Composición e invarianza factorial del cuestionario Medida de la Intencionalidad para ser Físicamente Activo (MIFA) en adolescentes mexicanos

  1. Ornelas Contreras, Martha 1
  2. Aguirre Chávez, Juan Francisco 1
  3. Blanco Ornelas, Luis Humberto 2
  4. Mayorga-Vega, Daniel 3
  5. Jurado García, Perla Jannet 1
  6. Benavides Pando, Elia Verónica 1
  1. 1 Facultad de Ciencias de la Cultura Física, Universidad Autónoma de Chihuahua, México
  2. 2 OPD Hospital Civil de Guadalajara, Universidad de Guadalajara
  3. 3 Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal, Universidad de Jaén
Zeitschrift:
Cuadernos de psicología del deporte

ISSN: 1578-8423 1989-5879

Datum der Publikation: 2020

Ausgabe: 20

Nummer: 2

Seiten: 243-252

Art: Artikel

DOI: 10.6018/CPD.352781 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

Andere Publikationen in: Cuadernos de psicología del deporte

Zusammenfassung

The aim of this research was to analyze the psychometric properties proposed by Moreno et al. (2007) for the Measurement of Intention to be Physically Active (MIFA) questionnaire. The total sample has been composed by 549 Mexican adolescents, 256 women and 293 mean, with ages from 11 to 16 years (M = 12.91, SD = 0.49). The factor structure of questionnaire has been analized through the confirmatory factor analysis. This analysis shows that a unifactorial structure is viable and adequate for the total sample and the populations of men and women. The unifactorial structure, according to statistical and substantive criteria, has shown adequate indicators of reliability and validity adjustment. On the other hand, the factorial structure, the factorial loads and the intercepts are considered invariant according to gender; however, there are differences between men and women for the average intentionality of being physically active. In conclusion, the MIFA-M can be a useful tool to advance in the study of the factors that affect the practice of physical activity.

Informationen zur Finanzierung

La Secretaría de Educación Pública-Subsecretaría de Educación Superior-Dirección de Superación Académica- Programa para el Desarrollo Profesional Docente (DE-13 -6894) quién financió este estudio. Así como la facilidad para la financiación de la publicación (CONACYT, Redes Temáticas, No.269614).

