Evaluación de la satisfacción de estudiantes universitarios de nuevo ingreso con el programa E.S.C.L.O.S.A.experiencia de un programa de orientación

  1. Carmen María Hernández Garre 1
  2. María Dolores López Justicia 2
  3. Eva María Olmedo Moreno 2
  1. 1 Universidad de Almería. Facultad de Ciencias de la Educación
  2. 2 Universidad de Granada. Facultad de Ciencias de la Educación
Zeitschrift:
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

ISSN: 1139-7853 1989-7448

Datum der Publikation: 2015

Ausgabe: 26

Nummer: 2

Seiten: 123-135

Art: Artikel

DOI: 10.5944/REOP.VOL.26.NUM.2.2015.15219 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Zusammenfassung

Academic adjustment of novel students in university level involve a complex process with demanded requirements on several scenes, being needed a High Education Guidance that ensure attention to different aspects both academic and socio personal of students. Realizing there these potential needs at the beginning of his academic career. Should be a priority for universities, because they are linked to the student´s academic performance and their retention at institutions. This paper shows a summarized development of a guidance programme and psycho-pedagogical intervention to facilitate the initial adjustment of these students. The main aim was related to train, guide and qualify about academic skills (reading comprehension, spelling, habits, study techniques and self-regulation) and socio-personal or social skills to students group of Bachelor to become Kindergarten Teachers, enrolled in the Faculty of Education at University of Granada. Having analyzed previously needs related to all those variables published in studies by López–Justicia, Hernandez , Jiménez , Polo y Chacón (2008) and López- Justicia , Hernández , Jiménez , Polo, Chacón y González ( 2008). The programme was organized around different workshops from a theoretical and practical structure. The assessment outcomes shows that activities have been interesting and useful for users, having stressed its importance for their training and refreshing of topics proposed.

Bibliographische Referenzen

  • Álvarez, V., Lázaro, A., (2002) Calidad de las Universidades y Orientación Universitaria, , Málaga: Aljibe
  • Álvarez, P., Pérez-Jorge, D., López, D., González, A., Transición y adaptación a los estudios universitarios de los deportistas de alto nivel: La compleja relación entre aprendizaje y práctica deportiva (2014) Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 25 (2), pp. 74-89
  • Ambroggio, G.A., Tutorías para ingresantes: Experiencias en la UNC (2012) Cuadernos de Educación., http://www.revistas.unc.edu.ar/index.php/Cuadernos/article/download/632/596
  • Arco, J.L., Fernández, F.D., Eficacia de un programa de tutoría entre iguales para la mejora de los hábitos de estudio del alumnado universitario (2011) Revista de Psicodidáctica, 16 (1), pp. 163-180
  • (2007) Europe's Universities Beyond 2010: Diversity with a Common Purpose, Brussels: European University Association ASBL
  • Gairín, J., Muñoz, J.L., Galán-Mañas Fernández, M., Sanahuja, J.M., El plan de acción tutorial para estudiantes universitarios con discapacidad (2014) Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 7 (1), pp. 121-139
  • García-Ros, R., Pérez-González, F., Validez predictiva e incremental de las habilidades de autorregulación sobre el éxito académico en la universidad (2011) Revista de Psicodidáctica, 16 (2), pp. 231-250., http://dx.doi.org/10.1387/RevPsicodidact.1002
  • García, E., Conejero, J.A., Díez, J.L., La entrada en la Universidad: Un reto para la orientación (2014) Revista de docencia universitaria, 12 (2), pp. 255-280
  • García, M., Carpintero, E., Biencinto, C., Núñez, M.C., La evaluación del proyecto SOU-estuTUtor: Percepción de los mentores (2014) Revista Complutense de Educación, 25 (2), pp. 433-455
  • Grau, S., Álvarez, J.D., Moncho, A., Ramos, M.C., Crespo, M., Alonso, N., (2013) Las Transiciones Educativas. Necesidades de un Proceso de Orientación Completo, , Universidad de Alicante. Vicerrectorado de Estudios, Formación y Calidad. Instituto de Ciencias de la Educación
  • López-Justicia, M.D., Hernández, C., Fernández, C., Polo, M.T., Chacón, H., Características formativas y socioafectivas del alumnado de nuevo ingreso en la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Granada (2008) Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 14, pp. 95-116
  • López-Justicia, M.D., Hernández, C., Fernández, C., Polo, M.T., Chacón, H., González, C., Lectura y escritura en alumnado universitario de educación de primer curso. Análisis de necesidades (2008) Revista de Educación de la Universidad de Granada, 21 (2), pp. 43-60
  • Michavila, F., García, J., Martínez, J., Merhi, R., Esteve, F., Martínez, A.I., (2012) Análisis de las Políticas y Estrategias de Acogida e Integración de los Estudiantes de Nuevo Ingreso en las Universidades Españolas, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte
  • Olmedo, E., Enfoques de aprendizaje de los estudiantes y metodología docente: Evolución hacia el nuevo sistema de formación e interacción propuesta en el EEES (2013) RIE, 31 (2), pp. 411-429
  • Pérez, J., Cañado, M.L., Pérez, M.L., (2000) Composición Escrita Cuatro: Cuarto Curso de Educación Secundaria Obligatoria, , Valladolid: La Calesa
  • Rosário, P., Mourao, R., Núñez, J.C., González, J., Solano, P., Valle, A., Eficacia de un programa instruccional para la mejora de estrategias de aprendizaje en la enseñanza superior (2007) Psicothema, 19 (3), pp. 422-427
  • Rué, J., El abandono universitario: Variables, marcos de referencia y políticas de calidad (2014) Revista de Docencia Universitaria, 12 (2), pp. 281-306
  • Sanz, G., (2011) Prospectiva y Análisis de los SIOU. Síntesis de Resultados RUNAE-SIOU, http://www.um.es/documents/1452701/1464662/prospectiva-siou.pdf/2b49a7f3-d50f-4f52-94c1-de4e6be35518, X Encuentro de los Servicios de Información y Orientación Universitarios. Oviedo. Recuperado el 13 de Abril de 2015 de
  • Stufflebeam, D.L., (1996) El Papel de la Evaluación en la Mejora Escolar. El Gran Cuadro, En Dirección Participativa y Evaluación de Centros. II Congreso Internacional sobre Dirección de Centros. Bilbao: ICE. Universidad de Deusto