Estudio empírico de variables presagio en la enseñanza-aprendizaje de la estadística a la luz de la investigación sobre competencias

  1. Rodríguez Sabiote, Clemente
  2. Gutiérrez Pérez, José
  3. Pozo Llorente, María Teresa
Revista:
Electronic journal of research in educational psychology

ISSN: 1696-2095

Año de publicación: 2010

Volumen: 8

Número: 20

Páginas: 235-262

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Electronic journal of research in educational psychology

Información de financiación

* Work financed by the Spanish Ministry of Science & Innovation, under Project ED2008—03098.

Financiadores

Referencias bibliográficas

  • Alpízar, M. (2007). Herramientas tecnológicas en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la estadística. [Technological tools in the process of teaching-learning statistics.] Cua-dernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, 2(3), 99-118.
  • Arnal, J.; Del Rincón, D. & Latorre, A. (1994). Investigación educativa. Fundamentos y me-todología. [Educational research. Foundations and methodology.] Barcelona: Labor.
  • Auzmendi, E. (1992). Las actitudes hacia la matemática-estadística en las enseñanzas medias y universitarias. [Attitudes towards mathematics-statistics in secondary and university education.] Bilbao: Mensajero.
  • Balacheff, N. & Kaput, J.J. (1996). Computer-based learning environments in mathematics. In Bishop, A.J.; Clements, K.; Keitel, C; Kilpatrick, J. y Laborde, C. (Eds.) International Hanbook of Mathematics Education (pp. 469-501). Netherlands: Kluwer Academic Pub-lishers.
  • Bayot, A., Mondéjar, J., Mondéjar, J.A., Monsalve, F. & Vargas, M. (2005). The Difficulties of Learning Concepts in the Social Sciences. In Misztal, M. & M. Trawinski (eds.) Studies in Teacher Education: Psichopedagogy (pp. 242-258). Wydawnictwo Nauko-we Akademii Pedagogicznej: Kraków.
  • Behar, R. & Grima, P. (2001). Mil y una dimensiones del aprendizaje de la estadística. [1001 learning dimensions of statistics.] Estadística Española, 43(148), 189-207.
  • Beins, B.C. (1985). Teaching the relevance of statistics through consumer-oriented research. Teaching of Psychology, 12, 168-169.
  • Ben-Zvi, D. (2000). Toward understanding the role of technological tools in statistical learn-ing. Mathematical Thinking and Learning, 2(1-2), 127-155.
  • Ben-Zvi, D. & Arcavi, A. (2001). Junior high school students' construction of global views of data and data representations. Educational Studies in Mathematics, 45 (1-3), 35-65.
  • Biggs, J. (2005). Calidad del aprendizaje universitario. [Quality of university learning.] Ma-drid: Narcea.
  • Bisquerra, R. (2004). Metodología de la investigación educativa. [Methodology of educatio-nal research.] Madrid: La Muralla.
  • Bradstreet, T.E. (1996). Teaching Introductory Statistics Courses so that Non-statisticians Experience Statistical Reasoning. The American Statistician. 50(1), 57-71.
  • Burrill, G. (1990). Quantitative litaracy. Leadership training for Masters teachers. In Haw-kins, A. (Ed.). Training tearchers to teach statistics. (pp. 219-227). The Netherlands: International Statistical Institute, UNESCO.
  • Carmona, J. (2004). Una revisión de las evidencias de fiabilidad y validez de los cuestionarios de actitudes y ansiedad hacia laestadística. [A review of evidences for the reliability and validity of questionnaires on attitudes and anxiety toward statistics.] Statistics Education Research Journal, 3(1), 5-28. En: http://www.stat.auckland.ac.nz/serj
  • Cea D́Ancona, M.A.(2002). Análisis multivariante. Teoría y práctica en la investigación social. [Multivariate analysis. Theory and practice in social research.] Madrid: Sínte-sis.
  • Cohen, L. & Manion, L. (2002). Métodos de investigación educativa. [Methods of educational research.] Madrid: La Muralla.
  • Cuesta, M. & Herrero, J. (2008). Analysis of Psychology Data 101: a hypermedia tutorial. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 16, 6(3), 847-862.
  • De la Fuente, J., Cano, F., Justicia, F., Pichardo, M.C., García, A.B., Martínez, J.M., & Sand-er, P. (2005). Effects of using online tools in improving regulation of the teaching-learning process. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 13, 5(3), 757-782.
  • De la Fuente, J. & Justicia, F. (2007). The DEDEPRO Model for Regulating Teaching and Learning: recent advances. Electronic Journal of Research in Educational Psychology 13, 5(3), 535-564.
  • Dillon, K. M. (1982). Statisticophobia. Teaching of Psychology, 9(2), 117-131.
  • De Miguel, M. (Coord.) (2006). Metodologías de enseñanza y aprendizaje para el desarrollo de competencias. Orientaciones para el profesorado ante el Espacio Europeo de Edu-cación Superior. [Methodologies of teaching and learning for developing competen-cies. Guidance for teachers approaching the European Higher Education Area.] Ma-drid: Alianza Editorial.
  • Estrada, A., Batanero, C. & Fortuny, J. M. (2004). Un estudio comparado de las actitudes hacia la estadística en profesores en formación y en ejercicio. [A comparative study of attitudes towards statistics in teachers in training and in service.] Enseñanza de las Ciencias, 22(2), 263-274.
  • Etxeberría, J. (1999). Regresión Múltiple. [Multiple regression.] Madrid: La Muralla.
