Estudio de los valores para la empleabilidad en formación profesional

  1. Lucena Morales, Myriam
  2. Alvarez Rodríguez, José
  3. Rodríguez Sabiote, Clemente
Journal:
JETT

ISSN: 1989-9572

Year of publication: 2011

Volume: 2

Issue: 1

Pages: 21-27

Type: Article

More publications in: JETT

Abstract

In a moment of economic crisis where the percentage of unemployed from among 20 to 30 years in Spain is very worrying, the youth should be more prepared that never for its insertion to the labor market, with the desire added of a lasting and worthy employment. Because of these reflections is born our desire to carry out an empirical investigation relating to the Regulated vocational training adolescents employability of the Province of Granada whose studies be on the verge of finalizing and whose labor expectations are uncertain. But, ¿This youth is prepared to agree to this market?, ¿The form in which the life be planted is facilitated it or is complicated it?, ¿What importance they have the demands of the employers for this collective one? Through our investigation we observe up to what point affects and even what point they are prepared to agree to the labor market and we propose a series of interesting educational and pedagogical applications for the centers of vocational training.

Bibliographic References

  • ALONSO-GETA, P. CÁNOVAS, P. GERVILLA, E. (1999). Valores, actitudes y competencias básicas del alumno en la enseñanza obligatoria. Revista de Teoría de la Educación, vol. 11, pp. 53-83.
  • ÁLVAREZ, J. (2000). Los valores morales en la Pedagogía Manjoniana: Análisis de un texto. Revista de Educación de la Universidad de Granada, vol. 13, pp. 33-43.
  • ÁLVAREZ, J. (2001). Análisis de un modelo de educación integral. Granada. Servicio de publicaciones de la Universidad de Granada.
  • ÁLVAREZ, J. (2001). Análisis de un modelo educación integral. Tesis Doctoral. Universidad Granada.
  • ÁLVAREZ, J. (2001). Hacía una política educativa de calidad: La educación del carácter en la formación de los jóvenes. ROMERO (Eds). VIII Congreso Nacional de Teoría de la Educación. Evaluación de políticas educativas. Huelva: Servicios de Publicaciones de la Universidad de Huelva.
  • BERKOWITZ. M.N. (1997). El desarrollo moral individual como consecuencia de la educación democrática. En: KOHIBERG, L. POWER, F.C. y HIGGINS, A. (1997). La educación moral. Barcelona: GEDISA. pp.. 293-325.
  • CASARES, M.P. (1990). El educador y los valores. Perfil axiológico del futuro maestro avemariano. Magisterio Avemariano. 73. pp. 687-688.
  • CASARES, P. (1990). Orientación educativa y axiología: aspectos a considerar. Revista de Ciencias de la Educación. 141.
  • CASARES, P. (1995). Test de valores: un instrumento para la evaluación. En: Revista Española de Pedagogía, 20, pp. 513-537.
  • CASARES, P. (1995). Test de valores: un instrumento para la evaluación. Revista española de Pedagogía. 203. pp. 513-535.
  • CASARES, P. (2000). Los valores de convivencia en el diseño curricular base de Educación Primaria. Revista Ciencias de la Educación. 183. pp. 278-289.
  • CASARES, P. COLLADOS, J. (1998). Evaluación de los valores del cuerpo educando. Revista de Ciencias de la Educación, 174, pp. 237-258.
  • CASARES, P. y Collados, J. (1998). Evaluación de valores del cuerpo educando. Revista de Ciencias de la Educación, 174, Granada, pp. 237-258.
  • GERVILLA, E. (1987). Fines de la educación hoy. Reflexiones en torno a los planes de centro de Granada. Revista de Ciencias de la Educación. 131.pp. 333-339.
  • GERVILLA, E. (1988b). Fundamentos axiológicos del currículo escolar. Actas del I Congreso Internacional de Filosofía de la Educación hoy. Madrid. pp. 93.
  • GERVILLA, E. (1990b). El valor del esfuerzo en la formación del carácter según Andrés Manjón. Magisterio Avemariano, 73, pp. 5-11.
  • GERVILLA, E. (1994a). Filosofía de la educación, hoy ¿Para qué?. Bordón, 46,3. pp. 307-314.
  • GERVILLA, E. (1994b). Valores y contravalores. Revista de Anaya Educación: valores hoy, 2, pp. 34.
  • GERVILLA, E. (2000). Un modelo axiológico de educación integral. Revista Española de Pedagogía. pp. 39-57.
  • GERVILLA, Mª A. (1987). Los fines de la educación hoy. Reflexiones en torno a los planes de centro de Granada. Revista de Ciencias de la Educación, 131.
  • LASSIBILLE, G; NAVARRO GOMEZ, L; AGUILAR RAMOS, I; DE LA O SÁNCHEZ, C. (2001). Youth transition from school to work in Spain. Economics of Education Review, 20, pp. 139-149.