Las ilustraciones en la enseñanza-aprendizaje de las cienciasanálisis de libros de texto

  1. Perales Palacios, Francisco Javier 1
  2. Jiménez Valladares, Juan de Dios 2
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

  2. 2 Instituto de Educación Secundaria "Cerro de los Infantes"
Revue:
Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas

ISSN: 0212-4521 2174-6486

Année de publication: 2002

Volumen: 20

Número: 3

Pages: 369-386

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/ENSCIENCIAS.3954 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDDD editor

D'autres publications dans: Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas

Objetivos de desarrollo sostenible

Résumé

This paper focuses on how important the illustrations in science textbooks can be for understanding their content. To that end we start from a theoretical base of the requirements that those illustrations should accomplish to favour their appropriate processing, as well as from the different morphology that they normally show in textbooks. Then we approach a process of design and validation of a taxonomy to categorize the illustrations that was applied to the subject of Mechanics on a representative sample of seven textbooks of Obligatory Secondary Education (ESO) and three books from a system previous to ESO. After this analysis we discuss the results and draw conclusions aimed at improving the use of illustrations.

Références bibliographiques

  • ALEXANDER, P.A. y KULIKOWICH, L.M. (1994). Learning from physics texts: a synthesis of recent research. Journal Research in Science Teaching, 31(9), pp. 895-911.
  • ASTER (1996). Monográfico: Images et activités scientifiques, 22.
  • AUSUBEL, D.P. (1982). Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo. México: Trillas.
  • BERNAD, J.A. (1976). Guía para la valoración de los textos escolares. Barcelona: Teide.
  • BRUNER, J.S. GOODNOW, J.J. y AUSTIN, G.A. (1956). A study of thinking. Nueva York: Wiley.
  • CAMPANARIO, J.M. y OTERO, J. (2000). La comprensión de los libros de texto, en Perales, F.J. y Cañal, P. (eds.). Didáctica de las Ciencias Experimentales, pp. 323-338. Alcoy: Marfil.
  • CHEN, Z. (1995). Analogical transfer: from schematic pictures to problem solving. Memory & Cognition, 23(2), pp. 255- 269
  • DEFORGE, Y. (1991). Historia de la comunicación gráfica y diseño técnico, en Costa, J. y Moles, A. (eds.). Imagen Didáctica. Enciclopedia del Diseño, pp. 71-86. Barcelona: Ceac.
  • DÍAZ DE BUSTAMANTE, J. y JIMÉNEZ, M.P. (1996). ¿Ves lo que dibujas? Observando células con el microscopio. Enseñanza de las Ciencias, 14, pp. 183-194.
  • DONDIS, D.A. (1980). La sintaxis de la imagen. Introducción al alfabeto visual. Barcelona: Gustavo Gili, SA.
  • DUCHASTEL, P. (1981). Illustrations in texts: a retentional role. Programmed Learning and Educational Technology, 18, pp. 11-15.
  • DURÁN, A. (1987). Psicología de la publicidad y de la venta. Barcelona: Biblioteca Básica de Psicología
  • ELTINGE, E.M. y ROBERTS, C.W. (1993). Linguistic content analysis: a method to measure science as inquiry in textsbooks. Journal of Research in Science Teaching, 30(1), pp. 65-83.
  • FESCHOTTE, D. y MOLES, A. (1991). Cómo se lee una representación gráfica compleja, en Costa, J. y Moles, A. (eds.). Imagen Didáctica. Enciclopedia del Diseño, pp. 87- 120. Barcelona: Ceac.
  • FLEIS, J.L. y COHEN, J. (1969). Large sample standard errors of Kappa and weighted Kappa. Psychological Bulletin, 72(5), pp. 323-327.
  • GALLEGO, A.P., GIL, D., CARRASCOSA, J. y VALLS, R. (2001). Imagen popular de la ciencia. Comunicación al I Congreso Nacional de Didácticas Específicas. Granada.
  • GILLESPIE, C.S. (1993). Reading graphic display: what teachers should know. Journal of Reading, 36(5), pp. 350-354.
  • GIORDAN, A. y VECCHI, G. (1988). Los orígenes del saber. Sevilla: Díada.
  • GLENBERG, A.M. y LANGSTON, W.E. (1992). Comprehension of illustrated texts: Pictures help to build mental models. Journal of Memory & Language, 31(2), pp. 129-151.
