Perfil psicológico-afectivo de una muestra de niños de la calle de Ceuta
- Cepero Espinosa, Sergio
- Herrera Clavero, Francisco
ISSN: 1139-7853, 1989-7448
Year of publication: 2008
Volume: 19
Issue: 1
Pages: 35-50
Type: Article
More publications in: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía
Abstract
This research seeks to identify the affective profile of a sample of street children, extending their conceptual limitation beyond the social scope. A sample of 53 children was chosen according to the following criteria: a) to have lived on the street; b) to continue doing so, c) to have runned away from home.The instrument was a questionnaire of own construction, of 124 items. The results show a first profile of children, adapted to the centres of minors and accomplishing pro-social conducts, and a second profile with worst scores in all the studied factors, being the most vulnerable and in need of for intervention.
Bibliographic References
- Alonso, E. (1999). Intervención para la mejora del autoconcepto en alumnos de educación secundaria. Tesis Doctoral. Las Palmas de Gran Canaria: Universidad de Las Palmas de Gran Canaria. Servicio de Publicaciones y Producción Documental.
- Alonso, E. (2001). Intervención para la mejora del autoconcepto en alumnos de educación secundaria. Las Palmas de Gran Canaria: Universidad de Las Palmas de Gran Canaria. Servicio de Publicaciones y Producción Documental.
- Asociación Elín. (2001). Proyecto de intervención socio-educativa con niños y jóvenes marroquíes en las calles de Ceuta. Manucristo no publicado.
- González Leandro, P. y Pelechano, V. (1996). “Programa Integrado de Entrenamiento en Habilidades Interpersonales en el Ciclo Medio”. En V. Pelechano (Dir.). Habilidades Interpersonales. Teoría Mínima y Programas de Intervención. Vol. II. Valencia: Promolibro.
- Herrera, F. y Ramírez, M. I. (2005). “Pluriculturalidad, multiculturalidad e interculturalidad”. En D. Castellano, A. Gil y P. Serrano: Mujeres. El análisis (pp. 283-311). Colección año 2468. La mediación social. Universidad Jaime I: Fondo Social Europeo. Proyecto Equal.
- Herrera Ramírez, M. I. (2005). ¿Qué ocurre entre el autoconcepto y el rendimiento académico, en un contexto pluricultural? Manuscrito presentado para publicación.
- Lalor, K. J. (1999). “Street children: A comparative perspective”. Child Abuse and Neglect, 8 (23), 759-770.Machargo, J. (1989): El profesor y el autoconcepto de sus alumnos. Madrid: Escuela Española.
- Mcdonald, P. y Garrow, E. (2000). Reaching children in need: What’s being done-what you can do. Eastbourne, Inglaterra: Kingsway Publications.
- Monjas, M.I. (1993). Programa de enseñanza de habilidades de interacción social. Para niños y niñas en edad escolar. Valladolid: M.I.M.C.
- Monjas, M.I. (1996). Programa de enseñanza de habilidades de interacción social (PEHIS) para niños y niñas en edad escolar. Madrid: Ciencias de la Educación Preescolar y Especial.
- Pelechano, V. y González Leandro, P. (1996a). “Programa de entrenamiento en fases de solución de problemas”. En V. Pelechano (Dir.). Habilidades Interpersonales. Teoría Mínima y Programas de Intervención. Vol. II. Valencia: Promolibro.
- Pelechano, V. y González Leandro, P. (1996b). “Programa de entrenamiento en dimensiones de solución de problemas interpersonales”. En V. Pelechano (Dir.). Habilidades Interpersonales. Teoría Mínima y Programas de Intervención. Vol. II. Valencia: Promolibro.
- Rizzini, I. y Lusk, M. W. (1995). “Children in the streets: Latin America’s lost generation”. Children and Youth Services Review, 3 (17), 391-400.
- Trianes, M. V. y Muñoz, A. (1994). Programa de Educación Social y Afectiva. Málaga: Puerta Nueva, Delegación de Educación y Cultura.
- Van Der Ploeg, J. y Scholte, E. (1997). Homeless youth. Working with children and adolescents series. London: SAGE Publications.