Educación medioambiental a través de la LIJClaves para la formación del profesorado en los grados de magisterio

  1. María del Carmen Quiles Cabrera 1
  2. Remedios Sánchez García 2
  1. 1 Universidad de Almería
    info

    Universidad de Almería

    Almería, España

    ROR https://ror.org/003d3xx08

  2. 2 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Zeitschrift:
RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

ISSN: 0213-8646 2530-3791

Datum der Publikation: 2017

Ausgabe: 31

Nummer: 90

Seiten: 65-77

Art: Artikel

Andere Publikationen in: RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

Zusammenfassung

An education in values is a cross-curricular subject that should be present in all curricular areas, from the earliest levels of school to higher education. Learning through skills entails the development of several abilities, which go far beyond knowledge acquisition. Within an area such as the didactics of language and literature, children’s and young people´s literature becomes the best ally for this purpose, as most of the texts also deal with social problems. One of these social problems is the depletion of the environment and the need to respect the natural world. Therefore, in this article we would like to stress the importance of training teachers in this matter. We use degrees in teaching and social education as references to offer different proposals that integrate environmental education into the subject of children’s and young people´s literature through a task-based approach.

Bibliographische Referenzen

  • Barriga, E. (2017). Rutas literarias. Tesis Doctoral. Badajoz: Universidad de Extremadura. Disponible en base de datos TESE.
  • Benítez, A. (2009). La educación en valores en el ámbito de la educación superior. REICE. Revista electrónica iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en educación, 7(2), 116-129.
  • Bula Caravallo, G. (2009). ¿Qué es la ecocrítica? Revista Logos, 15, 63-73.
  • Campos F. Fígares, M. y Martos, E. (2014). Cartografías lectoras y otros estudios de lectura. Madrid: Marcial Pons.
  • Carranza, M. (2006). La literatura al servicio de los valores, o cómo conjurar el peligro de la literatura. Imaginaria, 181, s/p.
  • Castro, C. (1999). La literatura infantil y juvenil desde los temas transversales: tendencias actuales. Lenguaje y textos, 13, 121-142.
  • De la Cruz, A. (2003). El proceso de convergencia europea: ocasión de modernizar la Universidad española si se produce un cambio de mentalidad en gestores, profesores y estudiantes. Aula abierta, 82, 191.
  • Etxaniz, X. (2011). La transmisión de valores en la literatura, desde la tradición oral hasta la LIJ actual. Ocnos, 7, 73-83.
  • Flys, C., Marrero, J.M. y Barella, J. (2010). Ecocríticas. Literatura y medioambiente. Madrid: Iberoamericana Vervuet.
  • Hubert, R. (1980). Educación y valores. En P. Juif (coord.), Grandes orientaciones de la pedagogía contemporánea, 37-39.
  • Larrañaga, E., Yubero, S. y Cerrillo, P. (2011). Lectura y valores: estudios multidisciplinares. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha.
  • López, C. (1987). Los valores y la educación. Revista de la Escuela Universitaria, Universidad de Castilla-La Mancha, Escuela Universitaria de E.G.B. de Toledo, 12(2), 333344.
  • Martínez Ezquerro, A. (2016). El método de cooperación interpretativa como estrategia lectora. Álabe, 16, 1-20. Doi: 10.15645/Alabe2016.14.1 disponible en www. revistaalabe.com.
  • Martos, A. y Martos, E. (2015). Tesoros del agua y ecoficciones desde la perspectiva pansemiótica y su didáctica: signo vs. documento. En R. De la Fuente, Z. Bora y F. Estévez (coords.), De ecocrítica y ‘animalia’, 145-157.
  • Martos, E. y Rösing, T. (2009). Nuevas prácticas de lectura y escritura. Passo Fundo, Brasil: UPF.
  • Núñez, G. y Campos F.-Fígares, M. (2005). Cómo nos enseñaron a leer. Madrid: Akal.
  • Pariente, F. (1984). Educación y valores. Revista de padres y maestros, 111, 10-12.
  • Quiles, M.ª. (2016). La poesía, ¿Pasada de moda?: el lector infantil y juvenil entre el libro y el ciberespacio. EntreRíos. Revista de Arte y Literatura, 25-26, 7-13.
  • Quiles, M.ª., Palmer, I. y Martínez Ezquerro, A. (en prensa). El mundo natural en la poesía infantil y juvenil contemporánea: versos al agua. En Quiles, Martínez Ezquerro y Bravo (coords.), Lecturas, ecología y educación. Memorias del agua. Sevilla: Universidad de Sevilla/CSIC.
  • Rodríguez, S. (2015). Los estudiantes universitarios de hoy: una visión multinivel. REDU. Revista de docencia universitaria, 13(2), 91-124.
  • Rosal, M. (2017). De osos, camaleones y otros bichos en la poesía infantil. EntreRíos. Revista de Arte y Literatura, 25-26, 27-33.
  • Silva, D. y De Souza, E. (2014). The role of nature in contemporary literature: an interdisciplinary dialogue. Revista internacional interdisciplinar. INTERthesis, 11(1), 104-130.
  • Yourcenar, M. y Sanz, T. (2015). La Ecocrítica, vanguardia de la crítica literaria: una aproximación a través de la ecoética. En A.H. Puleo (coord.), Ecología y género en diálogo interdisciplinar. Madrid: Plaza y Valdés, 291-306.