Deporte extracurricularexaminando el compromiso en relación con variables socioeducativas

  1. Paula Francisca Ortiz Marholz 1
  2. Luis Javier Chirosa Ríos 1
  3. Ignacio Martín Tamayo 1
  4. Rafael Enrique Reigal Garrido 1
  5. Alejandro García Mas 2
  1. 1 Universidad de Granada, España
  2. 2 Universidad de las Islas Baleares, España
Journal:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Year of publication: 2016

Issue: 29

Pages: 53-57

Type: Article

More publications in: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Abstract

The present study aimed to identify possible differences in sport commitment between types of institutions, either educational (municipal, subsidized private, private) or football programs. Participants were 913 soccer players between 10 and 14 years (M: 12.2 SD: 1.3). The instruments used were the Spanish versions of the Sport Commitment Questionnaire – SCQ-e - and a sociodemographic questionnaire. From the results and analysis of significance, it was observed that there are differences in the factors enhancing commitment where public or municipal schools had lower rates than other groups. Likewise, regarding those factors that are negatively associated with commitment, this type of educational institution showed higher rates. These results allow to reflect about the programmes delivered and propose interventions considering the socio-educational reality and the consequences that may result.

Funding information

Se agradece a la Universidad de Playa Ancha de Valparaíso, Chile, ya que esta investigación fue financiada por fondos concursables de dicha institución.

