La «i-Generación» y su interacción en las redes sociales.Análisis de Coca-Cola en Tuenti

  1. Marta Lazo, Carmen
  2. Martínez Rodrigo, Estrella
  3. Sánchez Martín, Lourdes
Revue:
Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

ISSN: 1134-3478

Année de publication: 2013

Titre de la publication: Jóvenes interactivos

Número: 40

Pages: 41-48

Type: Article

DOI: 10.3916/C40-2013-02-04 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

Objectifs de Développement Durable

Résumé

Teenagers and young adults are increasingly using social networks as a means to interact and participate in constructing a multiple speech. Companies take direct options with followers in networks and use these virtual structures to approach their target. The purpose of this paper is to study, using empirical and observational methodology, how to build «Coca-Cola» brand image in «Tuenti», followed by the network over the public sector. Among other things, we will see how involved the brand and how followers, what are the issues that are introduced on the inputs and through what kind of formats. In conclusion, we noted that the interest in the brand of free speech to let the followers is just a strategy, the actual entries of «Coca-Cola» are very rare but they all have a high effect, a language that challenges the user to activate and resume his speech so directed. Moreover, there is no mechanism differentiating between information, entertainment and advertising, which combined with continued exposure to advertising impacts across different formats, leads us to propose the need for media education to encourage responsible use critic and social networks by young people.

Références bibliographiques

  • Alet, J. (2004). Los eficaces efectos de la Comunidad de Coca-Cola. MK Marketing+Ventas, 192, 1-5 (http://pdfs.wke.es/9/­3/4/­4/­­pd0000019344.pdf) (10-05-2012)
  • Alexa (Ed.) (2012). Audience Demographics for Tuenti. The web information company. (www.alexa.com/siteinfo/tuenti.com#) (30-09-2012).
  • Cáceres, M.D., Ruiz-San-Román, J.A. & Brändle, G. (2011). El uso de la televisión en un contexto multipantallas: viejas prácticas en nuevos medios. Anàlisi, 43, 21-44.
  • Caldevilla, D. (2010). Las redes sociales. Tipología, uso y consumo de las redes 2.0 en la sociedad digital actual. Documentación de las Ciencias de la Información, 33, 45-68. (http://revistas.­ucm.­es/inf/­02104210/articulos/DCIN1010110045A.PDF) (01-10-2012)
  • CIS (2011). Actitudes hacia las tecnologías de la información y la comunicación. Centro de Investigaciones Sociológicas, nº 2.889. (www.cis.es/cis/opencm/ES/1_encuestas/estudios/ver.jsp?estudio=12624) (30-09-2012).
  • Cloutier, J. (2001). Petit traité de communication. Emerec à l´heu­re des technologies numériques. Montreal: Carte Blanche.
  • Coca-Cola (Ed.) (2004). Memoria social Coca-Cola. (http://co­no­ce.­co­cacola.­es/img/conocenos/­informes/Memoria_­Social_­04.pdf) (11-05-2012).
  • Exler, A. (2006). Global Players. Coca-Cola: Vom selbstgebrauten Aufputschmittel zur amerikanischen Ikone. Hamburgo: Euro­päische Verlagsanstalt.
  • Fundación Pfizer (Ed.)?(2009). La juventud y las redes sociales en Internet. (www.fundacionpfizer.org/pdf/INFOR­ME_FINAL_En­cuesta_Juventud_y_Redes_Sociales.pdf) (11-03-2012).
  • Hensen, D., Shneiderman, B. & Smith, M.A. (2011). Analyzing So­cial Media Networks with NodeXL: Insights from a Connected World. Boston: Elsevier.
  • Hernández-Fernández, A. & Ramón-Fernández, F. (2009). El derecho a la propia imagen de los menores en las redes sociales y medios de comunicación. Revista Aranzadi de Derecho y Nuevas Tecnologías, 20, 19-36.
  • Inteco (Ed.) (2009). Estudio sobre hábitos seguros en el uso de las TIC por niños y adolescentes y e-confianza de sus padres. Madrid: Instituto Nacional de Tecnologías de la Comunicación. (www.inteco.es/Seguridad/Observatorio/Estudios_e_Informes/Estudios_e_Informes_1/Estudio_ninos) (12-05-2012).
  • Jenkins, H. & Deuze, M. (2008). Convergence Culture. Conver­gence: The International Journal of Research into New Media Tech­nologies, 14, 1, 5-12.
  • Llorente, C. (2009): Happing: Nativos digitales al servicio de la imagen corporativa de Coca-Cola. Icono 14, 12, 174-200.
  • Marta-Lazo, C. (2008). El proceso de recepción televisiva como interacción de contextos. Comunicar, 31, 35-40. (DOI: http://dx.­doi.­­org/10.3916/c­31-2008-01-004).
  • Martínez-Rodrigo, E. & Marta-Lazo, C. (2011). Jóvenes inter­ac­tivos. Nuevos modos de comunicarse. La Coruña: Netbiblo.
  • Martínez-Rodrigo, E. & Sánchez-Martín, L. (2012). Publicidad en Internet: nuevas vinculaciones en las redes sociales. Vivat Aca­demia, 117, 469-480. (www.ucm.es/info/vivataca/numeros/n1­17­E/­DA­TO­SS.htm) (03-04-2012)
  • Rheingold, H. (2002). Multitudes inteligentes. La próxima revolución social. Barcelona: Gedisa.
  • Sánchez-Pardo, L. & al. (2004). Jóvenes y publicidad: valores en la comunicación publicitaria para jóvenes. (www.fad.es/sala_­lec­tu­ra/­jovenesypublicidad.pdf) (03-03-2012)
  • Sicilia, M. & Palazón, M. (2006). El movimiento Coca-Cola. In S. Ruiz-de-Maya & I. Grande-Esteban, I. (Eds.), Comporta­mien­tos de compra del consumidor. 29 casos reales. Madrid: ESIC.
  • Tur, V. & Ramos, I. (2008). Marketing y niños. Madrid: ESIC.