Metas sociales, clima motivacional, disciplina y actitud del alumno según el docente

  1. Antonio Granero Gallegos 1
  2. Antonio Baena Extremera 2
  3. Clara Bracho Amador 3
  4. Francisco Javier Pérez Quero 3
  1. 1 Universidad de Almería
    info

    Universidad de Almería

    Almería, España

    ROR https://ror.org/003d3xx08

  2. 2 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

  3. 3 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Journal:
Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte

ISSN: 1577-0354

Year of publication: 2016

Volume: 16

Issue: 64

Pages: 649-666

Type: Article

DOI: 10.15366/RIMCAFD2016.64.003 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte

Sustainable development goals

Abstract

The aim was to analyze the relationship between gender and work experience of teachers with social goals, motivational climate, discipline strategies and attitudes toward physical education. The sample consisted of 970 boys and 1032 girls aged 12-19. A battery of tests consisting of the EMSEF (Moreno, González-Cutre, and Sicilia, 2007), the LAPOPECQ (Cervelló, Jiménez, Moya, and Moreno, 2010), the SDSS (Gutiérrez, López, and Ruiz, 2009) was applied and CAEFP (Gutiérrez and Ruiz, 2009). Linear Regression Models were analyzed. In the results, only the service time faculty holds significance with performance climate and intrinsic reasons of discipline. In contrast, the age of students is significant to social goals, and gender with performance climate, both goals, introjected reasons and indifference of the teacher.

