Ansiedad escénica musical en estudiantes de flauta travesera

  1. Herrera Torres, Lucía
  2. Jorge Manjón, Guillermo
Revista:
Eufonía: Didáctica de la música

ISSN: 1135-6308

Año de publicación: 2013

Número: 57

Páginas: 43-55

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Eufonía: Didáctica de la música

Referencias bibliográficas

  • BROTONS, M. (1994): «Effects of performing conditions on music performance anxiety and performance quality». Journal of Music Therapy, núm. 31(1), pp. 63-81.
  • COX, W. J.; KENARDY, J. (1993): «Performance anxiety, social phobia, and setting effects in instrumental music students». Journal of Anxiety Disorders, núm. 7(1), pp. 49-60.
  • CRASKE, M.G.; CRAIG, K.D. (1984): «Musical performance anxiety: The three systems modeland self-efficacy theory». Behaviour Research and Therapy, núm. 22(3), pp. 267-280.
  • FEHM, L.; SCHMIDT, K. (2006): «Performance anxiety in gifted adolescent musicians». Journal of Anxiety Disorders, núm. 20(1), pp. 98-109.
  • HAVAS, K. (1973): Stage fright. Londres. Bosworth & Co. Ltd
  • HAMANN, D. L. (1982): «An assessment of anxiety in instrumental and vocal performances». Journal of Research in Music Education, núm. 30, pp. 77-90.
  • HARMAT, L.; THEORELL, T. (2010): «Heart rate variability during singing and flute playing». Music and Medicine, núm. 2, pp. 10-17.
  • KASPERSEN, M.; GÖTESTAM, K.G. (2002): «Estudio de la ansiedad producida por la actuación entre los estudiantes de música noruegos». European Journal of Psychiatric, núm. 16(2), pp. 73-86.
  • KENDRICK, M.J.; CRAIG, K.D.; LAWSON, D.M.; DAVIDSON, P.O. (1982): «Cognitive and behavioral therapy for musical-performance anxiety». Journal of Consulting and Clinical Psychology, núm. 50(3), pp. 353-362.
  • KENNY, D.T. (2009): Handbook of music and emotion. Oxford. Oxford University Press.
  • KOKOTSAKI, D.; DAVIDSON, J.W. (2003): «Investigating Musical Performance Anxiety among Music College Singing Students: A quantitative analysis». Music Education Research, núm. 5(1), pp. 45-59.
  • LAHME, J.E. (2010): «Aprieto los dientes y salgo adelante: oclusión y psique». Eufonía. Didáctica de la música, núm. 48, pp. 28-33.
  • LANGENDÖRFER, F.; HODAPP, V.; KREUTZ, G.; BONGARD, S. (2006): «Personality and Performance Anxiety among Professional Orchestra Musicians». Journal of Individual Differences, núm. 27(3), pp. 162-171.
  • LEBLANC, A.; JIN, Y.C.; OBERT, M.; SIIVOLA, C. (1997): «Effect of audience on music performance anxiety». Journal of Research in Music Education, núm. 45, pp. 480-496.
  • MARCHANT-HAYCOX, S.E.; WILSON, G.D. (1992): «Personality and stress in performing artists». Personality and Individual Differences, núm. 13, pp. 1.061-1.068.
  • NAGEL, J.; HIMLE, D.; PAPSDORF, J. (1981): «Coping with performance anxiety». NATS Bulletin, núm. 37, pp. 26-33.
  • ORMAN, E.K. (2004): «Effect of virtual reality graded exposure on anxiety levels of performing musicians: A case study». Journal of Music Therapy, núm. 41(1), pp. 70-78.
  • OSBORNE, M.S.; KENNY, D.T. (2008): «The role of sensitizing experiences in the experience of music performance anxiety». Psychology of Music, núm. 36(4), pp. 447-462.
  • PAPAGEORGI, I. (2008): «Investigating musical performance: performance anxiety across musical genres». Teaching and Learning: Research Briefing, núm. 57, pp. 1-4.
  • ROSENFELD, K. (2010): «Miedo escénico: prevención activa con jóvenes músicos». Eufonía. Didáctica de la Música, núm. 48, pp. 80-86.
  • RYAN, C.A.; ANDREWS, N. (2009): «An investigation into the choral singer’s experience of music performance anxiety». Journal of Research in Music Education, núm. 57, pp. 108-126.
  • SALMON, P. (1990): «A psychological perspective on musical performance anxiety: a review of the literature». Medical Problems of Performing Artists, núm. 5, pp. 2-11.
  • SCHRÖDER, H.; LIEBELT, P. (1999): «Psychologische Phänomen und Bedingungs -analysen zur Podium-sangst von Studierenden an Musikhochschulen». Musikphysiologie und Musikermedizin, núm. 6(1), pp. 1-6.
  • SCHWARTZ, G.E.; DAVIDSON, R.J.; GOLEMAN, D.J. (1978): «Cognitive and somatic processes in anxiety». Psychosomatic Medicine, núm. 40, pp. 321-328.STUDER, R.; GOMEZ, P.; HILDERBRANDT, H.; ARIAL, M.; DANUSER, B. (2011): «Stage fright: its experience as a problem and coping with it». International Archives of Occupational and Environmental Health, núm. 84(7), pp. 761-771.
  • WILSON, G.D. (2002): Psychology for performing artists (2.a ed.). Londres. Whurr.
  • WYE, T. (1987): Teoría y práctica de la Flauta (1). Madrid. Mundimúsica Ediciones.
  • YAĞIŞHAN, N. (2009): «A Survey of Music Performance Anxiety among Turkish Music Students». Turkish Journal of Music Education, núm. 2(1), pp. 1-11. También disponible en línea en: <www.tjme.net/index.php/tjme/article/view/17/28>.
  • YOUNGSHIN, K., (2008): «The effect of improvisation-assisted desensitization, and music-assisted muscle relaxation and imagery on reducing pianists´ music performance anxiety». Journal of Music Therapy, núm. 45(2), pp. 165-191.