Entrenamiento mental breve en adolescentes con trastorno alimentario no especificado que presentan hábitos exigentes de actividad física

  1. Pablo de la Cerda 1
  2. Daniel Mayorga-Vega 2
  3. Jesús Viciana 3
  1. 1 Facultad de Psicología, Universidad Santo Tomás, Chile
  2. 2 Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal, Universidad de Jaén, España
  3. 3 Departamento de Educación Física y Deportiva, Universidad de Granada, España
Revista:
Educación Física y Ciencia

ISSN: 1514-0105 2314-2561

Any de publicació: 2018

Volum: 20

Número: 4

Tipus: Article

DOI: 10.24215/23142561E062 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Educación Física y Ciencia

Resum

The main purpose of the present study was to examine the effect of a brief mental training program on the emotional condition, attitudes toward alimentation and physical activity levels in adolescents suffering from a Non Specific Eating Disorder who have demanding habits of physical activity. A sample of eight Chilean female adolescents aged 15-17 years performed a brief mental training program for eight weeks one session per week: 1) Knowledge and establishment of objectives; 2) Focus and awareness of mind and body; 3) Psychobiological self-control; 4) Repositioning of the control locus; 5) Self-management and control of thoughts; 6-7) Refocusing and reframing of motivation, and 8) Generalization and responsible approach to the will. The Beck Depression Inventory, the Eating Attitudes Test EAT–26 and a brief interview about the practise levels and reasons of physical activity were applied before and after the program. The results confirmed the effectiveness of the mental training program on the emotional condition and attitudes toward alimentation and physical activity in the female adolescents intervened. A brief mental training program could be recommended as a therapeutic compliment in adolescents with these characteristics.

