El aprendizaje de reglas discriminativas complejas en baloncesto a través de una instrucción intencional

  1. Alarcón López, Francisco
  2. Ureña Ortín, Nuria
  3. Cárdenas Vélez, David
Zeitschrift:
Cuadernos de psicología del deporte

ISSN: 1578-8423 1989-5879

Datum der Publikation: 2014

Ausgabe: 14

Nummer: 3

Seiten: 109-116

Art: Artikel

DOI: 10.4321/S1578-84232014000300012 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

Andere Publikationen in: Cuadernos de psicología del deporte

Zusammenfassung

The aim of this paper is to present a case study to see if a group of play-ers get improve their decision -making through intentional learning of complex rules, with little perceptual salience . They included 10 basketball players male aged between 18 and 24 years (M = 21.47 ) . A within pre -experimental design was used , in which the group considered is the experimental group. In the study the effect of individual responses from each player in the intervention were examined with a cross comparison analyzing the pre and post exposure changes to the intervention, and other longitudinal, to assess the changes occurring throughout the season, selecting 8 games for it randomly . Decision making were measured during blocking actions that occurred during games. The intervention was based on the presentation of the keys using a reflective feedback The results show that after the process of training the players made better decisions for the actions of blocks. Furthermore a correlation between decision making and effectiveness found in the game . The results obtained in this study lead us to believe that the training of decision-making based on an explicit learning with a reflective intentionality may be suitable for highly complex actions such as those that occur in crashes in basketball

