La planificación de la educación física en su etapa de formación inicialestudio comparativo de los docentes de Murcia y España

  1. Viciana Ramírez, Jesús
  2. Miranda León, María Teresa
  3. Salinas Martínez, Francisco
Revista:
Cultura, ciencia y deporte

ISSN: 1696-5043

Any de publicació: 2006

Volum: 2

Número: 4

Pàgines: 3-12

Tipus: Article

DOI: 10.12800/CCD.V2I4.171 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Cultura, ciencia y deporte

Resum

In this article we compare the conception that a representative sample of preservice teachers (PTs) of Physical Education (PE) from the Faculty of Murcia and the rest of Faculties of Spain have about several aspects of PE planning. We used a Likert questionnaire with thirteen dimensions divided in 38 ítems, graduated in a scale from 0 (totally in disagree) to 100 (totally agree). We analyze the data using the statistical software SPSS 13.0. package. The results indicate that the PTs of Murcia value when planning PE in greater measurement than the rest of PTs of Spain some aspects such as the characteristics of the students, the awareness of the relation EF-health, the creation of habits of physical practice, the experience and satisfaction of the student, the development of the condition physical-health and the coordinativas motor qualities. All these differences were significant. At the same time the PTs of Murcia showed more disposition to write the planning, had less doubts about it, and showed more satisfaction by the planning they did. The improvisation in PE classes caused by not planning before, appear in both cases.