Referències bibliogràfiques

  • Citas American Psychiatric Association (1994). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (4th ed). Washington: Masson.
  • Ato, M., López, J. J., y Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29, 1038-1059. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511
  • Beck, A., Ward, C., Mendelson, M., Mock, J., y Erbaugh, J. (1961). An inventory for measuring depression. Archives of General Psychiatry, 4, 561-571. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/13688369
  • Behar, R. (1996). El perfeccionismo en los trastornos del hábito del comer. Revista Chilena de Neuro-Psiquiatría, 34, 257-262.
  • Beltrán, M. C., Freyre, M. A., y Hernández-Guzmán, L. (2012). El Inventario de Depresión de Beck: Su validez en población adolescente. Terapia Psicológica, 30, 5-13. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48082012000100001
  • Benjet, C., Méndez, E., Borges, G., y Medina-Mora, M. (2012). Epidemiología de los trastornos de la conducta alimentaria en una muestra representativa de adolescentes. Salud Mental, 35, 483-490. http://www.scielo.org.mx/pdf/sm/v35n6/v35n6a5.pdf
  • Carr, C. M. (2006). Sport psychology: Psychologic issues and applications. Physical Medicine and Rehabilitation Clinics of North America, 17, 519-535. https://doi.org/10.1016/j.pmr.2006.05.007
  • Cohen, J. (1992). A power primer. Psychology Bulletin, 112(1), 155-159. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19565683
  • De la Cerda, P., y de la Maza R. (1997). Aplicación y evaluación de un modelo de intervención cognitivo-conductual en casos de depresión enmascarada (Tesis doctoral). Universidad de Valparaíso, Chile.
  • De la Cruz, E., Moreno, M., Pino, J., y Martínez, R. (2011). Actividad física durante el tiempo libre y su relación con algunos indicadores de salud mental en España. Salud Mental, 34, 45-52. http://www.scielo.org.mx/pdf/sm/v34n1/v34n1a6.pdf
  • Delgado, M., Gutiérrez, A., y Castillo, M. (2004). Entrenamiento físico-deportivo y alimentación. De la infancia a la edad adulta. Barcelona: Paidotribo.
  • Dosil, J. (2008). Psicología de la actividad física y del deporte (2nd ed.). Madrid: Mc Graw Hill.
  • Dunn, A. L., Trivedi, M. H., Kampert, J. B., Clark, C. G., y Chambliss, H. O. (2005). Exercise treatment for depression-efficacy and dose response. American Journal of Preventive Medicine, 28, 1-8. https://doi.org/10.1016/j.amepre.2004.09.003
  • Field, A. (2017). Discovering statistics using IBM SPSS Statistics (4th ed.). London, UK: SAGE.
  • Franco, K., Díaz, F. J., y López-Espinosa, A., Escoto, M. D. C. & Camacho, E. J. (2013). Variables predictoras de riesgo de trastorno del comportamiento alimentario en mujeres. Terapia Psicológica, 31, 219-225. http://www.scielo.cl/pdf/terpsicol/v31n2/art08.pdf
  • Garner, D. M., Olmsted, M. P., Bohr, Y., y Garfinkel, P. E. (1982). The Eating Attitudes Test: Psychometric features and clinical correlates. Psychological Medicine, 12, 871-878. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6961471
  • Harter, S. (2003). The construction and conservation of the self: James and Cooley revisited. En Coleman, J. C. y Hendry, L. B. (eds.). Psicología de la adolescencia (pp. 43-70). Madrid: Ediciones Morata SL.
  • Korrelboom, K., de Jong, M., Huijbrechts, I., y Daansen, P. (2009). Competitive memory training (COMET) for treating low self-esteem in patients with eating disorders: A randomized clinical trial. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 77, 974-980. https://doi.org/10.1037/a0016742.
  • Kusel, A. B. (1999). Primary prevention of eating disorders through media literacy training of girls. Dissertation abstracts international: Section B: The sciences and engineering, 60(4-B), 1859.
  • Leija, M., Sauceda, J., y Ulloa, R. (2011). Características familiares y trastornos de la conducta alimentaria en una muestra de mujeres adolescentes internadas en un hospital psiquiátrico. Salud Mental, 34, 203-210. http://www.scielo.org.mx/pdf/sm/v34n3/v34n3a3.pdf
  • Lloyd, P. J., y Foster, S. L. (2006). Creating healthy, high-performance workplaces: Strategies from health and sports psychology. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 58, 23-39. https://doi.org/10.1037/1065-9293.58.1.23
  • Ministerio de Salud (2005). Estrategia Global contra la Obesidad EGO Chile. Recuperado en http://web.minsal.cl/estr_global_obesidad
  • Moreno González, M. A., y Ortiz Viveros, G. R. (2009). Trastorno alimentario y su relación con la imagen corporal y la autoestima en adolescentes. Terapia Psicológica, 27, 181-190. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48082009000200004
  • Olmedilla, A., y Andreu, M. (2002). Propuesta de intervención psicológica para el control de hábitos alimentarios en deportistas jóvenes. Cuadernos de Psicología del Deporte, 2, 13-28. http://revistas.um.es/cpd/article/view/111781/106101
  • Palushka, S. A., y Schwenk, T. L. (2000). Physical activity and mental health: Current concepts. Sports Medicine, 29, 167-180. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10739267
  • Rivas, T., Bersabé, R., Jiménez, M., y Berrocal, C. (2010). The Eating Attitudes Test (EAT-26): Reliability and validity in Spanish female samples. The Spanish Journal of Psycholy, 13, 1044-1056. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20977051
  • Ruiz-Lázaro, P. M. (2000). Prevención de los trastornos de la conducta alimentaria. Revista de Psiquiatría Infanto-Juvenil, 1, 18-31. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20977051
  • Tolmunen, T., Laukkanen, J., Hintikka, J., Kurl, S., Viinamäki, H., Salonen, R.,… Salonen, J. T. (2006). Low maximal oxygen uptake is associated with elevated depressive symptoms in middle-aged men. European Journal of Epidemiology, 21, 701-706. http://dx.doi.org/10.1007/s10654-006-9038-5
  • Vásquez, C., de Cos, A. I., y López-Nomdedeu, C. (2005). Alimentación y nutrición, manual teórico-práctico. Madrid: Ediciones Díaz de Santos.
  • Weinberg, R., y Gould, D. (1996). Fundamentos de psicología del deporte y el ejercicio físico. Barcelona: Ariel.