Nuevas perspectivas para la investigación en Internetla Web 2.0 y la Empresa 2.0
- Romero Frías, Esteban
- Alcaraz Quiles, Francisco José
ISSN: 1988-9011
Year of publication: 2011
Issue: 6
Type: Article
More publications in: Gestión Joven
Abstract
Since its creation in 1989, the World Wide Web (the Web) has revolutionised the Internet, facilitating the access to information to many potential users. Two decades later, the Web has become part of the daily lives of many people all over the world, causing deep social transformations that social scientists struggle to understand. Moreover, for the past five years, the Web has undergone significant changes by the popularisation of the so-called Web 2.0. This has provoked a democratisation of the information creation tools in such a way that millions of people have started to participate in a global conversation. The Web 2.0 technologies and dynamics represent a promising area to deepen into social science research and, particularly, into economics and business research. The concept Enterprise 2.0 derives directly from this new technological context
Bibliographic References
- Anderson, C. (2006). The Long Tail. How Endless Choice is Creating Unlimited Demand. London, UK: Random House Business Books.
- Anderson, P. (2007). What is Web 2.0? Ideas, technologies and implications for Education. Joint Information Systems Committee (JISC). Disponible en: http://www.jisc.ac.uk/media/documents/techwatch/tsw0701b.pdf (consultado el 18 de febrero de 2010).
- Batelle, J. (2006). Buscar. Cómo Google y sus rivales han revolucionado los mercados y transformado nuestra cultura. Barcelona: Ediciones Urano.
- Berners-Lee, T. (1997). Realising the full potential of the Web. World Wide Web Consortium. Disponible en: http://www.w3.org/1998/02/Potential.html (consultado el 7 de marzo de 2010).
- Berners-Lee, T. (1999). Tejiendo la red. Madrid: Siglo XXI.
- Berners-Lee, T. & Hendler, J. (2001). Publishing on the Semantic Web. Nature, 410: 1023-1024.
- Berners-Lee, T., Hendler, J. & Lassila, O. (2001). The Semantic Web. Scientific American, 284(5): 29-37.
- Bonsón-Ponte, E., Escobar-Rodríguez, T. & Flores-Muñoz, F. (2009). Towards an ontologybased network for banking supervision. Online Information Review, 33(5): 943-955.
- Bonsón, E., Cortijo, V. & Escobar, T. (2009). Towards the global adoption of XBRL using International Financial Reporting Standards (IFRS). International Journal of Accounting Information Systems, 10(1): 46–60
- Borges, J.L. (1944/2005b). "Tlön, Uqbar, Orbis Tertius". En Obras Completas I (pp. 431-443). Barcelona: RBA.
- Castells, M. (1996-1998). The information age: Economy, society and culture. Oxford: Blackwell.
- Castells, M. (2001). The Internet Galaxy. Reflections on the Internet, Business and Society. Oxford: Oxford University Press.
- Castells, M. (2009). Communication Power. Oxford: Oxford University Press.
- Dans, E. (2007). La empresa y la "Web 2.0". Harvard Deusto Marketing & Ventas, 80 (Mayo/Junio): 2-9.
- Davis, I. (2005). Talis, Web 2.0 and All That. Disponible en: http://internetalchemy.org/2005/07/talis-web-20-and-all-that (consultado el 26 de marzo de 2010).
- Ding, Y., Fensel, D., Klein, M. & Omelayenko, B. (2002). The Semantic Web: Yet another hip? Data & Knowledge Engineering, 41: 205-227.
- Fumero, A. & Roca, G. (2007). Web 2.0. Fundación Orange. Disponible en: http://www.fundacionorange.es/areas/25_publicaciones/publi_253_11.asp (consultado el 18 de febrero de 2010).
- Matuszak, G. (2007). Enterprise 2.0: Fad or Future? KPMG International. Disponible en: http://www.kpmg.com/global/en/issuesandinsights/articlesPublications/Enterprise-fadfuture/Pages/default.aspx (consultado el 28 de febrero de 2010).
- McAfee, A. (2006) Enterprise 2.0: The Dawn of Emergent Collaboration. MIT Sloan Management Review, 47(3): 21-28.
- O’Reilly, T. (2005). What is Web 2.0. Design Patterns and Business Models for the Next Generation of Software. Disponible en: http://www.oreillynet.com/pub/a/oreilly/tim/news/2005/09/30/what-is-web-20.html (consultado 17 de enero de 2009).
- Ribes, X. (2007). Web 2.0: El valor de los metadatos y de la inteligencia colectiva. Telos. Cuadernos de comunicación e innovación, 73 (Octubre-Diciembre 2007). Disponible en: http://www.campusred.net/TELOS/articuloperspectiva.asp?idarticulo=2&rev=73 (consultado el 18 de febrero de 2010).
- Romero Frías, E. (2010). Una perspectiva webmétrica del estudio de empresas. Aplicación al estudio de variables financieras en empresas con presencia en la Web. Tesis Doctoral. Universidad de Granada.
- Scott, J. & Marshall, G. (2009). Oxford Dictionary of Sociology. Third edition revised. Oxford: Oxford University Press.
- Tapscott, D. & Williams, A.D. (2007). Wikinomics. La nueva economía de las multitudes inteligentes. Barcelona: Paidós.