Referències bibliogràfiques

  • Biscarri, J. (1993). Motivaciones de los profesores respecto a su formación permanente. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18, 221-237.
  • Byra, M. & Coulon, S.C. (1994). The effect of planning on the instructional behaviors of preservice teachers. Journal of Teaching in Physical Education, 13, 123-139.
  • Corbin C.B. (2002). Physical activity everyone: what every physical educator should know about promoting lifelong physical activity. Journal of Teaching in Physical Education, 21, 128-144.
  • Curtner-Smith, M. (1996). The impact of an early field experience on preservice physical education teacher´s conceptions of teaching. Journal of Teaching in Physical Education, 15, 224-250.
  • De la Cruz, M.A. (2003). Necesidad y objetivos de la formación pedagógica del profesor universitario. Revista de Educación, (331), 35-66.
  • Del Villar, F. (1993). El desarrollo del conocimiento práctico de los profesores de Educación Física, a través de un programa de análisis de la práctica docente. Un estudio de casos en formación inicial. [Tesis Doctoral]. Universidad de Granada.
  • Escudero, J.M. (1999). La formación permanente del profesorado universitario: cultura, política y procesos. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 34, 133-137.
  • García Ruso, H. (1992). La formación del profesorado de Educación Física: Una propuesta de curriculum basada en la reflexión en la acción. [Tesis doctoral]. Universidad de Santiago de Compostela.
  • Granda, J. (1996). Análisis de la enseñanza y de las planificacio- nes de maestros-especialistas en Educación Física en la fa- se pre-servicio (formación inicial) y noveles (primer o segun- do año docente). Aportaciones para una propuesta en currículum formativo inicial de maestros especialistas en Educación Física. Universidad de Granada.
  • Kneer, M. (1986). Description of physical education instructional theory-practise gap in selected secondary schools. Journal of Teaching in Physical Education, 5, 91-106.
  • Manso, J.M. (1999). Profesionalización pedagógica del profesorado universitario. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 34, 319, 328.
  • Matanin, M. & Collier, C. (2003). Longitudinal analysis of preservice teachers´ beliefs about teaching physical education. Journal of Teaching in Physical Education, 22, 153-168.
  • Napper-Owen, G.E., Kovar, S.K., Ermler, K.L. & Mehrhof, J.H. (1999). Curricula equity in required ninth-grade physical education. Journal of Teaching in Physical Education, 19, 2-21.
  • Placek, J.H. (1984). A multi-case study o teacher planning in physical education. Journal of Teaching in Physical Education, 4, 39-49.
  • Salinas, F., Miranda, M.T. & Viciana, J. (2006). ¿Hacia dónde orientan los profesores de Educación Física en formación inicial sus planificaciones?. Comparación entre las facultades de España y Galicia. Revista de Educación Física: renovar la teoría y la práctica, 101, 5-14.
  • Salinas, F. & Viciana, J. (2005a). Effect on internship on the factor student within planning of preservice teachers in physical education of Granada. Abstracts book AIESEP 2005, World Congress. Active Lifestyles: the impact of Education and Sport (pp. 278). Lisboa: Facultade de Motricidade Humana.
  • Salinas, F. & Viciana, J. (2005b). La innovación y la investigación como vehículos de formación permanente. Sondeo de opi- nión de los profesores de Educación Física en formación inicial de Granada. En J. Viciana (Ed.), Innovaciones en Educación Física y Deportes (pp. 9-30). Granada: Liceo gráfico.
  • Salinas, F. & Viciana, J. (2005c).La planificación de la Educación Física en la etapa de formación inicial del profesorado. Los objetivos como criterios fundamentales en su diseño. Lecturas: Educación Física y deportes, 90.
  • Smyth, D.M. (1995). First-year physical education teachers´ perceptions of their workplace. Journal of Teaching in Physical Education, 14, 198-214.
  • Solmon, M.A., Worthy,T., Lee, A.M. & Carter, J.A. (1990). Teacher role identity of student teachers in physical education: an interactive analysis. Journal of Teaching in Physical Education, 10, 188-209.
  • Tjeerdsma, B.L. & Metzler, M.W (2000). Making decisions for program improvement. Journal of Teaching in Physical Education, 19, 538-542.
  • Viciana, J. (1998). Evolución del conocimiento práctico de los profesores de educación física en un programa de formación permanente colaborativo. [Tesis doctoral]. Universidad de Granada. Granada.
  • Viciana, J. (2000). Principales centros de atención del profesorado de educación física en los primeros años de profesión docente. Revista de Motricidad, 6, 107-122.
  • Viciana, J. (2001). El proceso de la planificación educativa en educación física. La jerarquización vertical y horizontal como principios de su diseño. Lecturas: Educación Física y Deportes, 32.
  • Viciana, J. (2002). Planificar en Educación Física (1ª edición). Barcelona: INDE.
  • Viciana, J., Vílchez, G., López, P. & Moraga, G. (1998). Diferen- cias entre la lanificación y la realidad docente con un grupo de alumnos con NEE en el ámbito social. Libro actas II Congreso Internacional la Enseñanza de la EF y el Deporte Escolar (pp.108-112). Almería: Instituto Andaluz del Deporte.
  • Viciana, J. & Salinas, F. (2005a). Effect of internship on the evaluation of planning by preservice teachers of Granada. Abstracts book AIESEP 2005, World Congress. Active Lifestyles: the impact of Education and Sport (pp. 170). Lisboa: Facultade de Motricidade Humana.
  • Viciana, J. & Salinas, F. (2005b). Modifications in the purposes of Physical Education planning because of effect of internship with preservice teachers of Granada. Abstracts book AIESEP 2005, World Congress. Active Lifestyles: the impact of Education and Sport (pp. 77). Lisboa: Facultade de Motricidade Humana.
  • Viciana, J. & Zabala, M. (2004). Un estudio descriptivo sobre cómo planifican los profesores de Educación Física. En M.A. González, A. Sánchez y J. Gómez (Ed.), Actas del International Congress of AIESEP 2002. Preparación profesional y necesidades sociales (pp. 732-739). A Coruña.
  • Viciana, J., Zabala, M., Dalmau, J.M., Lozano, L., Miranda, M.T. & Sánchez, C. (2004). Análisis de las opiniones del profesorado información inicial acerca de la planificación de la Educación Física. I Congreso nacional innovación y experiencias educativas en el ámbito de la actividad física y el deporte (pp.48-59). Jerez de la Frontera.
  • Xiang, P., Lowy, S. & McBride, R. (2002). The impact of a fieldbased elementary physical education methods course on preservice classroom teachers´beliefs. Journal of Teaching in Physical Education, 21, 145-161.
  • Zabala, M., Viciana, J. & Lozano, L. (2002). La planificación de los deportes e la educación física de E.S.O. Lecturas: Educación Física y Deportes, 48.