“Voluntad de trabajo” dentro del aprendizaje basado en proyectos
- Fernández Cabezas, María
- Polo SáncheZ, M. Tamara
- FernándeZ Jimenez, Carolina
- Tallón Rosales, Susana
- Hervás Torres, Mirian
ISSN: 0214-9877
Datum der Publikation: 2018
Titel der Ausgabe: EL PAPEL DE LA PSICOLOGÍA HOY
Ausgabe: 2
Nummer: 1
Seiten: 307-316
Art: Artikel
Andere Publikationen in: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología
Zusammenfassung
Currently, within the framework of the European Space for Higher Education, there is a need to adapt the teaching-learning methodologies carried out in the university. For this, now that the main focus of this process is the student, and the role of the teacher is the guide, there are numerous active methodologies that we, as teachers, can implement. Labrador and Andreu (2008) and De Miguel (2006) point out among them the case study, problem-based learning, or project-based learning, the latter being the one used in this study. The objective of this work is to implement this methodology in three grades of the Faculty of Educational Sciences of Granada (Pedagogy, Social Education and Preschool), in a sample of 180 first and second year students, in order to study in what way measure influences its performance. The procedure followed has been to work in groups the different themes addressed in the subjects, in a practical way, so that they project the usefulness of what they have learned in a future work, as well as to achieve a significant learning. In order to know the development of the working groups, they were asked to complete the Will to work Scale and the peer Will to work Scale (Andrés, Abal, Lozzia, Gómez-Benito, Aguerri, Gilabert and Attorresi (2013). This paper highlights the different vision of individual work within the group compared to the perception of the work of the rest of the members that make it up. It is important to know how the groups works, because of the benefits that project-based learning can draw, reducing the limitations that may arise.
Bibliographische Referenzen
- Abal, F., Lozzia, G., Aguerri, M., Attorresi, H. y Galibert, M. (2007). Voluntad de trabajo y percepción de la exigencia académica en estudiantes de psicología. X Congreso de Metodología de las Ciencias Sociales y de la Salud. Barcelona, España.
- Andrés, A. Abal, F., Lozzia, G., Gómez-Benito, J., Aguerri, M., Galibert, M. y Attorresi, H. (2013). Adaptación del Cuestionario de Voluntad de Trabajo a una muestra de universitarios españoles. Anales de Psicología, 29 (1), 171-177.
- Broc, M. A. (2011). Voluntad para estudiar, regulación del esfuerzo, gestión eficaz del tiempo y rendimiento académico de los alumnos universitarios. Revista de investigación educativa, 29 (1), 171-185.
- Cabero, J. y Marín, V. (2014). Posibilidades educativas de las redes sociales y el trabajo en grupo. Percepciones de los alumnos universitarios. Comunicar, 21 (42), 165-172.
- Chica, E. (2011). Una propuesta de evaluación para el trabajo en equipo mediante rúbrica. Escuela abierta, 14, 67-81.
- Cordero, S., Colinvaux D. y Dumrauf, A. (2002). ¿Y si trabajan en grupo…? Interacciones entre alumnos, procesos sociales y cognitivos en clases universitarias de física. Enseñanza de las ciencias, 20 (3), 427-441
- Delgado, A. M. y Oliver, R. (2010). Interacción entre la evaluación continua y la autoevaluación formativa: la potenciación del aprendizaje autónomo. Revista de docencia universitaria, 4, 1-13.
- Fernández, A. (2010). La evaluación orientada al aprendizaje en un modelo de formación por competencias en la educación universitaria. Revista de docencia universitaria, 8 (1), 11-34.
- Fernández-Cabezas, M. (2017). Aprendizaje basado en proyectos en el ámbito universitario: Una experiencia de innovación metodológica en educación. International Journal of Developmental and Educational Psychology. INFAD, Revista de Psicología, 1, 269-278
- González, J. y Wagenaar, R. (2003). Tuning educational structures in Europe. Bilbao: Universidad de Deusto.
- Ibarra, M. y Rodríguez, G. (2007). El trabajo colaborativo en las aulas universitarias: reflexiones desde la autoevaluación. Revista de Educación, 344, 355-375.
- Ibarra, M. y Rodríguez, G. (2011). Aprendizaje autónomo y trabajo en equipo: reflexiones desde la competencia percibida por los estudiantes universitarios. Revista electrónica interuniversitaria de Formación del Profesorado, 14 (4), 73-85.
- Lozzia, G., Abal, F., Aguerri, M., Galibert, M. y Atoréis, H. (2007). Delimitación del constructo Voluntad de trabajo. SUMMA Psicológica UST, 4 (2), 137-148.
- Martínez-Figueira, E., Tellado-González, F. y Raposo-Rivas, M. (2013). La rúbrica como elemento para la autoevaluación: un estudio piloto. REDU (Revista de docencia universitaria), 11, 373390.
- MEC (2006). Propuestas para la renovación de las metodologías educativas en la universidad. Madrid: Secretaría general técnica.
- Romero, C. y Salicetti, A. (2009). La contribución del trabajo grupal de los estudiantes como estrategia docente en la formación del maestro especialista en Educación Física. Revista Iberoamericana de Educación, 49 (8), 1-13.
- Tardif, J. (2006). Lévaluation des compétenes. Documenterle parcous de développement. Montreal: Cheneliére Éducation.
- Visschers-Pleijers, A.J., Dolmans, D.H., Wolfhagen, I.H. y van der Vieuten, C.P . (2005). Development a validation of a questionnaire to identify learning-oriented group interactions in PBL. Medical Teacher, 27 (4), 327-381.
- Walter, C. y Angelo, T. (1998). A Collective Effort Clasrrom Assessment Technique: Promoting High Permormance in student teams. New directions for teaching and learning, 75 , 101-112.
- Winter, R.S. (2000). Manual de trabajo en equipo. Madrid: Díaz de Santos.
- Zabalza, M.A. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario: calidad del desarrollo profesional. Madrid: Narcea.