  • GUTIÉRREZ, R. (1994). «Coherencia del pensamiento y causalidad. El caso de la dinámica elemental». Tesis doctoral. Madrid: Universidad Complutense.
  • GYSELINCK, V. y TARDIEU, H. (1994). Illustrations, mental models, and comprehension of instructional text, en Schnotz, W. y Kulhavy, R.W, (eds.). Comprehension of graphics. Advances in psychology, 108, pp. 139-152. Amsterdam: Elsevier Science B.V.
  • JIMÉNEZ, J.D. (1998). «Los medios de representación gráfica en la enseñanza de la física y la química». Tesis doctoral. Universidad de Granada.
  • JIMÉNEZ, J.D. y PERALES, F.J. (1997). Propuesta taxonómica para un análisis de las ilustraciones en los textos de física y química, en Jiménez, R. y Wamba, A.M. (eds.). Avances en la didáctica de las ciencias experimentales, pp. 519-528. Universidad de Huelva.
  • JIMÉNEZ, J.D. y PERALES, F.J. (2001). Aplicación del análisis secuencial al estudio del texto escrito y de las ilustraciones de los libros de texto de física y química en la ESO. Enseñanza de las Ciencias, 19, pp. 3-19.
  • JOHNSON-LAIRD, P.N. (1980). Mental models in cognitive science. Cognitive Science, 4, pp. 71-115.
  • JOHNSON-LAIRD, P.N. (1983). Mental models: towards a cognitive Science of language, inference and consciousness. Cambridge: Harvard University Press.
  • KEOGH, B. y NAYLOR, S. (1998). Teaching and learning in science using concept cartoons. Primary Science Review, 51, pp. 14-16.
  • LARKIN, J.H. y SIMON, H.A. (1987). Why a diagram is (sometimes) worth ten thousand words. Cognitive Science, 11, pp. 65-99.
  • LEMEIGNAN, G. y WEIL-BARAIS, A. (1993). Construire des concepts en physique. París: Hachette Education. Col. Didactiques.
  • LEVIE, W. y LENTZ, R. (1982). Effects of text illustrations: a review. Research Educational Communications and Technology Journal, 30(4), pp. 195-232.
  • LEVIN, J.R., ANGLIN, U.J. y CARNEY, R.N. (1987). On empirically validating functions of pictures in prose, en Willows, D.M. y Houghton, H.A. (eds.). The psychology of illustration, I, pp. 51-85. Nueva York: Springer.
  • MAICHLE, U. (1994). Cognitive processes in understanding line graphs, en Schnotz, W. y Kulhavy, R.W. (eds.). Comprehension of graphics. Advances in psychology, 108, pp. 207-226. Amsterdam: Elsevier Science B.V.
  • MAYER, R.E y SIMS, V.K. (1994). For whom is a picture worth a thousand words? Extensions of a dual-coding theory of multimedia learning. Journal of Educational Psychology, 86(3), pp. 389-400.
  • MAYER, R.E. (1989). Systematic thinking fostered by illustrations in scientific text. Journal of Educational Psychology, 81(2), pp. 240-246.
  • MAYER, R.E. (1994). Visual aids to knowledge construction. Building mental representations from pictures and words, en Schnotz, W. y Kulhavy, R.W. (eds.). Comprehension of graphics. Advances in psychology, 108, pp. 125-138. Amsterdam: Elsevier Science B.V.
  • MAYER, R.E. y GALLINI, J.K. (1990). When is an illustration worth ten thousand words. Journal of Educational Psychology, 82(4), pp. 715-726.
  • MAYER, R.E., BOVE, W., BRYMAN, A., MARS, R. y TAPANGCO, L. (1996). When less is more: Meaningful learning from visual and verbal summaries of science textbook lessons. Journal of Educational Psychology, 88 (1), pp. 64- 73.
  • MCDANIEL, M.A. y WADDILL, P.J. (1994). The mnemonic benefit of pictures in text: selective enrichment for differentially skilled reader, en Schnotz, W. y Kulhavy, R.W. (eds.). Comprehension of graphics. Advances in psychology, 108, pp. 165-184. Amsterdam: Elsevier Science B.V.
  • MOKROS, J.R. y TINKER, R.F. (1987). The impact of microcomputer based labs on childrens’ ability to interpret graphs. Journal of Research in Science Teaching, 24(4), pp. 369-383.
  • MOLES, A. (1991). Pensar en línea, pensar en superficie, en Costa, J. y Moles, A. (eds.). Imagen Didáctica. Enciclopedia del Diseño, pp. 9-35. Barcelona: Ceac.
