La mina de Aznalcóllar en Twitter años después del vertido¿controversia socioambiental espontánea o inducida?

  1. Jiménez-Liso, María Rut 1
  1. 1 Universidad de Almería
    info

    Universidad de Almería

    Almería, España

    ROR https://ror.org/003d3xx08

Zeitschrift:
Estudios sobre el mensaje periodístico

ISSN: 1988-2696

Datum der Publikation: 2019

Nummer: 25

Seiten: 1485-1498

Art: Artikel

DOI: 10.5209/ESMP.66999 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Estudios sobre el mensaje periodístico

Zusammenfassung

Social networks have become in recent years a growing vehicle of communication, which has caused the media and journalism have assumed as a channel. In this work we have analyzed the repercussion of the environmental catastrophe that occurred in 1998 on the Guadiamar River (Andalusia), which went through well-identified phases that included the possibility of the reopening of the mine, using a comparison between the news of press and the content of Twiter. The objective was to analyze if it was a spontaneous controversy of public debate or induced and encouraged by certain protagonists. The methodology included the use of specific software for the analysis of tweets. The results show an evolution of the information from the journalistic scope to the tweets carried out preferably by the political parties.

Bibliographische Referenzen

  • Castillo, Harris & Pérez-Latre, Francisco Javier (2016). “El impacto de la presencia online en las cuentas de Twitter de las universidades vascas y navarras”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 22 (1), 225-238.
  • Díaz Moreno, Naira & Jiménez-Liso, María Rut (2012). "Las controversias sociocientíficas: temáticas e importancia para la educación científica". Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación de Las Ciencias, vol. 9, nº 1, 54–70. Doi: https://doi.org/10498/14624
  • Fernández Reyes, Rogelio (2001). Periodismo ambiental y ecologismo: tratamiento informativo del vertido de Aznacollar en El País, edición Andalucía. Tesis Doctoral Sevilla, Universidad de Sevilla. Disponible en: https://idus.us.es/xmlui/bitstream/handle/11441/15437/P_T.D._PROV23.pdf?sequence=-1. [Consulta: 13 de mayo de 2018]
  • Gao, Fei; Luo, Tian & Zhang, Ke (2012). "Tweeting for learning: A critical analysis on microblogging in education published in 2008 – 2011". Visual Communivation and Technology Education Faculty Publications, vol. 20. Doi: https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2012.01357.x
  • Gozálvez, v. & Contreras-Pulido, P. (2014). "Empoderar a la ciudadanía mediática desde la educomunicación". Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, vo. 42, 129–136. Doi: https://doi.org/10.3916/C42-2014-12
  • Gutiérrez Pérez, José; Poza, María Fátima & Gutiérrez Pozo, María (2015). "Progresión-disrupción en el desarrollo de actitudes ambientales". Alambique: Didáctica de Las Ciencias Experimentales, nº 79, 45–52.
  • Hernández-Villalobos, Lorenzo & Jiménez-Liso, María Rut (2017). "Educomunicación y noticias científicas en los libros de Ciencias para el Mundo Contemporáneo". Didáctica de Las Ciencias Experimentales y Sociales, nº 31, 119–135. Doi: https://doi.org/10.7203/dces.31.6841
  • Jickling, Bob (2013). "Normalizing catastrophe: An educational response". Environmental Education Research, vol. 19, nº 2, 161–176. Doi: https://doi.org/10.1080/13504622.2012.721114
  • Jiménez Liso, María Rut; Hernández Villalobos, Lorenzo & Lapetina Acerenza, Joaquín (2010). "Dificultades y propuestas para utilizar las noticias científicas de la prensa en el aula de ciencias". Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación de Las Ciencias, 7(1), 107–126. Doi: https://doi.org/10498/9866
  • Kassens-Noor, Eva (2012). "Twitter as a teaching practice to enhance active and informal learning in higher education: The case of sustainable tweets". Active Learning in Higher Education, vol. 13, nº 1, 9–21. https://doi.org/10.1177/1469787411429190
