Satisfaction of Health Science teachers with the convergence process of the European Higher Education Area

  1. Ariza Castilla, Tania
  2. Quevedo Blasco, Raúl
  3. Ramiro Sánchez, María Teresa
  4. Bermúdez Sánchez, María Paz
Revista:
International journal of clinical and health psychology

ISSN: 1697-2600

Año de publicación: 2013

Volumen: 13

Número: 3

Páginas: 197-206

Tipo: Artículo

DOI: 10.1016/S1697-2600(13)70024-3 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: International journal of clinical and health psychology

Resumen

The European Higher Education Area (EHEA) has implied a major transformation of university studies in European countries. The aim of this study was to assess the satisfaction of university teachers in the area of Health Sciences with the convergence process to determine positive and negative aspects in their practices. The sample was composed of 1,361 teachers of Spanish public universities. They all participated in an ad hoc survey that included questions pertaining to the following issues: a) personal and professional information, b) general and institutional aspects, c) aspects related to teaching, research, and administrative work, d) methodology and the teaching-learning process, e) assessment of students, f) training of teachers, and g) coordination, organization, and resources at the school. Results reveal that teachers are not totally satisfied with the way the EHEA is being established. In conclusion, certain changes would be necessary to achieve real convergence between countries.

Información de financiación

This project was funded by the Spanish General Directorate for University Policy (Dirección General de Política Universitaria) through project EA2011-0048.