  • Evans, C.J., Kirby, J. R. & Fabrigar, L.R. (2003). Approaches to learning, need for cognition, and strategic flexibility among university students, British Journal of Educational Psychology, 73, 507-228.
  • Gil, J. (1999). Actitudes hacia la estadística. Incidencia de las variables sexo y formación pre-via. [Attitudes towards statistics. Effect of the variables sex and prior training.] Revista española de pedagogía, 57(214), 567-590.
  • Gil, J., Rodríguez, G., & García, E. (1995). Estadística Básica Aplicada a las Ciencias de la Educación. [Basic Statistics applied to Educational Sciences.] Seville: Kronos.
  • Gordon, S. (1995). A Theoretical Approach to Understanding Learners of Statistics. Journal of Statistical Education, 3(3), 45-57.
  • Hair, J.F., Anderson; R.E., Thatam, R.L. & Black, W.C. (1999). Análisis multivariante. [Mul-tivariate analysis.] Madrid. Prentice Hall.
  • Hernández, F., Martínez, P., Da Fonseca, P.S & Rubio, M. (2005). Aprendizaje, competencias y rendimiento en Educación Superior. [Learning, competencies and performance in Higher Education.] Madrid: La Muralla.
  • Justicia, F., Pichardo M.C., Cano F., García A.B., De la Fuente, J. (2008). The Revised Two-Factor Study Process Questionnaire (R-SPQ-2F): Exploratory and confirmatory factor analyses at item level. European Journal of Psychology of Education, 23(1), 355-372.
  • Katz, B. M. & Tomazic, T. Z. (1988). Changing students' attitudes toward statistics through a nonquantitative approach. Psychological Reports, 62, 658.
  • Marshall, J., Makar, K., & Kazak, S. (2002). Young urban students' conceptions of data uses, representation and analysis. OPME-MA XXIV, Athens, Georgia, 1292-1304.
  • Mondéjar, J., Vargas, M., & Mondéjar, J.A. (2007). Impacto del uso del e-learning en las acti-tudes hacia la estadística. [Impact of the use of e-learning in attitudes towards statis-tics.] Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 6(2), 31-47.
  • Mondéjar, J., Vargas, M. & Bayot, A. (2008). Measuring attitude toward statistics: the influ-ence of study processes. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 16, 6(3), 729-748.
  • Morales, P. (2008). Estadística aplicada a las Ciencias Sociales. [Statistics applied to the Social Sciences.] Madrid: Universidad Pontificia Comillas.
  • Onwuegbuzie, A. J., & Wilson, V. A. (2003). Statistics anxiety: nature, etiology, antecedents, effects and treatments-a comprehensive review of the literature. Teaching in Higher Education, 8(2), 195-209.
  • Pérez, A. (1983). Paradigmas contemporáneos de investigación didáctica. [Contemporary paradigms in didactic research.] In Gimeno, J. & Pérez, A.: La enseñanza: su teoría y su práctica (pp. 95-138). Madrid: Akal.
  • Perney, J., & Ravid, R. (1990, Abril). The relationship between attitudes towards statistics, math self-concept, test anxiety and graduate students' achievement in an introductory statistics course. Talk presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, Boston, Massachusetts, USA.
  • Roberts, D. M. & Saxe, J. E. (1982). Validity of a statistics attitude survey: a follow-up study. Educational and Psychological Measurement, 42, 907-912.
  • Rodríguez, C. & Herrera, L. (2009). Análisis correlacional-predictivo de la influencia de la asistencia a clase en el rendimiento académico universitario. Estudio de caso de una asignatura. [Correlational-predictive analysis of the influence of class attendance on academic performance at university. A case study of one academic subject.] Profeso-rado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 13(2), 1-14.
  • Sahai, H., Behar, R. & Ojeda, M.M. (1998). Un replanteamiento del problema de la educa-ción estadística: perspectiva desde el aprendizaje. [A new look at the problem of sta-tistics education: perspective from the learning side.] Biometrical Education: prob-lems, experiences and solutions. International Biometric Society Networkfor Central American and Caribean. San José. Costa Rica.
  • Sánchez-López, C.R. (1996). Validación y análisis ipsativo de la escala de actitudes hacia la estadística (EAE). [Validation and ipsative analysis of the scale on attitudes towards statistics, EAE.] Análisis y Modificación de Conducta, 22(86), 799-819.
  • Santos, M. (1997). Principios y métodos de la resolución de problemas en el aprendizaje de las matemáticas. [Problem-solving principles and methods in learning mathematics.] México: Grupo Editorial Iberoamericano.
  • Tempelaar, D. T., Van der Loeff, S. S., & Gijselaers, W. (2007). A structural equation model analyzing the relationship of students' attitudes toward statistics, prior reasoning abili-ties and course performance. Statistics Education Research Journal, 6(2), 78-102.
  • Van Dalen, D.B. & Meyer, W.J. (1983). Manual de técnicas de investigación educacional. [Manual on educational research techniques.] Buenos Aires: Paidós.
  • Waugh, R. F. (2002). Measuring self-reported studying and learning for university students: linking attitudes and behaviours on the same scale. British Journal of Educational Psychology, 72, 573-604.
  • Wise, S. (1985). The development and validation of a scale measuring attitudes toward statis-tics. Educational and Psychological Measurement, 45, 401-405.