  • OGBORN, J. (1996). Science education and semiotics: collaborative work on explanation, imagery and rhetoric. Conferencia de la Summerschool de ESERA. Barcelona.
  • OSBORNE, R.J. y GILBERT, J.K. (1980). A teaching for exploring students’ view of the world. Physics Education, 15, pp. 376-379.
  • PAIVIO, A. (1986). Mental representations: A dual coding approach. Nueva York: Oxford University Press.
  • PARCERISA, A. (1996). Materiales curriculares. Cómo elaborarlos, seleccionarlos y usarlos. Barcelona: Graó. Biblioteca de Aula.
  • PEECK, J. (1994). Enhacing graphic-effects in instructional texts: influencing learning activities, en Schnotz, W. y Kulhavy, R.W. (eds.). Comprehension of graphics. Advances in psychology, 108, pp. 271-290. Amsterdam: Elsevier Science B.V.
  • PÉREZ DE EULATE, L., LLORENTE, E. y ANDRIEU, A. (1999). Las imágenes de la digestión y excreción en los textos de primaria. Enseñanza de las Ciencias, 17(2), pp. 165-178.
  • PFUNDT, H. y DUIT, R. (1994). Students’ alternative frameworks and Science Education. Kiel: Institute for Science Education.
  • PIAGET, J. (1980). Biología y conocimiento, vol. b. México: Siglo XXI.
  • REINKING, D. (1986). Integrating graphic aids into content area instruction: The graphic information lesson. Journal of Reading, 30, pp. 146-151.
  • ROBINSON, D.H. y KENNETH, A.K. (1995). Visual argument: Graphic organizers are superior to outlines in improving learning from text. Journal of Educational Psychology, 87(3), pp. 455-467.
  • SCHNOTZ, W., PICARD, E. y HRON, A. (1993). How do successful and unsuccessful learners use texts and graphics? Learning and Instruction, 3, pp. 181-199.
  • SEEL, N.M. y DÖRR, G. (1994). The supplantation of mental images through graphics: instructional effects on spatial visualization skills of adults, en Schnotz,W. y Kulhavy, R.W. (eds.). Comprehension of graphics. Advances in psychology, 108, pp. 271-290. Amsterdam: Elsevier Science B.V.
  • SHIPSTONE, D.M., RHÖNECK, C., JUNG, L., W., KÄRRQVIST, C., DUPIN, J., JOHSUA, S. y LICHT, P. (1988). A study of students’ understandig of electricity in five European countries. International Journal of Science Education, 10(3), pp. 303-316.
  • STONE, D.E. y GLOCK, M.D. (1981). How do young adults read directions with and without pictures? Journal of Educational Psychology, 73(3), pp. 419-426.
  • VIENNOT, L. (1996). Raisonner en Physique. La part de sens commun. Bélgica: De Boeck Université.
  • WEIDENMANN, B. (1994). Codes of Instructional Pictures, en Schnotz, W. y Kulhavy, R.W. (eds.). Comprehension of graphics. Advances in psychology, 108, pp. 29-42. Amsterdam: Elsevier Science B.V.
  • WEIL-BARAIS, A. y CORROVER, D. (1993). Manuel practique de méthodologie pour la recherche en didactique. París: Association Tour 123 Siège social: Université Paris 7.
  • WINN, W.D. y SOLOMON, C. (1991). The effect of the rethorical structure of diagrams on the interpretation of simple sentences. Seattle: University of Washington.
  • WINN, W.D. (1994). Contributions of perceptual and cognitive processes to the comprehension of graphics, en Schnotz, W. y Kulhavy, R.W. (eds.). Comprehension of graphics. Advances in psychology, 108, pp. 3-28. Amsterdam: Elsevier Science B.V.
  • WOOLFOLK, A.E. y MCCUNE, L. (1986). Psicología de la educación para profesores. Madrid: Narcea.
  • WORNER, C.H. y ROMERO, A. (1998). Una manera diferente de enseñar física: física y humor. Enseñanza de las Ciencias, 16, pp. 187-192.
  • YOUNG, S. y WOGALTS, M.S. (1990). Comprehension and memory of instructional manual warning: Conspicuous print and pictorial icons. Human Factors, 32(6), pp. 637-649.
  • ZINNER, H.D. (1994). Representation and processing of the spatial layout of objects with verbal and non verbal input, en Schnotz, W. y Kulhavy, R.W. (eds.). Comprehension of graphics. Advances in psychology, 108, pp. 3-28. Amsterdam: Elsevier Science B.V.
  • ZULEYMA, M.C. (1991). El documento persuasivo. Análisis de contenido y publicidad. Bilbao: Deusto.