Financiadores

    • EA2011-0048

Referencias bibliográficas

  • Arís, N.,&Comas, M. A. (2011). Lifelong Learning in the Context of the European Area of Lifelong Learning. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 8, 172-180.
  • Ariza, T., Bermúdez, M. P., Quevedo-Blasco, R.,&Buela-Casal, G. (2012). Evolución de la legislación de doctorado en los países del EEES. Revista Iberoamericana de Psicología y Salud, 3, 89-108.
  • Ariza, T., Quevedo-Blasco, R., Bermúdez, M. P.,&Buela-Casal, G. (2012). Los Estudios de Doctorado en España: de la Mención de Calidad a la Mención hacia la Excelencia. Aula Abierta, 40, 39-52.
  • Ariza, T., Quevedo-Blasco, R., Bermúdez, M. P.,&Buela-Casal, G. (2013). Analysis of Postgraduate Programs in the EHEA and the USA. Revista de Psicodidáctica, 18, 197-219.
  • Bengoetxea, E.,&Buela-Casal, G. (2013). The new multidimensional and user-driven higher education ranking concept of the European Union. International Journal of Clinical and Health Psychology, 13, 67-73.
  • Bergen Declaration (2005). The European Higher Education Area. Achieving the Goals. Available from: http://www.eees.es/pdf/Bergen_EN.pdf [accessed 6 May 2013].
  • Berlin Declaration (2003). Realising the European Higher Education Area. Available from: http://www.eees.es/pdf/Berlin_EN.pdf [accessed 6 May 2013].
  • Bermúdez, M. P., Guillen-Riquelme, A., Gómez-García, A., Quevedo-Blasco, R., Sierra, J. C.,&Buela-Casal, G. (2011). Análisis del rendimiento en el doctorado en función del sexo. Educación XXI, 14, 17-33.
  • Bologna Declaration (1999). Joint declaration of the European Ministers of Education. Available from: http://www.eees.es/pdf/Bolonia_ES.pdf [accessed 6 May 2013].
  • Bozu, Z.,&Canto, P. J. (2009). El profesorado universitario en la sociedad del conocimiento: competencias profesionales docentes. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, 2, 87-97.
  • Budapest-Vienna Declaration (2010). Budapest-Vienna Declaration on the European Higher Education Area. Available from: http://www.ond.vlaanderen.be/hogeronderwijs/bologna/2010_conference/documents/Budapest-Vienna_Declaration.pdf [accessed 6 May 2013].
  • Buela-Casal, G., Bermúdez, M. P., Sierra, J. C., Quevedo-Blasco, R., Guillén-Riquelme, A.,&Castro, A. (2013). Productividad y eficiencia en investigación por comunidades autónomas españolas según la financiación (2011). Aula Abierta, 41, 87-98.
  • Buela-Casal, G., Bermúdez, M. P., Sierra, J. C., Ramiro, M. T.,&Castro, A. (2011). Análisis del rendimiento en el doctorado en función de las normativas de los estudios de doctorado en las universidades españolas. Cultura y Educación, 23, 285-296.
  • Buela-Casal, G., Guillén-Riquelme, A., Guglielmi, O., Quevedo-Blasco, R.,&Ramiro, M. T. (2011). Rendimiento en el doctorado en función del área de conocimiento. Revista de Psicodidáctica, 16, 181-192.
  • Buela-Casal, G., Olivas-Ávila, J. A., Musi-Lechuga, B.,&Zych, I. (2011). The h index of the presidents of the American Psychological Association (APA) through journal articles included in the Web of Science database. International Journal of Clinical and Health Psychology, 11, 95-107.
  • De Juanas, A.,&Beltrán, J. A. (2012). Creencias epistemológicas de los estudiantes de Pedagogía y Ciencias de la Educación. Revista de Psicodidáctica, 17, 179-198.
  • De Miguel, M. (2006). Metodologías de enseñanza y aprendizaje para el desarrollo de competencias. Orientaciones para el profesorado universitario ante el Espacio Europeo de Educación Superior. Madrid: Alianza Editorial.
  • Delgado, A. M.,&Oliver, R. (2006). La evaluación continua en un nuevo escenario docente. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 3, 1-13.
  • Dirección General de Política Universitaria (2009). Avances en el EEES y el EEI. El nuevo Doctorado. Jornadas sobre la Nueva Configuración del Doctorado en Europa. Universidad del País Vasco. Available from: http://www.ikasketak.ehu.es/p266-shprdoct/es/contenidos/informacion/doctorado_jornadas/es_jornadas/adjuntos/MORENO_NuevoDoctorado_EHU.pdf [accessed 6 May 2013].
  • European Council of Lisbon (2000). Conclusiones de la Presidencia. Available from: http://www.europarl.europa.eu/summits/lis1_es.htm [accessed 6 May 2013].
  • European University Association [EUA] (2010). Trends 2010: A decade of change in European higher education. Available from: http://www.eua.be/eua-workandpolicy-area/buildingthe-european-higher-education-area/trends-ineuropeanhighereducation/trends-vi.aspx [accessed 6 May 2013].
  • Fernández, M. J., Carballo, R.,&Galán, A. (2010). Faculty attitudes and training needs to respond the new European Higher Education challenges. Higher Education, 60, 101-118.
  • Ferrer i Julià, F. (Dir.) (2004). Las opiniones y actitudes del profesorado universitario delante el Espacio Europeo de Educación Superior: propuestas para la implementación del sistema de créditos europeos (ECTS). Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia. Available from: http://www.psico.uniovi.es/Fac_Psicologia/paginas_EEEs/Adaptacion_de_profesorado/Preparacion_del_Profesor/opiniones_informeECTS_oct04.pdf [accessed 6 May 2013].
  • González, J.,&Wagenaar, R. (Eds.) (2003). Tuning Educational Structures in Europe. Available from: http://www.unideusto.org/tuningeu/ [accessed 6 May 2013].
  • Guillén-Riquelme, A., Guglielmi, O., Ramiro, M. T., Castro, A.,&Buela-Casal, G. (2010). Rendimiento en el doctorado de los becarios FPU y FPI en el Consejo Superior de Investigaciones Científicas y en las universidades públicas españolas. Aula Abierta, 38, 75-82.
  • Hartley, J. (2012). New ways of making academic articles easier to read. International Journal of Clinical and Health Psychology, 12, 143-160.
  • Latorre, M. J.,&Blanco, F. J. (2008). El profesorado del campo de Ciencias de la Salud de la Universidad de Granada ante el proceso de armonización europea: estudio de sus expectativas y necesidades formativas. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 11, 31-44. Available from:http://www.aufop.com/aufop/uploaded_files/articulos/1240860314.pdf [accessed 6 May 2013].
  • Leuven Declaration (2009). The Bologna Process 2020. The European Higher Education Area in the new decade. Available from: http://www.eees.es/pdf/Leuven_Louvain-la-Neuve_Communique_April_2009.pdf [accessed 6 May 2013].
  • London Declaration (2007). Towards the European Higher Education Area: responding to challenges in a globalised world. Available from: http://www.eees.es/pdf/London_Communique18May2007.pdf [accessed 6 May 2013].
  • Monereo, C. (2010). ¡Saquen el libro de texto! Resistencia, obstáculos y alternativas en la formación de los docentes para el cambio educativo. Revista de Educación, 352, 583-597.
  • Olivas-Ávila, J. A.,&Musi-Lechuga, B. (2012). Doctorados con Mención de Excelencia en Psicología: evidencia en tesis doctorales y artículos en la Web of Science. International Journal of Clinical and Health Psychology, 12, 503-516.
  • Organisation for Economic Cooperation and Development [OECD] (2012). Gross domestic expenditure on R.Available from: http://www.oecd-ilibrary.org/science-and-technology/grossdomestic-expenditure-on-r-d_2075843x-table1 [accessed 8 May 2013].
  • Prague Declaration (2001). Towards the European Higher Education Area. Available from: http://www.eees.es/pdf/Praga_EN.pdf [accessed 6 May 2013].
  • Quevedo-Blasco, R., Ariza, T., Bermúdez, M. P.,&Buela-Casal, G. (2013). Actitudes del Profesorado Universitario Español: Formato de Tesis Doctorales, Docencia e Investigación. Aula Abierta, 41, 5-12.
  • Quevedo-Blasco, R.,&Buela-Casal, G. (2013). Evaluación de tesis doctorales: Propuestas de mejora. Revista Mexicana de Psicología, 30, 69-78.
  • Rodríguez, M. J. (2011). La garantía de la calidad, base de la movilidad. Revista de Docencia Universitaria, 9, 99-117.
  • Zych, I.,&Quevedo-Blasco, R. (2011). A decade of the International Journal of Clinical and Health Psychology (2001-2010). International Journal of Clinical and Health Psychology, 11, 549-561.