Bibliographic References

  • Baena-Extremera, A., Granero-Gallegos, A, Bracho-Amador, C., & Pérez-Quero, F. J. (2012). Versión española del Sport Satisfaction Instrument (SSI) adaptado a la Educación Física. Revista de Psicodidáctica, 17(2), 377-396. https://doi.org/10.1387/RevPsicodidact.4037
  • Baena-Extremera, A., Granero-Gallegos, Pérez-Quero, F. J., Bracho-Amador, C., y Sánchez-Fuentes, J. A. (2013). Motivation and motivational climate as predictor of perceived importance of physical education in Spain. South African Journal for Research in Sport Physical Education and Recreation, 35(2), 1-13.
  • Baena-Extremera, A., Ruiz, P. J., Granero-Gallegos, A., y Sánchez-Fuentes, J. A. (2010). Orientaciones en la planificación del currículum en Educación Física. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 3(6), 84-90.
  • Cecchini, J. A., González, C., Méndez-Giménez, A., y Fernández-Río, J. (2011). Achievement goals, social goals, and motivational regulations in physical education settings. Psicothema, 23(1), 51-57.
  • Cervelló, E. M.; Jiménez, R.; Moya, M.; Moreno, J. A. (2010). Validation of the Spanish Language Version of the Learning and Performance Orientations in Physical Education Classes Questionnaire. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 20(6), 242-253. https://doi.org/10.5232/ricyde2010.02006
  • Field, A. (2009). Discovering Statistics Using SPSS (Third edition). London: SAGE Publications.
  • Figley, G. E. (1985). Determinants of attitudes toward physical education. Journal of Teaching in Physical Education, 4, 229-240. https://doi.org/10.1123/jtpe.4.4.229
  • Flores, J., Salguero, A., y Márquez, S. (2008). Relación de género, curso y tipo de colegio con el clima motivacional percibido en la Educación Física escolar en estudiantes colombianos. Revista de Educación, 347, 203-227.
  • Gelman, A. y Hill, J. (2007). Data Analysis Using Regression and Multilevel/Hierarchical Models. Cambridge University Press.
  • González-Cutre, D. (2009). Motivación, creencias implícitas de habilidad, competencia percibida y flow disposicional en clases de educación física. Tesis Doctoral. Universidad de Almería. Almería.
  • Gotzens, C., Badía, M., Genovard, C., y Dezcallar, T. (2010). A comparative study of the seriousness attributed to disruptive classroom behaviors. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 8(1), 33-58.
  • Granero-Gallegos, A., Baena-Extremera, A., Pérez-Quero, F. J., Ortiz-Camacho, M. M., y Bracho-Amador, C. (2012). Analysis of motivational profiles of satisfaction and importance of physical education in high school adolescents. Journal of Sports Science and Medicine, 11, 614-a623.
  • Granero-Gallegos, A., y Baena-Extremera, A. (2013). Análisis preliminar exploratorio del “Sport Motivation Scale (SMS)” adaptado a la Educación Física. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 6(12), 3-14. Disponible en: http://espiral.cepcuevasolula.es/index.php/espiral/article/view/66/67.
  • Granero-Gallegos, A., y Baena-Extremera, A. (2016). Validación española de la Escala de Predisposición hacia la Educación Física (PEPS) en educación secundaria. Retos, (30), 125-131.
  • Guan, J., Xiang, P., McBride, R., y Bruene, A. (2006). Achievement goals, social goals and students’ reported persistence and effort in high school physical education. Journal of Teaching in Physical Education, 25, 58-74. https://doi.org/10.1123/jtpe.25.1.58
  • Gutiérrez, M. (2003). Manual sobre valores en la educación física y el deporte. Barcelona: Paidós.
  • Gutiérrez, M., y López, E. (2011). Percepción de las estrategias que emplean los profesores para mantener la disciplina, razones de los alumnos para ser disciplinados y comportamiento en educación física. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 22(7), 24-38. https://doi.org/10.5232/ricyde2011.02203
  • Gutiérrez, M. y López, E. (2012). Clima motivacional, razones para la disciplina y comportamiento en Educación Física / Motivational climate, reasons for discipline and behavior in physical education. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 12(46), 235-251. Recuperado de: http://cdeporte.rediris.es/revista/revista46/artclima292.htm
  • Gutiérrez, M., López, E., y Ruiz, L. M. (2009). Estrategias para mantener la disciplina en las clases de educación física: validación de su medida y análisis de la concordancia entre las percepciones de los profesores y las de sus alumnos. Revista Mexicana de Psicología, 26(2), 203-212.
  • Gutiérrez, M., López, E., y Ruiz, L. M. (2010). Perceptions of motivacional climate and teachers´ strategies to sustain discipline as predictors of intrinsic motivation in physical education. The Spanish Journal of Psychology, 13(2), 597-608. https://doi.org/10.1017/S1138741600002274
  • Gutiérrez, M. y Pilsa, C. (2006). Actitudes de los alumnos hacia la educación física y sus profesores. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 6 (24), 212-229. Recuperado de: http://cdeporte.rediris.es/revista/revista24/artactitudes36.htm
  • Gutiérrez, M., y Ruiz, L. M. (2009). Perceived motivational climate, sportsmanship, and students’ attitudes toward physical education classes and teachers. Perceptual and Motor Skills, 108, 308-326. https://doi.org/10.2466/pms.108.1.308-326
