Creación colectiva audiovisual y cultura colaborativa onlineproyectos y estrategias
- Alberich Pascual, Jordi
- Roig Telo, Antoni
ISSN: 1697-8293
Datum der Publikation: 2010
Titel der Ausgabe: Conceptos y ámbitos de la interactividad
Ausgabe: 8
Nummer: 1
Art: Artikel
Andere Publikationen in: Icono14
Zusammenfassung
This article discusses the growing development of media projects of collective creation in and through the Internet. This will first explore the implications for redefining the traditional author-role that enable interactive multimedia systems, as well as its relationship with work strategies in collaborative network. After that, we focus our attention on the use and devel-opment of media free and open source software and resources, as a paradigmatic example of the growing vitality of a collaborative culture in contemporary media creation and production fields. Finally, the article concludes by setting the basic identifying keys of three different approaches in the examples of collective media creation analyzed in the course of our investigation.
Bibliographische Referenzen
- ALBERICH, Jordi & ROIG, Antoni. (2005). Comunicación audiovisual digital. Nuevos medios, nuevos usos, nuevas formas. Barcelona: Editorial UOC.
- BAIGORRI, Laura & CILLERUELO, Lourdes. (2006). Net.art (prácticas estéticas y políticas en la red). Barcelona: Editorial Brumaria.
- CASACUBERTA, David. (2003). Creación colectiva. En Internet el creador es el público. Barcelona: Editorial Gedisa.
- CASTELLS, Manuel. (2001). La galaxia internet. Reflexiones sobre Internet, empresa y sociedad. Barcelona: Random House Mondadori.
- ECHEVERRÍA, Javier. (1999). Los señores del aire. Telépolis y el tercer entorno. Barcelona: Editorial Destino.
- GUARINOS; Virginia. (2008). “¿Representar o simular? Esa es la pregunta. Los límites de la representación”, en Icono 14. Revista de Comunicación audiovisual y nuevas tecnologías, Número 10. En línea: http://www.icono14.net/revista/num10/icono14 1007.pdf (15/11/2008).
- HIMANEN, Pekka. (2001). La ética hacker y el espíritu del informacionalismo. Barcelona: Editorial Destino.
- JENKINS, Henry. (2006). Convergence Culture. Where Old and New Media Collide. New York: New York University Press.
- LANDOW, George P. (1992). Hypertext: The Convergence of Contemporary Critical Theory and Technology. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
- LESSIG, Lawrence. (2004). Free Culture. How Big Media Uses Technology and the Law to Lock Down Culture and Creativity. New York: Penguin Books.
- MUNTADAS, Antoni. (1995). 3e Biennale d'Art Contemporain de Lyon (Catálogo). París: Réunion des Musées Nationaux.
- MURRAY, Janet H. (1998). Hamlet en la holocubierta. El futuro de la narrativa en el ciberespacio. Barcelona: Editorial Paidós.
- RAYMOND, Eric S . (1999). The Cathedral and the Bazaar. Musings on Linux and Open Source by an Accidental Revolucionary. United States of America: O'Reilly Media.
- ROIG, Antoni. (2008). “Industrias audiovisuales y nuevos medios”. En: Duran, J. y Sánchez, L. (eds.),
- Industrias de la comunicación audiovisual. Barcelona: Publicaciones y ediciones de la Universitat de Barcelona.
- ROIG, Antoni. (2008). Cap a al cinema col.laboratiu: pràctiques culturals i formes de producció participatives. [Tesis Doctoral, Programa de Doctorado de la Universitat Oberta de Catalunya]
- STALLMAN, Richard. (2004). Software libre para una sociedad libre. Madrid: Editorial Traficantes de Sueños.
- TUBELLA, Imma ; et al. (2008). Internet y Televisión: La guerra de las pantallas. Barcelona: Editorial Ariel.