Transición al mundo laboral de estudiantes universitarios con discapacidadexperiencia de un programa formativo

  1. Polo Sánchez, María Tamara
  2. López Justicia, María Dolores
Zeitschrift:
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

ISSN: 1139-7853 1989-7448

Datum der Publikation: 2011

Ausgabe: 22

Nummer: 3

Seiten: 302-313

Art: Artikel

DOI: 10.5944/REOP.VOL.22.NUM.3.2011.11283 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Zusammenfassung

The transition from university to work tends to be a critical stage, as students find themselves between two different worlds. This creates a complex and unstable situation, and in the case of disabled persons the difficulty is even greater. This article briefly presents a training program put in place to facilitate the employment of disabled university students. The main objective of the activity was to provide information and develop job searching skills in a group of university students with physical and/or sensory disabilities and who were enrolled in the School of Education at the University of Granada, Spain. A practical approach was taken to the subject, in the form of a course using new information technologies. The course was designed to enhance the students' acquisition of the necessary knowledge and skills for finding the most suitable job for their personal and professional characteristics, thus helping them set up a systematic and effective job search The results of the programme evaluation indicate that the initiative was interesting and useful to the participants. The students emphasised the quantity and variety of the information obtained and that their participation in the program was a valuable experience.

Bibliographische Referenzen

  • ÁLVAREZ, V. Y GARCÍA, C. (1995). Orientación y Acción Tutorial para la integración sociolaboral de los jóvenes con discapacidades. En R. Sanz, F. Castellano y J. A. Delgado (Eds.), Tutoría y Orientación (pp. 91-117). Barcelona: CEDECS.
  • BEADLES, JR, MCDANIEL, R.S. & WATERS, S. (2000). Vocational Outcomes of Sensory Impaired Graduates of an Adult Vocational Training Program. Journal of Visual Impairment and Blindness, 94(5), 275-280.
  • CAMPOY, T.J. Y PANTOJA, A. (2003). Transición al mundo laboral de alumnos universitarios con discapacidades físicas y sensoriales. Revista de Educación Especial, 33, 39-55.
  • DONOSO Y T. Y FIGUERA, M.P. (2007). Niveles de diagnóstico en los procesos de inserción y orientación profesional. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 11(5), 103-124.
  • DORADO, F (2000). Técnicas de búsqueda activa de empleo: formación de un grupo de demandantes con discapacidad visual. Integración, 33, 33-36.
  • EGIDO, I., CERRILLO, R. Y CAMINA, A. (2009). La inclusión social y laboral de las personas con discapacidad intelectual mediante los programas de empleo con apoyo. Un reto para la orientación. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 2(2), 135-146.
  • HERZOG, J. E. & FALK, B. (1990). A follow up study of vocational outcomes of young adults with learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 15, 219-226.
  • JENARO, C. (2001). Planificación de la transición a la vida adulta de jóvenes con discapacidad. Ponencia presentada en el III Congreso sobre la Atención a la Diversidad en el Sistema Educativo organizado por el Instituto Universitario de Integración en la Comunidad (INICO), Universidad de Salamanca, Salamanca.
  • JOVER, D. (1990). La formación ocupacional para la inserción, la educación permanente y el desarrollo local (1a ed.). Madrid: Popular-MEC.
  • JURADO DE LOS SANTOS, P. Y OLMOS, P. (2010). Procesos de orientación para la inserción sociolaboral de personas con especiales dificultades de acceso al mercado de trabajo. Un modelo de orientación para la inserción. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 21, 93-108.
  • LÓPEZ-JUSTICIA, Ma. D. Y CHACÓN, A. (2004). Acceso a la educación de los alumnos y alumnas afectados de baja visión. En Ma. A. López-Justicia, Aspectos evolutivos y educativos de la deficiencia visual (pp. 115-149). A Coruña: Netbiblo.
  • MORENO, F. J., RODRÍGUEZ, I. R., SALDAÑA, D. Y AGUILERA, A. (2006). Actitudes ante la discapacidad en el alumnado universitario matriculado en materias afines. Revista Iberoamericana de Educación, 40, 1-7.
  • POLO, Ma.T. Y LÓPEZ-JUSTICIA, Ma.D. (2004). Análisis de factores que influyen en el proceso de inserción sociolaboral de estudiantes con discapacidad de la Universidad de Granada. Revista de Enseñanza Universitaria, 24, 87-98.
  • POLO, Ma.T. Y LÓPEZ-JUSTICIA, Ma.D. (2006). Actitudes hacia las personas con discapacidad de estudiantes de la Universidad de Granada. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 17, 195-211.
  • POLO, Ma.T. Y LÓPEZ-JUSTICIA, Ma.D. (2008). De la Universidad al Mundo Laboral: Estrategias y recursos de acceso al empleo de estudiantes universitarios con discapacidad. Tesis doctoral. Granada: Grupo Editorial Universitario.
  • SAURA, P. (1995). La Educación del Autoconcepto: Cuestiones y propuestas. Murcia: Servicio de Publicaciones. Universidad de Murcia.
  • VILA, M. Y PALLISERA, M. (2002). La integración sociolaboral de personas con gran discapacidad física y formación superior. Revista de Educación Especial, 31-32, 51-71.