Humor y teatro en el mundo social de la Restauraciónlas parodias como ejemplo

  1. Checa Olmos, Francisco
  2. Fernández Soto, Concha
Journal:
Gazeta de antropología

ISSN: 0214-7564 2340-2792

Year of publication: 2012

Issue: 28

Type: Article

DOI: 10.30827/DIGIBUG.19200 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Gazeta de antropología

Abstract

The indigenous people of Mexico have generated diverse cultures of water from the historic relationship with nature that have established within their territories, which includes various elements such as knowledge, social organization, symbols, practices, rituals, etc.. and so have their own view of the water, which often conflicts with the logic of government institutions who design public policies for water management in their territories. Based on the above, this paper aims to establish cultural differences regarding the view that indigenous and mestizo societies have on the vital liquid. I refer to the case of Mazahua communities Mexico State that is geographically part of the hydraulic system Cutzamala, to show that while the design for water varies from society to society, this does not mean they can not be created together management plans, water projects or policies for managing this resource. This paper considers that taking into account the cosmological representations of indigenous peoples, can be a factor of complementarity and cooperation to develop a more balanced approach to the use and conservation of water and that intercultural dialogue between actors in conflict, is the best way to achieve such a proposal.

Bibliographic References

  • Cabrera, Vicente 1973 “Valle-Inclán y la escuela de Echegaray: un caso de parodia literaria”, Revista de Estudios Hispánicos, nº 7, 2: 193-213.
  • Cardona, Rodolfo (y Anthony N. Zahareas) 1981 Visión del esperpento. Teoría y práctica en los esperpentos de Valle-Inclán. Madrid, Castalia.
  • Crespo Matellán, Salvador 1979 La parodia dramática en la literatura española. (Esbozo de una historia de la parodia dramática en la Literatura Española y análisis de ‘Los amantes de Teruel’, comedia burlesca de Vicente Suárez de Deza). Salamanca, Universidad de Salamanca.
  • Dougherty, Dru 1982 Un Valle-Inclán olvidado: entrevistas y conferencias. Madrid, Fundamentos.
  • Fernández Soto, Concepción 2005 Claves socioculturales y literarias en la obra de Eugenio Sellés y Ángel (1842-1926). Almería, Universidad de Almería.
  • Fernández Soto, Concepción 2009 “La mirada hacia la mujer en la dramaturgia de Eugenio Sellés (1842-1926): Madres, esposas, hijas, hijastras y ángeles de alas rotas”, Stichomytia, nº 8: 108-126.
  • Fernández Soto, Concepción (y Francisco Checa y Olmos) 2010 “La implantación del naturalismo teatral en la España decimonónica: Eugenio Sellés y la larga sombra de un debate literario”, Decimonónica: Revista de Producción Cultural Hispánica Decimonónica, vol. 7, nº 2: 16-30.
  • Freire López, Ana María 1995 “El teatro se ríe de sí mismo: Las parodias de los dramas románticos”, Romanticismo: Actas del V Congreso “La sonrisa romántica”. Sobre lo lúdico del romanticismo hispánico. Nápoles, Bulzoni Editore: 113-116.
  • Íñiguez Barrena, Francisca 1999 La parodia teatral en España (1868-1914). Sevilla, Universidad de Sevilla.
  • Marquerie, Alfredo 1979 “Novedad en el teatro de Jardiel”, El teatro de humor en España, Madrid.
  • Sainz de Robles, F. Carlos 1949 Ensayo de un Diccionario de la Literatura, tomo II. Madrid, Aguilar.
  • Sainz de Robles, F. Carlos 1981 El teatro en el Madrid del XIX. Madrid, CSIC-IEM.
  • Scarano, Laura Rosana 1991 “El modelo paródico como forma de enlace intertextual. (De Echegaray a Valle-Inclán)”. Letras de Deusto, nº 49. Bilbao, Universidad de Deusto/Facultad de Filosofía y Letras.
  • Valle-Inclán, Ramón María del 1924 Luces de bohemia. Madrid, Espasa Calpe, 2002.
  • Valle-Inclán, Ramón María del 1968 Martes de carnaval. Madrid, Austral.
  • Zamora Vicente, Alonso 1966 “El género chico levanta la cabeza”, en Lengua, literatura e intimidad. Madrid, Taurus: 91-97.
  • Zamora Vicente, Alonso 1967 “Asedio a Luces de bohemia, primer esperpento de Ramón del Valle Inclán”. Discurso leído el 28 de mayo de 1967 en la RAE. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes: http://www.biblioteca.org.ar/libros/89245.pdf
  • Zamora Vicente, Alonso 1969 La realidad esperpéntica (en torno a ‘Luces de Bohemia’, de Valle Inclán). Madrid, Gredos.