Language training to foster oral vocabulary developmentA randomized trial with Spanish-speaking children

  1. Gomes Koban, Clara
Dirigida por:
  1. Sylvia Ana Defior Citoler Directora
  2. Ian Craig Simpson Director

Universidad de defensa: Universidad de Granada

Fecha de defensa: 16 de febrero de 2018

Tribunal:
  1. Juan Luis Luque Vilaseca Presidente/a
  2. Nuria Calet Ruiz Secretaria
  3. Kristina Moll Vocal
  4. David Saldaña Sage Vocal
  5. Gracia Jiménez Fernández Vocal
Departamento:
  1. PEDAGOGÍA

Tipo: Tesis

Resumen

ENGLISH: Although the importance of systematic vocabulary training in English-speaking countries is well recognized and has been extensively studied, few evidence-based vocabulary studies for Spanish-speaking children have been reported. In this work, two rich oral vocabulary training programs (definition and context) were developed and applied in a sample of 100 Spanish elementary school third-graders recruited from areas of predominantly low socio-economic status (SES). Compared to an alternative read-aloud method which served as the control, both explicit methods were more effective in teaching word meanings when assessed immediately after the intervention. Nevertheless, five months later, only the definition group continued to demonstrate significant vocabulary knowledge gains. The definition method was more effective in specifically teaching children word meanings and, more broadly, in helping children organize and express knowledge of words. Therefore, the explicit and rich vocabulary instruction as a means to fostering vocabulary knowledge in low SES children is recommended. ESPAÑOL: Aunque la importancia de la enseñanza del vocabulario en los países de habla inglesa está bien reconocida y ha sido ampliamente estudiada, en el caso del español apenas hay estudios de vocabulario basados en evidencia. En el presente trabajo se han desarrollado dos programas de vocabulario oral (definición y contexto), basados en la literatura sobre la enseñanza del vocabulario en niños de habla inglesa. Participaron 100 niños de tercero de Educación Primaria de zonas de nivel socioeconómico bajo. Ambos programas de entrenamiento se compararon con un método alternativo de lectura en voz alta que sirvió como control, y resultaron ser más efectivos en la enseñanza del vocabulario cuando se evaluaron inmediatamente después de la intervención. Sin embargo, cinco meses después, sólo el grupo definición continuó demostrando ganancias significativas en el conocimiento del vocabulario. Más allá de su efectividad en la enseñanza específica del significado de las palabras, el método definición pareció ayudar a los niños a organizar y expresar su conocimiento más precisamente. Se recomienda la enseñanza explícita y enriquecida del vocabulario como un medio para fomentar el conocimiento del vocabulario en niños con bajo nivel socioeconómico.