Bibliographische Referenzen

  • Abernethy, B. (2001). Attention. In R. N. Singer, H. A. Hausenblas y C. M. Janelle (Eds.), Handbook of sport psychology (pp. 53-85). 85
  • Alarcón, F., Cárdenas, D., Miranda, M. T., Ureña, N., y Torre, E. (2009). Influencia de un programa de entrenamiento sobre la mejora de la toma de decisiones en jugadores de baloncesto. Cuadernos de Psicología del Deporte, 9, 46.
  • Alarcón, F., Cárdenas, D., Miranda, M.T., Ureña, N. y Piñar, M.I. (2011). Influencia de un programa de entrenamiento sobre la movilidad en baloncesto. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte vol. 11 (44) pp. 749-766.
  • Angera, M. T. (1993). Metodología observacional en la investigación psicológica. Barcelona: PPU, S.A.
  • Araújo, D. y Carvalho, J. (2009) Tomada de decisao também se treina: uma aplicaçao no tênis. En M. R. Ferreira y A. A. Machado (Eds.), Coleçao Psicologia do Esporte e do Exercicio-O treinador e a psicología do esporte (Vol. 4) (pp. 115-140). Sao Paulo: Atheneu.
  • Araújo, D. y Davids, K. (2009). Ecological approaches to cognition and action in sport and exercise: Ask not only what you do, but where you do it. International Journal of Sport Psychology, 40 (1), 5-37.
  • Ashe, J., Lungu, O.V., Basford, A.T. y Lu, X. (2006). Cortical control of motor sequences. Current Opinion in Neurobiology, 16, 213-221.
  • Cárdenas, D. (2009). La toma de decisiones en baloncesto: bases neuropsicológicas y su aplicación práctica. En Lorenzo, A., Ibáñez, S. y Ortega, E. (eds.): Aportaciones teóricas y prácticas para el baloncesto del futuro (p. 131-150). Sevilla: Wanceulen.
  • Cárdenas, D. (1999). Proyecto docente: asignatura. Fundamentos de los deportes colectivos: Baloncesto. Manuscrito no publicado. Universidad de Granada.
  • Cárdenas, D., y Alarcón, F. (2010). Conocer el juego en baloncesto para jugar de forma inteligente. Revista Wanceulen E.F. Digital, 6, 51-72.
  • Cárdenas, D. y Pintor, D. (2001). La iniciación al baloncesto en el medio escolar. En Ruiz, F, García, A. y Casimiro, A.J. (Eds.). La iniciación deportiva basada en los deportes colectivos. Nuevas tendencias metodológicas. Madrid, Gymnos.
  • Cárdenas, D., Perales, J.C. y Conde, J. (en prensa). El papel de la carga mental en el entrenamiento deportivo. Revista de Psicología Deportiva.
  • Carvalho, J., Araújo, D., García-González, L. y Iglesias, D. (2011). El entrenamiento en la toma de decisiones en el tenis: ¿qué fundamentos científicos se pueden aplicar en los programas de entrenamiento? Revista de Psicología del Deporte, 20 (2), 767-783.
  • Chambers, KL, y Vickers, JN (2006). Effects of bandwidth feedback and questioning on the performance of competitive swimmers. The Sport Psychologist, 20, 184-197.
  • Contreras, O.R., De la Torre, E. y Velázquez, R. (2001). Iniciación deportiva. Madrid: Síntesis.
  • Davids, K., Button, C., y Bennett, S. J. (2008). Dynamics of skill acquisition: A constraints-led approach. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Doyon, J. y Benali, H. (2005). Reorganization and plasticity in the adult brain during learning of motor skills. Current Opinion in Neurobiology, 15, 161-167.
  • Doyon, J. y Ungerleider, L.G. (2002). Functional anatomy of motor skill learning. In: Squire, L.R., Schacter, D.L. (Eds.), Neuropsychology of Memory. New York: The Guil ford Press.
  • García, J. A. y Ruiz, L. M. (2003). Análisis comparativo de dos modelos de intervención en el aprendizaje del balonmano. Revista de psicología del deporte, 12 (1), 55-66.
  • Gorman, A.D. y Farrow, D. (2009). Perceptual training using explicit and implicit instructional techniques: Does it benefit skilled performers? International Journal of Sports Science y Coaching, 4(2), 193-208.
  • Griffin, L.L. y Butler, J.I. (2005). Teaching games for understanding. Theory, research and practice. Champaign: Human Kinectics.
  • Griffin, L. y Placek, J. L. (2001). The Understanding and development of learners' Domain-Specific Knowledge. Journal of teaching in physical education, 20 (4), 299-407.
  • Harvey, S., Bryan, R., Weigs, H., González, A. y Van der Mars, H. (2006). Effects of Teaching Games for Understanding on Game Performance and Understanding in Middle School Physical Education. Physical education y sport pedagogy, 74-168.
  • Hikosaka, O., Nakahara, H., Rand, M.K., Sakai, K., Lu, X., Nakamura, K., Miyachi, S. y Doya, K. (1999). Parallel neural networks for learning sequential procedures. Trends in Neurosciences, 22, 464-471.
  • Hikosaka, O., Nakamura, K., Sakai, K. y Nakahara, H. (2002). Central mechanisms of motor skill learning. Current Opinion in Neurobiology, 12, 217-222.
  • Iglesias, D. (2006). Efecto de un protocolo de supervisión reflexiva sobre el conocimiento procedimental, la toma de decisiones y la ejecución en jugadores jóvenes de baloncesto. Tesis Doctoral. Universidad de Extremadura.
  • Janelle, C. M., Champenoy, J. D., Coombes, S. A. y Mousseau, M. B. (2003). Mechanisms of attentional cueing during observational learning to facilitate motor skill acquisition. Journal of Sport Sciences, 21, 825-838.
  • Johnson, J.G. (2006). Cognitive modeling of decision making in sports. Psychology of Sport and Exercise, 7, 631-652.
  • Kahneman, D. (2011). Thinking fast and slow. New York: Farrar, Struss and Giro.
  • Maldonado, A. (1998). Aprendizaje, cognición y comportamiento humano. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • McPherson, S. L., y Kernodle, M. W. (2003). Tactics, the neglected attribute of expertise: Problem representations and performance skills in tennis. En J. L. Starkes, y K. A. Ericsson (Eds.), Expert performance in sports: Advances in research on sport expertise (pp. 137-168). 168
  • Moreno, A., Del Villar, F., García-González, L., Gil, A. y Moreno, M. P. (2011). Intervención en la toma de decisiones en jugadores de voleibol en etapas de formación. Revista de Psicología del Deporte, 20 (2), 785-800.
  • Orban, P., Lungu, O. y Doyon, J. (2008). Motor sequence learning and developmental dyslexia. Annals of the New York Academy of Sciences. 1145, 151-172.
  • Oslin, J. L., Mitchell, S. A. y Griffin, L. L. (1998). The Game Performance Assessment Instrument (GPAI): development and preliminary validation. Journal of teaching in physical education, 17 (2), 231-243.
  • Perales, C., Cárdenas, D., Piñar, M.I., Sánchez, G. y Courel, J. (2011). El efecto diferencial de la instrucción incidental e intencional en el aprendizaje de las condiciones para la decisión de tiro en baloncesto. Revista de Psicología del Deporte, 20(2), 729-745.
  • Raab, M. (2002). T-ECHO: Model of Decision making to explain behaviour in experiments and simulations under time pressure. Psychology of Sport y Exercise, 3 (2): 151-171.
  • Raab, M. (2003). Decision making in sports: Influence of complexity of implicit and explicit learning. International Journal of Sport and ExercisePsychology, 1, 310-337.
  • Riveros, A., Cortázar, J., Alcázar, F. y Sánchez, J. (2005). Efectos de una intervención cognitivo-conductual en la calidad de vida, ansiedad, depresión y condición médica de pacientes diabéticos e hipertensos esenciales. International Journal of Clinical and Health Psychology, 5, 445-462.
  • Tallir, I. M. E., Lenoir, M. y Valcke, M. (2007). Do alternative instructional approaches result in different game performance learning outcomes? Authentic assessment in varying game conditions. International journal of sport psychology, 3, 23-32.
  • Tavares, F. (2005). Olançamentoem basquetebol: implicaciones para o treino. En Araújo, D. (ed.): O contexto da decisao. A accao táctica no desporto. Lisboa: Visao e Contextos, Lda.
  • Theeuwes, (1991). Perceptual selectivity for color and form. Perception and Psychophysics, 51, 599-606.
  • Turner, A. P., y Martinek, T. J. (1999). An investigation into teaching games for understanding: effects on skill, knowledge, and game play. Research quarterly for exercise and sport, 70 (3), 286-296.
  • Vegas, G. (2006). Metodología de enseñanza basada en la implicación cognitiva del jugador de fútbol base. (Tesis Doctoral no publicada). Universidad de Granada
  • Wright, S., Mcneill, M., Fry, J. y Wang, J. (2005). Teaching teachers to play and teach games. Physical education y sport pedagogy, 10 (1), 61-82.
  • Yarrow, K., Brown, P. y Krakauer, J.W. (2009). Inside the brain of an elite athlete: The neural processes that support high achievement in sports. Nature Reviews. Neuroscience, 10, 585-596.