¿Motivar para aprender ciencias o aprender ciencias para motivar?Sensopíldoras para “enganchar” a los estudiantes y a sus docentes

  1. Mª Rut Jiménez Liso 1
  2. Francisco J. Castillo Hernández 1
  3. Ana Amat González 1
  4. María Martínez Chico 1
  5. Rafael López-Gay 1
  1. 1 Universidad de Almería
    info

    Universidad de Almería

    Almería, España

    ROR https://ror.org/003d3xx08

Zeitschrift:
Boletín ENCIC: Revista del Grupo de Investigación HUM-974

ISSN: 2530-9579

Datum der Publikation: 2018

Titel der Ausgabe: La educación científica ante los problemas relevantes para la ciudadanía. Prácticas científicas y activismo apoyados con TIC

Ausgabe: 2

Nummer: 1

Seiten: 64-69

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Boletín ENCIC: Revista del Grupo de Investigación HUM-974

Zusammenfassung

The demands from many teachers who are interested in motivating their students is redefined towards the need to motivate them, through achieving what they learn make sense for them, by means of inquiry and be aware of the emotions they feel. We reflect on these main goals of the Sensociencia project, with examples of short sequences (sensopills) that begin with engaging questions, paradigmatic phenomena and models that are explanatory and generate new questions. These short activities sequences (1 hour approx.), based on educational research advances, are implemented in schools, to let the in-service teachers perceive its effects on their own students. These effects serve as motivation for participant teachers to new demands for ongoing training.

Bibliographische Referenzen

  • Amat-González, A.; Martínez-Chico, M. y Jiménez-Liso, M. R. (2018). Effects of Implementing a Model-Based Inquiry Sequence on In-Service Primary School Teachers’ Perceptions. In Conference proceedings (pp. 373–376). Firenze: libreriauniversitaria. it Edizioni.
  • Castillo-Hernández, F. (2018). Aspectos que facilitan la motivación intrínseca en la formación de maestros. Almería.
  • Cronin-Jones, L.L. (1991). Science teacher beliefs and their influence on curriculum implementation: Two case studies. Journal of Research in Science Teaching, 28(3), 235–250. https://doi.org/10.1002/tea.3660280305
  • Fernández-González, M. (2014). Enseñar formulación. Unos comentarios a los comentarios. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 11(3), 426–435.
  • Jiménez-Liso, M. R., Martínez-Chico, M., & Salmerón-Sánchez, E. (2018). Chewing Gum and pH Level of the Mouth : A Model-based Inquiry Sequence to Promote Scientific Practices. World Journal of Chemical Education, 6(3). https://doi.org/10.12691/wjce-6-x-x
  • López-Gay, R.; Jiménez-Liso, M.R.; Martínez-Chico, M. y Giménez-Caminero, E. (2018). Prácticas científicas organizadas en procesos de indagación para la formación inicial de docentes. En U. da Coruña (Ed.), XXVIII Encuentros de Didáctica de las Ciencias Experimentales. A Coruña.
  • Martínez-Chico, M.; Jiménez-Liso, M.R. y López-Gay, R. (2015). Efecto de un programa formativo para enseñar ciencias por indagación basada en modelos, en las concepciones didácticas de los futuros maestros (Effect of a training course to teach science through model-based inquiry on prospective teachers’ didactic). Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 12(1), 149–166. https://doi.org/10498 - 16929