Bibliographic References

  • Almagro, B. Sáenz-López, P. González-Cutre, D., y Moreno-Murcia, J. (2011). Clima motivacional percibido, necesidades psicológicas y motivación intrínseca como predictores del compromiso deportivo en adolescentes. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 7(7), 250-265.
  • Anderson, D., y Cychosz, C. (1995). Exploration of the relationship between exercise behavior and exercise identity. Journal of Sport Behavior, 18(3), 159-167.
  • Boreham C., y Riddoch, C. (2001). The physical activity, fitness and health of children. Journal of Sport Sciences, 19 (12), 915-929.
  • Brettschneider, W. D., y Heim, R. (1997). Identity, sport and youth development. In, Fox, K.R. (ed.), The physical self: from motivation to well-being, Champaign, Ill., Human Kinetics Publishers, 205227.
  • Bryant, J., y McElroy, M. (1997). Sociological Dynamics of Sport an Exercise. Colorado: Morton Publishing Company.
  • Cachán, R. (2011). El balonmano y los procesos de construcción de identidad en León. Revista de Ciencias del Deporte, 7 (2), 79-90
  • Carreres-Ponsoda, F., Escartí, A., Cortell-Tormo, J., Fuster-Lloret, V., y Andreu-Cabrera, E. (2012). The relationship between out-of-school sport participation and positive youth development. Journal of Human Sport & Exercise, 7(3), 671-682.
  • Cechini, J. A., González, C., y Montero, J. (2007). Participación en el deporte y fair play. Psicothema, 19, 57-64.
  • Cervelló, E. M., Escarti, A., y Guzmán, J. F. (2007). Youth sport dropout from the achievement goal theory. Psicothema, 19, 65-71.
  • Côté, J., Strachan, L., y Fraser-Thomas, J. (2008). Participation, personal development and performance through youth sport. In N. L. Holt (Ed.), Positive youth development through sport, London: Routledge, 34-40.
  • Curry, T. (1993). The effects of receiving a college letter on the sport identity. Sociology of Sport Journal, 10, 73-87.
  • Curry, T., y Weaner J. (1987). Sport identity salience, commitment and the involvement of self in role: measurement issues. Sociology of Sport Journal, 4, 280-288.
  • Curtis, J., McTeer, W., y White, P. (1999). Exploring effects of school sport experiences on sport participation in later life. Sociology of Sport Journal, 16(4), 348-365.
  • García Calvo, T., Leo, F. M., Martín, E., y Sánchez Miguel, P. A. (2008). El compromiso deportivo y su relación con factores disposicionales y situacionales contextuales de la motivación. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 12(4), 45-58.
  • García Ferrando, M. (2006). Veinticinco años de análisis del comportamiento deportivo de la población española (1980-2005). Revista internacional de sociología, 44, 15-38.
  • García Más, A., Palou, P., Gili, M., Ponseti, X., Borras. P., Vidal, J., Cruz, J.,... y Sousa, C. (2010). Commitment, Enjoyment and Motivation in Young Soccer Competitive Players. The Spanish Journal of Psychology, 13, 609-616.
  • Gonçalves, C., Coelho, M., Carvalho, H., y Gonçalves, Â. (2011). Why do they engage in such hard programs? The search for excellence in youth basketball. Journal of Sport Science and Medicine, 10, 458464.
  • González, M., Manrique, J., López, V. (2012). Valoración del primer curso de implantación de un programa municipal integral de deporte escolar. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 21, 14-18.
  • Greendorfer S. (2002). Socialization processes and sport behavior. In: Horne TS., editor. Advances in sport Psychology. Champaign, IL: Human Kinetics, 377401.
  • Jones, M., Dunn, J., Holt, N., Sullivan, P., y Bloom, G. (2009). Exploring the «5Cs» of positive youth development in sport. Journal of Sport Behavior, 34 (3), 250-267.
  • Lau, P., Fox, K., y Cheung M. (2004). Psychosocial and Socioenvironmental correlates of sport identity and Sport participation in secondary school-age children. European Journal of Sport Science, 4, 1-21. DOI: 10.1080/17461390400074301
  • Leo, F., Sánchez, P., Sánchez, D., Alonso, D., y García Calvo, T. (2011). Análisis de la incidencia del clima motivacional y la cohesión de equipo sobre el grado de compromiso de jóvenes futbolistas. Revista Cultura, Ciencia y Deporte, 16 (6), 5-13.
  • McPherson, B., y Brown, B. (1988). The structure, processes and consequences of sport for children. In: Smoll F., editor. Children in sport. 3rd ed. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Ortiz, P., Chirosa, L., Martín, I., Reigal R.E., y GarcíaMas, A. (2014). Predicción del Compromiso Deportivo a través de la percepción del Clima Motivacional de madre, padre y entrenador, en futbolistas jóvenes. Artículo presentado para publicación.
  • Reverter, J., Plaza, D., Jové, M., Mayolas, M. (2012). Influencia de los técnicos en el deporte extraescolar: El caso de la ciudad de Torrevieja. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deportes y Recreación, 22, 76-80.
  • Roulin, N., y Bangerter, A. (2013). Extracurricular activities in young applicants´résumés: What are the motives behind their involvement?. International Journal of Psychology 48 (5), 871-880.
  • Santi, G., Bruton, A., Pietrantoni, L., y Mellalieu, S. (2014). Sport commitment and participation in master swimmers: The influence of coach and teammantes. European Journal of Sport Science. DOI:10.1080/17461391.2014.915990.
  • Saybani, H., Yusof, A., Hassan, A., y Zardoshtian, S. (2013). Athlete´s Satisfaction as Mediator of Transformational Leadership Behaviors of Coaches and Football Players´Sport Commitment Relationship. World Applied Sciences Journal, 21 (10), 1475-1483.
  • Scanlan, T. K., Simons, J. P., Carpenter, P. J., Schmidt, G. W., y Keeler, B. (1993). The sport commitment model: Measurement development for the youth-sport domain. Journal of Sport and Exercise Psychology, 15, 16-38.
  • Scanlan, T. K., Russell, D. G., Magyar T. M., y Scanlan L. A. (2009) Project on elite athlete commitment (PEAK). III. An examination of external validity across gender and the expansion and clarification of the sport commitment model. Journal of sport and exercise Psychology, 31, 685 – 705.
  • Scanlan, T.K., Russell, D.G, Beals, N.C., y Scanlan, L.A. (2003). Project on elite athlete commitment (PEAK): I. Introduction and methodology. Journal of Sport and Exercise Psychology, 25, 360376.
  • Scanlan, T.K., Carpenter, P., Schmidt, G.W., Simons, J.Y., y Keeler, B. (1993). An introduction to the Sport Commitment Model. Journal of Sport and Exercise Psychology, 15, 1-15.
  • Sousa, C. (2008). Efectos del Programa de Asesoramiento Personalizado a Entrenadores (PAPE) en la conducta del entrenador y en el compromiso deportivo. (Tesis Doctoral, Universidad de Barcelona, España). Extraída de http://ddd.uab.cat/record/37939
  • Sousa, C., Torregrosa, M., Viladrich, C., Villamarín F., y Cruz, J. (2007). The commitment of young soccer players. Psicothema, 19, 256262.
  • Sousa, C., Smith, R., y Cruz, J. (2008). An Individualized Behavioral GoalSetting Program for Coaches. Journal of Clinical Sport Psychology, 2, 258-277.
  • Sousa, C., Torregrosa, M., Viladrich, C., Villamarín F., y Cruz, J. (2007). The commitment of young soccer players. Psicothema, 19, 256262.
  • Theodorakis, Y. (1994). Planned behavior, attitude strength, role identity and the prediction of exercise behavior. The Sport Psychologist, 8, 149-165.
  • Torregrosa, M., Sousa, C., Viladrich, C., Villamarín, F., y Cruz, J. (2008). El clima motivacional y el estilo de comunicación del entrenador como predictores del compromiso en futbolistas jóvenes. Psicothema, 20 (2), 254-259.
  • Tuero del Prado, C., Zapico, B., y González, R. (2012). Deporte en edad escolar y agentes sociales: estudio preliminar sobre la relación entre familia, monitores y deportistas en provincia de León. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 21, 34-37
  • Universidad de Concepción, Encuesta Nacional de Hábitos de Actividad Física y Deportes en la población chilena de 18 años y más (2012). Reportado por Instituto Nacional de Deportes, Chile. Extraída de http://www.ind.cl/estudios-e-investigacion/encuesta-actividad-fisica2012/Paginas/encuesta-2012.aspx
  • Weiss, M. R., y Petlichkoff, L.M. (1989). Children´s motivation for participation in and withdrawal from sport: Identifying the missing links. Pediatric Exercise Science, 1, 195-211.
  • White, A., y Coakley, J. (1986). Making decisions: The response of young people in the Medway Towns to the «Ever thought about sport?» Campaign, London: West Sussex Institute of Higher Education.
  • Whitt-Glover, M., Taylor, W., Floyd, M., Yore, M., Yancy, A., y Matthews, C. (2009). Disparities in psysical activity and sedentary behavooir among US children and adolscents: prevalence, correlates and intervention implications. Journal of Public Health Policy, 30, 309334. DOI: 10.1057/jphp.2008.46.
  • Zarret , N., Fay, K., Li, Y., Carrano, J., Phelps, E., y Lerner, R. (2009). More tan child´s play: Variable-and pattern-centered approaches for examining effects of sports participation on youth development. Developmental Psychology, 45 (2), 368-382.