Educación STEM y formación del profesorado de primaria en España

  1. Elena Castro-Rodríguez 1
  2. Ana B. Montoro 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Revista de educación

ISSN: 0034-8082

Year of publication: 2021

Issue Title: Profesores para el siglo XXI : perfil académico, formación inicial y prácticas docentes de los profesores españoles

Issue: 393

Pages: 353-378

Type: Article

DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2021-393-497 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de educación

Abstract

Since its creation, STEM education has been characterized and interpreted using various models. Despite this diversity, we find three common characteristics in specialized literature—problem solving, content application in real situations, and interdisciplinarity—. In this work, we study the possibility of developing STEM Education in the initial Primary teacher training in Spain. To this end, based on the specific characteristics of STEM Education, a document analysis of 236 syllabi was carried out. These analysed syllabi are those for the basic and compulsory subjects in Spanish public universities related to the STEM areas. The results show that most universities consider these three characteristics in their Mathematics and Experimental Science syllabi. Even so, problem solving is the characteristic that is most present in the documents and in the curricular levels of the syllabi (learning expectations, contents, methodology and evaluation). In conclusion, incorporating STEM Education could be possible through the multidisciplinary integration, where each subject has its own objectives but tasks are introduced through a common issue.

Bibliographic References

  • Aguilera, D., Lupiáñez, J. L., Vílchez-González, J. M. y Perales-Palacios, F. J. (2021). In search of a long-awaited consensus on disciplinary integration in STEM education. Mathematics, 9, 597. https://doi. org/10.3390/math9060597
  • Alan, B., Zengin, F. K. y Kececi, G. (2019). Using stem applications for supporting integrated teaching knowledge of pre-service science teachers. Journal of Baltic Science Education, 18(2), 158-270. https:// doi.org/10.33225/jbse/19.18.158
  • Bartels, S. L., Rupe, K. M. y Lederman, J. S. (2019). Shaping Preservice Teachers’ Understandings of STEM: A Collaborative Math and Science Methods Approach. Journal of Science Teacher Education, 30(6), 6, 666–680. https://doi.org/10.1080/1046560X.2019.1602803
  • Bergsten, C. y Frejd, P. (2019). Preparing pre-service mathematics teachers for STEM education: an analysis of lesson proposals. ZDM, 51(6), 941- 953. https://doi.org/10.1007/s11858-019-01071-7
  • Bogdan, R. y García-Carmona, A. (2021). De STEM nos gusta todo menos STEM. Análisis crítico de una tendencia educativa de moda. Enseñanza de las Ciencias, 39(1), 65-80. https://doi.org/10.5565/rev/ ensciencias.3093
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40. https://doi.org/10.3316/ QRJ0902027
  • Bybee, R. W. (2013). The case for STEM education challenges and opportunities. Washington, DC: National STEM Teachers Asociation.
  • Casis, M., Rico, N. y Castro, E. (2017). Motivación, autoconfianza y ansiedad como descriptores de la actitud hacia las Matemáticas de los futuros profesores de educación básica de Chile. PNA, 11(3), 181-203. https://doi.org/10.30827/pna.v11i3.6073
  • Dare, E. A., Ring-Whalen, E. A. y Roehrig, G. H. (2019). Creating a continuum of STEM models: Exploring how K-12 science teachers conceptualize STEM education. International Journal of Science Education, 41(12), 1701-1720.
  • English, L. D. (2016). STEM education K-12: Perspectives on integration. International Journal of STEM Education, 3(1), 3. http://doi. org/10.1186/s40594-016-0036-1
  • Fomunyam, K. G. (2020). Introductory chapter: Theorising STEM Education in the contemporary society. En K. G. Fomunyam (Eds.), Theorizing STEM Education in the 21st Century (pp. 1-5). Londres: IntechOpen.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. y Hyun, H. H. (2011). How to design and evaluate research in education. Nueva York, NY: McGraw-Hill.
  • García-Carmona, A. (2020). STEAM, ¿una nueva distracción para la enseñanza de la ciencia? Ápice. Revista de Educación Científica, 4(2), 35-50. https://doi.org/10.17979/arec.2020.4.2.6533
  • Hernández, L. (2011). Experiencias de formación e innovación en educación infantil, primaria y secundaria. En J. J. Maquilón (Coord.), La formación del profesorado en el siglo XXI: Propuestas ante los cambios económicos, sociales y culturales (pp. 1-19). Murcia: Universidad de Murcia.
  • Kelley, T. R., y Knowles, J. G. (2016). A conceptual framework for integrated STEM education. International Journal of STEM Education, 3(1), 1-11.
  • Kennedy, T. y Odell, M. (2014). Engaging students in STEM education. Science Education International, 25(3), 246-258.
  • Martín-Páez, T., Aguilera, D., Perales-Palacios, F. J. y Vílchez-González, J. M. (2019). What are we talking about when we talk about STEM education? A review of literature. Science Education, 103(4), 799-822.
  • Margot, K. C. y Kettler, T. (2019). Teachers’ perception of STEM integration and education: a systematic literature review. International Journal of STEM Education, 6(1), 1-16. https://doi.org/10.1186/s40594-018- 0151-2
  • Ministerio de Educación y Ciencia (2007). Orden ECI/3857/2007, de 27 de diciembre, por la que se establecen los requisitos para la verificación de los títulos universitarios oficiales que habiliten para el ejercicio de la profesión de Maestro en Educación Primaria. Boletín Oficial del Estado, 312, 53747-53750.
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. (2014). Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. Publicado en Boletín Oficial del Estado nº 52, del 1 de marzo de 2014. España. Recuperado el 29 de enero de 2021, de http://www.boe.es/boe/dias/2014/03/01/pdfs/BOE-A-2014-2222.pdf
  • Mpofu, V. (2020). A Theoretical Framework for Implementing STEM Education. En K. G. Fomunyam (Eds.), Theorizing STEM Education in the 21st Century. Londres: IntechOpen.
  • Rico, L. (2013). Antecedentes del Análisis Didáctico en Educación Matemática. En L. Rico, J. L. Lupiáñez, M. Molina (Eds.), Análisis Didáctico en Educación Matemática. Metodología de investigación, formación de profesores e innovación curricular (pp. 23-58). Granada: Comares.
  • Rico, L., Gómez, P. y Cañadas, M. C. (2014). Formación inicial en educación matemática de los maestros de Primaria en España, 1991- 2010. Revista de Educación, 363, 35-59. https://doi.org/10.4438/1988- 592X-RE-2012-363-169.
  • Shaughnessy, J. M. (2013). Mathematics in a STEM context. Mathematics Teaching in the Middle School, 18(6), 324.
  • Tyler, R. (1986). Principios básicos del currículo. Buenos Aires: Troquel