  • Neresini, Federico (2017). On Data, Big Data and Social Research. Is It a Real Revolution? In N. C. Lauro, E. Amaturo, B. Aragona, & M. Marino (Eds.): Data Science and Social Research (pp. 9–16). Cham, Switzerland: Springer. Doi: https://doi.org/10.1007/978-3-319-55477-8_2
  • Neresini, Federico & Lorenzet, Andrea (2016). "Can media monitoring be a proxy for public opinion about technoscientific controversies? The case of the Italian public debate on nuclear power". Public Understanding of Science, vol. 25, nº 2, 171–185. Doi: https://doi.org/10.1177/0963662514551506
  • Oliveras, Begoña; Márquez, Conxita & Sanmartí, Neus (2013): "The Use of Newspaper Articles as a Tool to Develop Critical Thinking in Science Classes". International Journal of Science Education, vol. 35, nº 6, 885–905. Doi: https://doi.org/10.1080/09500693.2011.586736
  • Oliveras, Begoña & Sanmartí, Neus (2009). "La lectura como medio para desarrollar el pensamiento crítico". Reading as a Means to Develop Critical Thinking. Educ. Quím [Online], vol. 20, 233-245. En: http://www.scielo.org.mx/pdf/eq/v20s1/v20s1a5.pdf%0Ahttp://revistas.unam.mx/index.php/req/article/view/64179/56312 [Consulta: 19 de mayo de 2018]
  • Ortiz-T., Pablo (Comp.). Comunidades y conflictos socioambientales: Experiencias y desafíos en América Latina 1999. Ediciones ABYA-YALA: Quito, Ecuador
  • Perales, Francisco Javier (2010). "Retos y dificultades para una educación ambiental informal". Alambique: Didáctica de Las Ciencias Experimentales, (64), 23-35.
  • Pérez-Nieto, Tamara & Perales, Francisco Javier (2018). "El Cambio Climático visto desde internet: una evaluación de su contenido y mensaje". Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 24 (2), 1507-1524. Doi: http://dx.doi.org/10.5209/ESMP.62231
  • Pozo, María Teresa; Gutiérrez-Pérez, José; Poza Vilches, María de Fátima & Rincón-Hurtado, Daniel (2018). Worldviews on the Future of Energy Through Social Networks and Digital Media. In AERA Annual Meeting of American Educational Research Association future of energy through social networks and digital media. Retrieved from http://tinyurl.com/y92h5bud
  • Reis, Pedro (2014). Activist Science and Technology Education. In L. Bencze & S. Alsop (Eds.), Activist science and technology education (pp. 547–574). Dordrecht: Springer. Doi: https://doi.org/10.1007/978-94-007-4360-1
  • Requejo, José Luis & Herrera, Susana (2014). "Retroceso en la creación de comunidad entre los diarios generalistas españoles en Twitter (2011-2013)". Estudios sobre el Mensaje Periodístico, vol. 20 (1), 229-248
  • Richardson, Janet; Grose, Jane; Nelmes, Pam; Parra, Gema & Linares, Manuel (2016). "Tweet if you want to be sustainable: A thematic analysis of a Twitter chat to discuss sustainability in nurse education". Journal of Advanced Nursing, vol. 72, nº 5,. 1086–1096. Doi: https://doi.org/10.1111/jan.12900
  • Sadler, Troy D.; Barab, Sasha A. & Scott, Brianna (2007). "What do students gain by engaging in socioscientific inquiry?" Research in Science Education, vol. 37, nº 4, pp. 371–391. Doi: https://doi.org/10.1007/s11165-006-9030-9
  • Sadler, Troy D. & Zeidler, Dana L. (2005). "Patterns of informal reasoning in the context of socioscientific decision making". Journal of Research in Science Teaching, vol. 42, nº 1, 112–138. Doi: https://doi.org/10.1002/tea.20042
  • Takahashi, Bruno; Tandoc, Edson C. & Carmichael, Christine (2015). "Communicating on Twitter during a disaster: An analysis of tweets during Typhoon Haiyan in the Philippines". Computers in Human Behavior, vol. 50, 392–398. Doi: https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.04.020
  • Vanderhoven, Ellen; Schellens, Tammy & Valcke, Martin (2014). "Enseñar a los adolescentes los riesgos de las redes sociales: una propuesta de intervención en Secundaria". Comunicar, vol. 22, 123–132. Doi: https://doi.org/10.3916/C43-2014-12
  • Zeidler, Dana L.; Sadler, Troy D.; Simmons, Michael L. & Howes, Elaine V. (2005). "Beyond STS: A research-based framework for socioscientific issues education". Science Education, vol. 89, nº 3, 357–377. Doi: https://doi.org/10.1002/sce.2004