El enfoque dialógico en los procesos de participación ciudadana

  1. Daniel Buraschi
  2. María-José Aguilar-Idáñez
  3. Natalia Oldano
Zeitschrift:
Quaderns d'animació i educació social

ISSN: 1698-4404

Datum der Publikation: 2019

Nummer: 30

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Quaderns d'animació i educació social

Zusammenfassung

We present the main features of participatory methodologies and the importance of implementing them through a dialogical perspective that allows us to improve our own practices. We believe that taking care of this relational dimension is fundamental because it can prevent situations of group fragmentation and can increase the motivation towards participation, thus avoiding the reproduction of certain patterns of domination that are present in our daily environment. The objective of the Transformative Dialogic Approach (EDT) is to contribute and favor the transformation of society through the creation of dialogical structures that promote dialogue and the nonviolent transcendence of conflicts. Some operational intervention tools are described, which have been shown to be effective in: creating empowering structures that allow moving from debate to dialogue; creating dialogical and participative structures that neither deny nor flee conflict but manage it creatively within the framework of appropriate maieutic structures; taking care and changing the logic of the relationships that must necessarily be based on recognition. In short, in order to create structures and develop skills that facilitate dialogue, creativity and collective intelligence are essential tools.

Bibliographische Referenzen

  • Aguilar-Idáñez, Mª J. y Buraschi, D. (2013). Participación, modelos implícitos e intervención de los profesionales de lo social, en Actas del IV Congreso de la Red Española e Política Social (REPS): Las políticas sociales entre la crisis y la post-crisis (pp. 1422-1434). Universidad de Alcalá: Alcalá de Henares.
  • Aguilar-Idáñez, Mª J. y Buraschi, D. (2017). Claves dialógicas para una educción intercultural crítico-transformadora, Interacções, 13(43), 233-253.
  • Aguilar-Idáñez, Mª J. y Buraschi, D. (2017). Comunicar para transformar el discurso del odio: aprendizajes para enfrentar eficazmente el racismo desde el empoderamiento comunicacional ciudadano, Documentación Social, 184, 107-129.
  • Augsburger, D. W. (1992), Conflict and Mediation Across Cultures. Louisville, KY: Westminster/John Knox Press.
  • Bohm, D. (1996). On dialogue. New York: Routledge.
  • Buraschi, D. y Aguilar-Idáñez, Mª J. (2014). El método de la construcción del consenso. Una herramienta participativa de toma de decisiones para la gestión creativa de conflictos. Servicios Sociales y Política Social, XXXI(105), 87-103. [https://goo.gl/xrSKf3]
  • Buraschi, D. y Aguilar-Idáñez, Mª J. (2017). Comunicación participativa antirracista. Claves para la acción comunitaria de acogida. Mosaico Canarias: Tenerife.
  • Buraschi, D., Aguilar-Idáñez, Mª J., Oldano, N., Fonte García, Mª E. y Zapata Hernández, V. M. (2017). Comunicazione partecipativa e cultura dell’ospitalità, Educazione Aperta. Rivista di pedagogía critica, 2, 111-132.
  • Bush, R.A.B. y Folger, J.P. (1994). The promise of mediation: Responding to conflict through revalorization and recognition. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Galtung, J. (2000). La trasformazione nonviolenta dei conflitti. Il metodo Transcend. Torino: EGA.
  • Isaacs, W. (1999). Dialogue and the Art of Thinking Together: A Pioneering Approach to Communicating in Business and in Life. New York: Bantam Doubleday Dell Publishing Group.
  • Rogers, C. (1970). Grupos de Encuentro. Buenos Aires: Amorrortu.
  • Sclavi, M. (2010). Il metodo del confronto creativo: un upgrading della democrazia. Riflessioni sistemiche, 2, 128-138.
  • Senge, P. (1990). La quinta disciplina. El arte y la práctica de la organización abierta al aprendizaje. Madrid: Granica.
  • Yankelovich, D. (1999). The Magic of Dialogue: transforming Conflict into Cooperation. New York: Simon & Schuste.