Enseñanza por indagación para la formación de educadores ambientalesanálisis del foro online en un máster interuniversitario

  1. Miguel Romero Gutiérrez 1
  2. María Martínez Chico 1
  3. M. Rut Jiménez Liso 1
  1. 1 Universidad de Almería
    info

    Universidad de Almería

    Almería, España

    ROR https://ror.org/003d3xx08

Revista:
Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

ISSN: 1989-6395 1138-414X

Año de publicación: 2018

Volumen: 22

Número: 3

Páginas: 97-118

Tipo: Artículo

DOI: 10.30827/PROFESORADO.V22I3.7994 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGIBUG editor

Otras publicaciones en: Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

In distance education, online forums provide an ideal place to reflect on in order to induce shared learning, assessment or effectiveness analysis of a subject. We brought it to light in a subject of an environmental education joint master degree, developed simultaneously in seven Andalusian universities, and that it is assessed to improve in the last few years.Class sessions analysis of each subject in the “common module” let us identify the one in which students’ activities are the main focus.The selected subject has as teaching objective that students learn the inquiry teaching approach’s characteristics through practices where they can live, in first person, teachingexperiences based in this approach. To know the effectiveness of the subject to reach this objective we have analysed student’s contributions in an online forum “class diary”, where they could reflect and discuss about what they have lived and learnt in the classes. This information has been analysed following a qualitative-interpretative methodology to identify what and when students’ contributions are referred to inquiry teaching approach’s characteristics. Results show that students know and express allcharacteristics in a different degree, depending on what is the content worked, as well as the contributions complementarity, promoting the collective construction of the knowledge