Bibliographische Referenzen

  • Abalo, J., Lévy, J., Rial, A. y Varela, J. (2006). Invarianza factorial con muestras múltiples. En J. Lévy (Ed.), Modelización con Estructuras de Covarianzas en Ciencias Sociales (pp. 259-278). Madrid: Netbiblo.
  • Ajzen, I. (1985). From Intentions to Actions: A Theory of Planned Behavior. En J. Kuhl & J. Beckmann (Eds.), Action Control: From Cognition to Behavior (pp. 11-39). Heidelberg: Springer.
  • Arbuckle, J. R. (2012). AMOS users guide version 21.0. Chicago, IL: Marketing Department, SPSS Incorporated.
  • Ato, M., López, J. J. y Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059.
  • Baile, J. I., González, A., Ramírez, C. y Suárez, P. (2011). Imagen corporal, hábitos alimentarios y hábitos de ejercicio físico en hombres usuarios de gimnasio y hombres universitarios no usuarios. Revista de Psicología del Deporte, 20(2), 353-366.
  • Byrne, B. M. (2016). Structural Equation Modeling With AMOS: Basic Concepts, Applications, and Programming. New York, NY: Routledge.
  • Cheung, G. W. y Rensvold, R. B. (2002). Evaluating goodness-of-fit indexes for testing measurement invariance. Structural Equation Modeling, 9(2), 233-255. doi: 10.1207/s15328007SEM0902_5
  • Elosua, P. y Zumbo, B. D. (2008). Coeficientes de fiabilidad para escalas de respuesta categórica ordenadas. Psicothema, 20(4), 896-901.
  • Fraguela-Vale, R., Varela-Garrote, L. y Sanz-Arazuri, E. (2016). Ocio deportivo, imagen corporal y satisfacción vital en jóvenes españoles. Revista de Psicología del Deporte, 25(2), 33-38.
  • Gelabert, E., García-Esteve, L., Martín-Santos, R., Gutiérrez, F., Torres, A. y Subirà, S. (2011). Psychometric properties of the Spanish version of the Frost Multidimensional Perfectionism Scale in women. Psicothema, 23(1), 133-139.
  • Hagger, M. S. y Chatzisarantis, N. L. D. (2016). The Trans-Contextual Model of Autonomous Motivation in Education: Conceptual and Empirical Issues and Meta-Analysis. Review of Educational Research, 86(2), 360-407. doi: 10.3102/0034654315585005
  • Hein, V., Müür, M. y Koka, A. (2004). Intention to be Physically Active after School Graduation and Its Relationship to Three Types of Intrinsic Motivation. European Physical Education Review, 10(1), 5-19. doi: 10.1177/1356336x04040618
  • Hu L., y Bentler P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6(1), 1–55. doi: 10.1080/10705519909540118
  • Longmuir, P., Colley, R., Wherley, V. y Tremblay, M. (2014). Risks and benefits of childhood physical activity. The Lancet Diabetes and Endocrinology, 2(11), 861-862. doi: 10.1016/S2213-8587(14)70221-9
  • Marsh, H. W., Martin, A. J. y Jackson, S. (2010). Introducing a Short Version of the Physical Self Description Questionnaire: new strategies, short-form evaluative criteria, and applications of factor analyses. Journal of Sport & Exercise Psychology, 32(4), 438-482.
  • Martínez-Baena, A. C. y Mayorga-Vega, D. (2014). Intención de ser físicamente activos en escolares granadinos: Diferencias entre chicos y chicas. Revista Internacional de Deportes Colectivos, 7(18), 74-75.
  • Mayorga-Vega, D., Parra, M. y Viciana, J. (2017). Comparison of moderate-to-vigorous physical activity levels between physical education, school recess and after-school time in secondary school students. Kinesiology, 49(2), 242-251. doi: 796.012.13:613-053.6
  • Moreno, J. A., Moreno, R. y Cervelló, E. (2007). El autoconcepto físico como predictor de la intención de ser físicamente activo. Psicología y Salud, 17(2), 261-267.
  • Nunnally, J. C. y Bernstein, I. H. (1995). Teoría Psicométrica. México: McGraw-Hill.
  • Organización Mundial de la Salud. (2010). Recomendaciones mundiales sobre actividad física para la salud. Suiza: Organización Mundial de la Salud.
  • Poitras, V. J., Gray, C. E., Borghese, M. M., Carson, V., Chaput, J.-P., Janssen, I., . . . Tremblay, M. S. (2016). Systematic review of the relationships between objectively measured physical activity and health indicators in school-aged children and youth. Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism, 41(6), 197-239. doi: 10.1139/apnm-2015-0663
  • Reiner, M., Niermann, C., Jekauc, D. y Woll, A. (2013). Long-term health benefits of physical activity–a systematic review of longitudinal studies. BMC public health, 13(1), 813-822. doi: 10.1186/1471-2458-13-813
  • Revelle, W. y Zinbarg, R. E. (2009). Coefficients alpha, beta, omega and the glb: comments on Sijtsma. Psychometrika, 74(1), 145-154. doi: 10.1007/s11336-008-9102-z
  • Rodríguez, M. N. y Ruiz, M. A. (2008). Atenuación de la asimetría y de la curtosis de las puntuaciones observadas mediante transformaciones de variables: Incidencia sobre la estructura factorial. Psicológica, 29, 205-227.
  • Sijtsma, K. (2009). On the use, the misuse, and the very limited usefulness of Cronbach’s alpha. Psychometrika, 74(1), 107-120. doi: 10.1007/s11336-008-9101-0
  • Sterdt, E., Liersch, S. y Walter, U. (2013). Correlates of physical activity of children and adolescents: A systematic review of reviews. Health Education Journal, 73(1), 72-89. doi: 10.1177/0017896912469578
  • Thompson, B. (2004). Exploratory and Confirmatory Factor Analysis. Understanding concepts and applications. . Washington, D C: American Psychological Association.
  • Urrutia, S., Azpillaga, I., de Cos, G. L. y Muñoz, D. (2010). Relación entre la percepción de estado de salud con la práctica físicodeportiva y la imagen corporal en adolescentes. Cuadernos de Psicología del Deporte, 20 (2), 51-56.
  • Viciana, J., Mayorga-Vega, D., Guijarro-Romero, S. y Blanco, H. (2017). The Spanish Adaptation of the Sport Motivation Scale-II in Adolescent Athletes. Psychological Reports, 120(5), 943-695.
  • Viciana, J., Mayorga-Vega, D., Guijarro-Romero, S. y Martínez-Baena, A. C. (2017). Effect of two alternated teaching units of invasion team sports on the tactical learning in primary schoolchildren. International Journal of Performance Analysis in Sport, 17(3), 256-270. doi: 10.1080/24748668.2017.1331575
  • World Health Organization. (2014). Global status report on noncommunicable diseases 2014. Switzerland: World Health Organization.
  • World Health Organization. (2018). Global action plan on physical activity 2018–2030: more active people for a healthier world. Switzerland: World Health Organization.