Consideraciones pragmáticas sobre la cortesía y su tratamiento en la enseñanza del español como L1

  1. Níkleva, Dimitrinka G.
Journal:
Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación

ISSN: 1988-8430

Year of publication: 2011

Issue: 11

Pages: 64-84

Type: Article

More publications in: Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación

Abstract

Politeness is a sociopragmatic phenomenon that determines, among others, success or failure in communication. Therefore, we consider necessary to delve into its study from the teaching perspective since it is in educational context where we work consciously on our students. linguistic competence, in general, and on their pragmatic one, in particular. We dedicate this article on the application of politeness in the teaching scenario. We give examples of verbal and non-verbal politeness resources. We also point out its application on cross-curricular topics.

Bibliographic References

  • Aijón Oliva, M. A. “La concordancia objetiva en español como posible recurso de cortesía verbal”, Cultura, Lenguaje y Representación, vol. 3, 2006, págs. 43-55.
  • Axtell, R. Gestures. John Willey & Sons, Inc., Nueva York, 1991.
  • Blas Arroyo, J. L. “Los grados de la cortesía verbal: reflexiones en torno a algunas estrategias y recursos lingüísticos en el español peninsular contemporáneo”, Revista Internacional de Lingüística Iberoamericana (RILI), vol. III, Nº 1 (5), 2005.
  • Blas Arroyo et al. (Eds.) Discurso y sociedad: contribuciones al estudio de la lengua en contexto social. Publicacions de la Universitat Jaume I, Castelló de la Plana, 2006.
  • Bravo, D.; Briz, A. (Eds.) Pragmática sociocultural: estudios sobre el discurso de cortesía en español. Ariel, Barcelona, 2004.
  • Briz, A. “Cortesía verbal codificada y cortesía verbal interpretada en la conversación”, Pragmática sociocultural: estudios sobre el discurso de cortesía en español. Ariel, Barcelona, 2004, págs. 67-93.
  • Brown, P.; Levinson, St. Politeness: some Universals in Language Usage. Cambridge University Press, Cambridge, 1978.
  • De Luca, M. O. P. de Didáctica de la lengua oral. Metodología de enseñanza y evaluación. Kapelusz, Buenos Aires, 1983.
  • Eco, U. La estructura ausente: introducción a la semiótica. Lumen, Barcelona, 1994.
  • Garrido Rodríguez, C. “Procedimientos sobre la cortesía en la conversación coloquial en español”, Cultura, Lenguaje y Representación, vol. 3, 2006, págs. 57-71.
  • Grice, H. P. “Logic and Conversation”, en Cole P. y J. L. Morgan, págs. 41-58. Trad. esp. Valdés Villanueva, L. M. (Compilador), Tecnos, Madrid, 1975, págs. 481-510.
  • Haverkate, H. La cortesía verbal. Estudio pragmalingüístico. Gredos, Madrid, 1994.
  • Larra, M. J. de. “Yo quiero ser cómico”, Artículos de costumbre, Olympia Ediciones, 1995 [1833].
  • Leech, G. Principles of pragmatics. Longman, Londres, 1983. Martín Zorraquino, M. A. “Marcadores del discurso y estrategias de cortesía verbal en español”, La lengua española y su enseñanza, Montoya Ramírez (Ed.). Universidad de Granada, Granada, 1999.
  • Miranda Ubilla, H. La cortesía verbal en textos para la enseñanza del español e inglés como lenguas extranjeras, 2000, en http://www.cervantesvirtual.com/servlet/SirveObras/01159529097810409650035/008136_1.pdf [03-10-2009].
  • Níkleva, D. G. “Pautas de conducta en la cultura búlgara en relación a la cultura española. Referencias culturales en la enseñanza del búlgaro como lengua extranjera”, La eslavística en los comienzos del siglo XX. III Jornadas Andaluzas de Eslavística, Universidad de Granada, Granada, 2006, págs. 591-600.
  • Poyatos, F. La comunicación no verbal. Itsmo, Madrid, 1994. Prado Aragonés, J. Didáctica de la Lengua y la Literatura para educar en el siglo XXI. La Muralla, Madrid, 2004.