  • Hall, T., y Smith, M. A. (2006). Teacher planning, instruction and reflection: what we know about teacher cognitive processes. Quest, 58, 424-442. https://doi.org/10.1080/00336297.2006.10491892
  • Hellín, G., Hellín, P., y Moreno, J. A. (2005). Valoración de la educación física según el género del profesor. En A. Díaz (Ed.), V Congreso Internacional de Educación Física e Interculturalidad. Murcia: ICD.
  • Jöreskog, K. G., y Sörbom, D. (2003). Structural equation modeling with the SIMPLIS command language. Chicago: Scientific Software International.
  • Kiridis, A. (1999). Discipline at School. Athens: Gutenberg.
  • Ley Orgánica de Educación 2/2006. (BOE, n º. 106 de 4 de Mayo)
  • Luke, M. D., y Cope, L. D. (1994). Student attitudes toward teacher behavior and program content in school physical education. Physical Educator, 51(2), 57-66.
  • Martínez-Galindo, C., Alonso, N., Moreno, J. A., y Cervelló. E (2009). Perfiles motivacionales y disciplina en clases de educación física. Diferencias según las razones del alumnado para ser disciplinado y la percepción del trato generado por el profesorado en el aula. Cultura y Educación, 21(3), 331-343. https://doi.org/10.1174/113564009789052361
  • Moreno, J. A., y Cervelló, E. (2003). Pensamiento del alumno hacia la Educación Física: su relación con la práctica deportiva y el carácter del educador. Enseñanza, 21, 345-362.
  • Moreno, J. A., y Cervelló, E., (2004). Influencia de la actitud del profesor en el pensamiento del alumno hacia la Educación Física. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, 14 (1), 33-51.
  • Moreno, J. A., González-Cutre, D., y Sicilia, A. (2007). Metas sociales en las clases de educación física. Análisis y Modificación de Conducta, 33, 351-368.
  • Moreno, J. A., Cervelló, E., Martínez-Galindo, C., y Alonso, N., (2007). Los comportamientos de disciplina e indisciplina en educación física. Revista Iberoamericana de Educación, 44, 167-190.
  • Moreno-Murcia, J. A., Cervelló, E., Montero, C., Vera, J. A., y García, T. (2012). Metas sociales, necesidades psicológicas básicas y motivación intrínseca como predictores de la percepción del esfuerzo en las clases de educación física. Revista de Psicología del Deporte, 21(2), 215-221.
  • Moreno, J. A., Cervelló, E., Zomeño, T. E., y Marín, L. M. (2009). Predicción de las razones de disciplina en Educación Física. Acción Psicológica, 6(2), 7-15.
  • Moreno, J. A., Sánchez, M., Rodríguez, D., Prieto, M. P., y Mula, C. (2002). ¿Puede el comportamiento del profesor influir en la valoración que el alumno realiza de la Educación Física? En, A. Díaz Suárez, P. Luís Rodríguez y J. A. Moreno Murcia (Coords.), III Congreso Internacional de Educación Física e Interculturalidad. Murcia: Consejería de Educación y Cultura.
  • Nicholls, J. G. (1989). The competitive ethos and democratic education. Cambridge, MASS: Harvard University Press.
  • Ntoumanis, N. y Biddle, S.J. (1999) A review of motivational climate in physical activity. Journal Sports Science, 17(8), 643-65. https://doi.org/10.1080/026404199365678
  • Patrick, H., Hicks, L., y Ryan, A. M. (1997). Relations of perceived social efficacy and social goal pursuit to self-efficacy for academic work. Journal of Early Adolescence, 171, 109-128. https://doi.org/10.1177/0272431697017002001
  • Papaioannou, A. (1994). Development of a questionnaire to measure achievement goals in physical education. Research Quarterly for Exercise and Sport, 65, 11-20. https://doi.org/10.1080/02701367.1994.10762203
  • Papaioannou, A. (1998). Goal perspectives, reasons for going disciplined and self-reported discipline in physical education lessons. Journal of Teaching in Physical Education, 17, 421-441. https://doi.org/10.1123/jtpe.17.4.421
  • Rizzo, T. L. (1985). Attributes related to teachers' attitudes. Perceptual and Motor Skills, 60(3), 739-742. https://doi.org/10.2466/pms.1985.60.3.739
  • Sevil, J., Aibar, A., Abós, A., y García, L. (2017). El clima motivacional del docente de Educación Física: ¿Puede afectar a las calificaciones del alumnado? Retos, (31), 98-102 (in-press). Disponible en: http://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/46514.
  • Siedentop, D. (1995). Use positive discipline for middle school student. Strategies, 8(8), 5-8. https://doi.org/10.1080/08924562.1995.10592061
  • Spray, C. (2002). Motivational climate and perceived strategies to sustain pupils’ discipline in physical education. European Physical Education Review, 8, 5-20. https://doi.org/10.1177/1356336X020081001
  • Wang, J. C. K., Liu, W. Ch., Chatzisarantis, N. L. D., y Lim, C. B. S. (2010). Influence of Perceived Motivational Climate on Achievement Goals in Physical Education: A Structural Equation Mixture Modeling Analysis. Journal of Sport y Exercise Psychology, 32, 324-338. https://doi.org/10.1123/jsep.32.3.324
  • Wentzel, K. R. (1993). Motivation and achievement in early adolescence: The role of multiple classroom goals. Journal of Early Adolescence, 13, 4-20. https://doi.org/10.1177/0272431693013001001