kunter, M., Blum, W., Brunner, M., Voss, T., Jordan, A., Tsai, Y.M., Teachers' mathematical knowledge, cognitive activation in the classroom, and student progress (2010) American Educational Research Journal, 47 (1), pp. 133-180
  • Britton, E., Paine, L., Pimm, D., Raizen, S., (2003) Comprehensive teacher induction, , Boston, MA: Kluwer Academic Publisher
  • European Commission, (2008) Levels of Autonomy and Responsibilities of Teachers in Europe, , Brussels: Eurydice
  • Garden, R., Lie, S., Robitaille, D.F., Angell, C., Martin, M.O., Mullis, I.V.S., Foy, P., Arora, A., (2006) TIMSS Advanced 2008 assessment frameworks, , Chestnut Hill, MA: Boston College
  • Gutiérrez, A., Gómez, P., Rico, L., Conocimientos manifestados por los futuros maestros de Magisterio sobre didáctica de la matemática en el estudio TEDS-M. Ejemplo del análisis de una pregunta (2012) Investigaciones en Pensamiento Numérico y Algebraico e Historia de la Matemática y Educación Matemática, pp. 111-118. , D. Arnau, J.L. Lupiáñez, y A. Maz (Eds.), Valencia: Departamento de Didáctica de la Matemática de la Universitat de València y SEIEM
  • Gutiérrez-Gutiérrez, A., Gómez, P., Rico, L., Conocimiento didáctico de los estudiantes españoles de magisterio sobre números: Resultados en TEDS-M (2014) Cultura y Educación, 26 (2), pp. 265-297
  • Hill, H., Rowan, B., Ball, D., Effects of teachers' mathematical knowledge for teaching on student achievement (2005) American Educational Research Journal, 42 (2), pp. 371-406
  • Instituto Nacional de Evaluación Educativa (INEE), (2012) PIRLS-TIMSS 2011. Estudio Internacional de progreso en comprensión lectora, matemáticas y ciencias. Volumen I: Informe español. Madrid: Autor, , http://bit.ly/1Aml7hY, Recuperado de
  • Instituto Nacional de Evaluación Educativa (INEE), (2012) TEDS-M. Estudio internacional sobre la formación inicial en matemáticas de los maestros. Informe español, , http://bit.ly/17gDhYe, Recuperado de
  • Instituto Nacional de Evaluación Educativa (INEE), (2012) Educación Primaria 2007 Evaluación general del sistema educativo, , http://bit.ly/1zouNG0, Recuperado de
  • Mullis, I.V.S., Martin, M.O., Ruddock, G.J., O'Sullivan, C.Y., Arora, A., Erberber, E., (2007) TIMSS 2007 assessment frameworks, , Chestnut Hill, MA: Boston College
  • OCDE, (2005) Teachers matter: Attracting, developing, and retaining effective teachers, , Paris: OCDE
  • Rico, L., Formación y desempeño práctico en Educación Matemática de los profesores de primaria (2000) Suma, 34, pp. 45-51
  • Rico, L., Gómez, P., Cañadas, M.C., Formación inicial en educación matemática de los maestros de primaria en España, 1991-2010 (2014) Revista de Educación, 363, pp. 35-59
  • Tatto, M.T., Nielsen, H.D., Cummings, W.C., Kularatna, N.G., Dharmadasa, D.H., Comparing the effectiveness and costs of different approaches for educating primary school teachers in Sri Lanka (1993) Teaching and Teacher Education, 9 (1), pp. 41-64
  • Tatto, M.T., Schwille, J., Senk, S., Ingvarson, L., Peck, R., Rowley, G., (2008) Teacher Education and Development Study In Mathematics (TEDS-M): Policy, practice, and readiness to teach primary and secondary mathematics. Conceptual framework, , East Lansing, MI: Teacher Education and Development International Study Center, College of Education, Michigan State University
  • Tatto, M.T., Sharon, J.S., Senk, L., Ingvarson, L., Rowley, G., Policy, Practice, and Readiness to Teach Primary and Secondary Mathematics in 17 Countries. Findings from the IEA Teacher Education and Development Study in Mathematics (TEDS-M) (2012) Amsterdam: International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA), , http://bit.ly/1vjgeqJ, Recuperado de
  • Tourón, J., Lizasoaín, L., Castro, M., Navarro, E., Alumnos de alto, medio y bajo rendimiento en matemáticas en TIMSS. Estudio del impacto de algunos factores de contexto (2012) Estudio Internacional de progreso en comprensión lectora, matemáticas y ciencias. Volumen II: Informe español, pp. 186-227. , http://bit.ly/1Lephgu, INEE (Ed.), PIRLS-TIMSS 2011. Análisis secundario, Recuperado de
  • Tourón, J., El establecimiento de estándares de rendimiento en los sistemas educativos (2009) Estudios Sobre Educación, 16, pp. 127-146
  • Valverde, G., Castro, E., Prospective elementary school teachers proportional reasoning (2012) PNA, 7 (1), pp. 1-18