Referencias bibliográficas

  • Campaner, G., & De Longhi, A. L. (2007). La argumentación en Educación Ambiental. Una estrategia didáctica para la escuela media. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 6(2), 442-456.
  • Couso Lagarón, D. (2013). La elaboración de unidades didácticas competenciales. Alambique Didáctica de las Ciencias Experimentales, 74, 12-24.
  • Dennis, E. C. (2000). Globos flotantes, teorías flotantes. En A. S. Rosebery & B. Warren (Eds.), Barcos, globos y videos en el aula: Enseñar ciencias como indagación (pp. 27-42). Barcelona: Gedisa.
  • Díez Gutiérrez, E. J. (2012). Modelos socioconstructivistas y colaborativos en el uso de las TIC en la formación inicial del profesorado Socio-constructivist and co operative models in the use of I.C.T. in initial teacher education. Revista de Educación, 358, 175-196. DOI: https://doi.org/10-4438/1988-592X-RE-2010 358-074
  • Ehuletche, A. M., De Stefano, A., Banno, B., & González, E. E. (2007). Ajustes Pedagógicos en entornos virtuales: los proceosos colaborativos. En X EDUTEC. Buenos Aires. Recuperado de http://gte2.uib.es/edutec/sites/default/files/congresos/edutec07/aprobedut ec07/docs/148.doc
  • Erduran, S., & Dagher, Z. R. (2014). Scientific Knowledge, Practices and Other Family Categories. En D. Zeidler (Ed.), Reconceptualizing the Nature of Science for Science Education (pp. 67-90). London: Springer Netherlands. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-017-9057-4
  • Fields, K., Morais, W., Arcanjo, W., & Benite, A. (2015). The collective diary as a tool for training chemistry teachers aimed at school inclusion. Journal of Science Education, 16(2), 75-77.
  • Howes, E. V., Lim, M., & Campos, J. (2008). Journeys into inquiry-based elementary science: Literacy practices, questioning, and empirical study. Science Education, 93(2), 189-217. DOI: https://doi.org/10.1002/sce.20297
  • Jiménez-Liso, M. R., & López-Gay, R. (2012). A «Class Diary» Forum To Identify Pedagogical Thinking Changes in Preservice Science. En C. Bruguière, A. Tiberghien, & P. Clément (Eds.), E-Book Proceedings of the ESERA 2011 Conference: Science learning and Citizenhip [12] (pp. 95-99). Lyon, France: European Science Education Research Association. Recuperado de
  • Jiménez-Liso, M. R., Martínez-Chico, M., Romero-Gutiérrez, M., & López-Gay, R. , in press. Why is slt spread on roads when it snows? Scientific practices for teacher training with sense, sensors and emotions. International Journal of Science Education, in press.
  • López-Gay, R. (2012). Los docentes noveles ante la preparación de las clases de ciencias. Alambique: Didáctica de las ciencias experimentales, 72, 65-74. Recuperado de LopezGay 2012 Alambique
  • López-Gay, R., Jiménez-Liso, M. R., Osuna García, L., & Martínez Torregrosa, J. (2009). El aprendizaje del modelo Sol-Tierra. Una oportunidad para la formación de maestros. Alambique: Didáctica de las ciencias experimentales, 61, 27-37. Recuperado de http://alambique.grao.com/revistas/alambique/61-astronomia-en-la escuela/el-aprendizaje-del-modelo-sol-tierra-una-oportunidad-para-la formacion-de-maestros
  • López Alcarria, A., Gutiérrez Pérez, J., & Poza Vilches, M. de F. (2014). Preschool Education Professionals as Mediators of Environmental Health Education. Procedia Social and Behavioral Sciences, (132), 639-646.
  • Martínez-Villar, A., Gutiérrez Pérez, J., & Perales-Palacios, F. J. (2016). Evaluando la formación virtual en sensibilización ambiental para sectores profesionales/ Assessing virtual training in environmental awareness for professional groups. Educatio Siglo XXI, 34(3), 137-160. DOI: https://doi.org/10.6018/j/275981
  • Morales Sánchez, M., Jiménez-Liso, M. R., & Martínez-Chico, M. (2015). Las actividades de las asignaturas del Máster Interuniversitario de Educación Ambiental. Descripción y análisis en relación a las competencias del título (Trabajo Fin de Máster). Universidad de Almería, Almería. Recuperado de http://cms.ual.es/UAL/estudios/grados/trabajofingrado/curso/MASTER7034?c urso=2014-15
  • National Research Council. (2000). Inquiry and the National Science Education Standards: A guide for teaching and learning. (S. Olson & S. Loucks-Horsley, Eds.). Washington, DC.: The National Academies Press. DOI: https://doi.org/10.17226/9596
  • National Research Council. (2012). A Framework for K-12 Science Education: Practices, Crosscutting Concepts, and Core Ideas. (Commitee on a Conceptual Framework for New K-12 Science Edcation Standards & Board on Science Education. Division of Behavioral and Social Sciences and Education, Eds.). Washington, DC: The National Academies Press.
  • Ojeda Barceló, F., Gutiérrez Pérez, J., & Perales-Palacios, F. J. (2011). TIC y Sostenibilidad : Obstáculos y Posibilidades para los Educadores Ambientales. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 15(1), 263 313.
  • Organization for Economic Co-operation and Development. (2016). Programme for International Student Assessment (PISA). Results From PISA 2015. Spain. Recuperado de http://www.oecd.org/pisa/PISA-2015-Spain.pdf
  • Osborne, J. (2014). Scientific Practices and Inquiry in the Science Classroom. En N. G. Lederman (Ed.), Handbook of Research on Science Education (pp. 579-599). Mawah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Perales-Palacios, F. J., Burgos-Peredo, Ó., & Gutiérrez-Pérez, J. (2014). El programa Ecoescuelas. Perfiles Educativos, 36(145), 98-119. DOI: https://doi.org/10.1016/S0185-2698(14)70640-3
  • Perrenoud, P. (1999). Construir competencias desde la escuela. (M. Loica, Trad.) (1.a ed.). Santiago de Chile: Dolmen.
  • Ponce Morales, I., & Tójar Hurtado, J. C. (2014). Análisis de competencias y oportunidades de empleo en una enseñanza de posgrado. Propuesta metodológica de evaluación en un máster interuniversitario de educación ambiental. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 18(2), 171-187. Recuperado de http://digibug.ugr.es/bitstream/10481/33517/1/rev182COL2.pdf
  • Poza Vilches, M. de F., Gutiérrez Pérez, J., & López Alcarria, A. (2016). Greening Spanish primary schools: Students and teachers attitudes to centres committed to sustainability. 26 SHS Web Conference., 26(ERPA 2015), 1043. DOI: https://doi.org/10.1051/ shsconf/20162601043
  • Pozo Municio, J. I., & Monereo, C. (2009). La nueva cultura del aprendizaje universitario o por qué cambiar nuestras formas de enseñar y aprender. En J. I. Pozo Municio & M. del P. Pérez Echeverría (Eds.), Psicología del aprendizaje universitario: La formación en competencias (pp. 9-28). Madrid: Morata.
  • Rodríguez Simarro, C., & Couso Lagarón, D. (2011). Teachers’ views about practical work in upper primary and lower secondary school: analysis from a model based inquiry perspective. The ESERA 2011 Conference. Recuperado de http://www.esera.org/media/ebook/strand13/ebook esera2011_RODRIGUEZ_SIMARRO-13.pdf
  • Romero-Gutiérrez, M., Jiménez-Liso, M. R., & Martinez-Chico, M. (2016). SWOT analysis to evaluate the programme of a joint online/onsite master’s degree in environmental education through the students’ perceptions. Evaluation and Program Planning, 54, 41-49. DOI: https://doi.org/10.1016/j.evalprogplan.2015.10.001
  • Romero-Gutiérrez, M., Martínez-Chico, M., & Jiménez-Liso, M. R. (2015). Evaluación del máster interuniversitario de educación ambiental a través de las percepciones de estudiantes y profesores en un análisis DAFO / Evaluation of the inter-university master in environmental education in accordance with the students and teacher. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 12(2), 347-361. DOI: https://doi.org/10498 17257
  • Ryan, A., & Tilbury, D. (2013). Uncharted waters: voyages for Education for Sustainable Development in the higher education curriculum. Curriculum Journal, 24(2), 272-294. DOI: https://doi.org/10.1080/09585176.2013.779287
  • Sanmartí Puig, N. (2000). El diseño de unidades didácticas. En F. J. Perales Palacios & P. Cañal de León (Eds.), Didáctica de las Ciencias Experimentales. Teoría y práctica de la enseñanza de las ciencias (pp. 239-266). Editorial Marfil.
  • Vázquez-Bernal, B. (2005). La interacción entre la reflexión y la práctica en el desarrollo profesional de profesores de Ciencias Experimentales de Enseñanza Secundaria: Estudio de casos. Universidad de Huelva. Recuperado e http://rabida.uhu.es/dspace/handle/10272/2227
  • Windschitl, M., Thompson, J., & Braaten, M. (2008). Beyond the scientific method: Model-based inquiry as a new paradigm of preference for school science investigations. Science Education, 92(5), 941-967.
  • Zoller, U., Barak, M., & Kortam, N. (2016). Science Education for sustainability: can a power point (pp)-based workshop induce a related conceptual change in science teachers? Journal of Science Education, 17(2), 65-68.